2013-07-07, 11:35
Medlem
Är ute efter en analog systemkamera som skulle kunna klassas som yrkeskamera snarare än amatörkamera, 35mm or less. Prisrange: 0-1000. Naturligtvis bra tillhörande optik och så vidare. Någon som sitter på det ultimata alternativet?

Edit: OBS! Ogärna en massa elektronik integrerad
Citera
2013-07-07, 23:32
Medlem
Ratads avatar
Det var en tight budget du har! Någon som vill skänka en analog kamera med objektiv?
Citera
2013-07-08, 10:00
Moderator
rotadents avatar
Nästan alla tillverkare hade kameror av den typen du letar efter. Jag skulle kolla på manuella kameror med ljusmätare om jag var du. Inbyggd ljusmätare är förstås en sorts elektronik, men kamerorna fungerar även om den skulle paja och inbyggd mätning är väldigt smidigt jämfört med att ha en mätare vid sidan av (även om det också funkar). Vad gäller modeller vete fan, Nikon FM och FM2 anses väl bra, vet ej om de har ljusmätning. Favoriten av de SLR-kameror jag själv äger är Minolta SRT101:
http://camerapedia.wikia.com/wiki/Minolta_SR-T_101

Den är lättanvänd, välbyggd och jäkligt trevlig. Den ryms inom din budget, även om det kan ta tid att hitta ett fint men prisvärt exemplar.
Citera
2013-07-08, 23:21
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Nästan alla tillverkare hade kameror av den typen du letar efter. Jag skulle kolla på manuella kameror med ljusmätare om jag var du. Inbyggd ljusmätare är förstås en sorts elektronik, men kamerorna fungerar även om den skulle paja och inbyggd mätning är väldigt smidigt jämfört med att ha en mätare vid sidan av (även om det också funkar). Vad gäller modeller vete fan, Nikon FM och FM2 anses väl bra, vet ej om de har ljusmätning. Favoriten av de SLR-kameror jag själv äger är Minolta SRT101:
http://camerapedia.wikia.com/wiki/Minolta_SR-T_101

Den är lättanvänd, välbyggd och jäkligt trevlig. Den ryms inom din budget, även om det kan ta tid att hitta ett fint men prisvärt exemplar.

Instämmer men tror också tyvärr att det blir mycket svårt att hitta en FM eller FM2 till det priset med optik.
Citera
2013-07-08, 23:50
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Instämmer men tror också tyvärr att det blir mycket svårt att hitta en FM eller FM2 till det priset med optik.
Men en Minolta SRT-101 (eller 101B) med bra gluggar kanske är lättare att hitta?

Jag kan bara inflika att rotadents analoga favvokamera är densamma som min. Jeesus om någon digitalkamera kunde vara lika enkel och trevlig som dessa gamla godingar.

För närvarande finns faktiskt en Minolta SRT-101 till salu på blocket för en femhundring.

Nej, det är inte jag som säljer och jag låter bli att länka, för säkerhets skull.
Citera
2013-07-11, 18:34
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast

Ja, förmodligen. FM/FM2 är fortfarande populära och priserna är därefter. Sen spegellöst blev poppis skenar priserna på optiken också, så kameran går nog att få till ett hyggligt pris men det är värre med bra optik till den.

Citat:
Ursprungligen postat av system
Men en Minolta SRT-101 (eller 101B) med bra gluggar kanske är lättare att hitta?

Jag kan bara inflika att rotadents analoga favvokamera är densamma som min. Jeesus om någon digitalkamera kunde vara lika enkel och trevlig som dessa gamla godingar.

För närvarande finns faktiskt en Minolta SRT-101 till salu på blocket för en femhundring.

Nej, det är inte jag som säljer och jag låter bli att länka, för säkerhets skull.

SRT-101 eller 101B (jag har en 101B) går ofta att hitta till bra pris faktiskt. De är också rätt poppis, men inte på samma sätt som Nikons tyngre kameror och optiken är billigare till Minolta. Själv har jag kört främst Minolta och östkameror när det gäller analog SLR, jag har ingen erfarenhet av Nikons alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in