2013-07-19, 13:03
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Det är inte det flashback är nu som fick det att bli stort. Det har blivit uselt och massa trista kuksugare som postar.
Yttrandefrihet på riktigt? *fniss*
Citera
2013-07-19, 13:31
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
Det är inte det flashback är nu som fick det att bli stort. Det har blivit uselt och massa trista kuksugare som postar.
Yttrandefrihet på riktigt? *fniss*
Visst var flashback än gång i tiden mer "underground" men det var en annan tid, idag finns det fler forum som öppnar för många ämnen. Idag är Flashback fortfarande i stort sett ända alternativet om man vill diskutera allt mellan himmel och jord på svenska där man dessutom får uttrycka sig i stort sett hur man vill. Det trista är inte att flashback har blivit större eller lockar fler debattörer som inte använder sig av provokationer frö att dra till sig uppmärksamhet. Det som är trist är att ryggdunkandet och "nostalgin" har blivit större. Vem fan bryr sig egentligen om att någon 2003 skrev en massa trams och att det då var mer accepterat överlag? Vem orkar i längden att läsa SD 2014!

Ang. regelverket så är det som tidigare påpekats skillnad på yttrandefrihet och att när som helst och var som helst uttrycka allt man känner. Det finns några regler som jag inte skulle vilja ha alls men som finns där för att skydda forumet. Sedan finns de regler som gör att man överhuvudtaget ska kunna läsa på forumet utan att behöva vada igenom en satans massa skit. Det fungerar inte att låta ca 40.000 användare (en siffra som inte är helt omöjlig att se de tider forumet är välbesökt) skriva vad de vill var som helst. Det fungerar på ett forum med 2000 användare totalt eftersom det inte blir lika mycket inlägg. Jag ser inte riktigt vinsten av att låta användarna hota någon till tystnad (1.08), avslöja vem det är som står bakom ett anonymt nick (1.06), skriva bajs bajs bajs i 200 inlägg (0.03). Vill man däremot debattera om huruvida barnporr faktiskt borde vara lagligt eller varför HMF är en löjlig lag är man fri att göra det vilket man inte är på speciellt många andra forum riktade till svenskar.
Citera
2013-07-19, 13:44
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
I synnerhet i I&I där diskussionerna enbart går ut på ryggdunkande och att påstå att alla är PK.
Medlem i åtta år, 36000 inlägg, och ändå så fördomsfullt okunnig. Det är nästan lite skrämmande. Förvisso hänger jag betydligt mycket mindre på I&I sedan jag pausade som moderator, men jag vet att det finns gott om bra trådar och diskussioner med initierade och duktiga debattörer. Du kanske till och med vågar dig in där och skriva en dag?

Vad gäller folkligheten så är det enligt min erfarenhet stor skillnad på hur forumet uppfattas idag och för fem år sedan, även om gammelmedia-skribenter gör sitt bästa för att i stort eller smått fortsätta smutskasta eller förminska Flashback till "en kloak" eller till ett "främlingsfientligt forum". Det är ju dock inte så konstigt, då det i första hand handlar om ren egoism och om att få fortsätta ha tolkningsföreträdet. I takt med att gammelmedia krymper och alternativmedia växer så kommer dock detta mer att ses som dödsryckningar.

Däremot vet jag inte om det är så stor skillnad i kvalitet nu och för fem år sedan. Fördelen med att forumet växer är att det tillkommer många duktiga skribenter, nackdelen är att det tillkommer minst lika många usla dito.
Citera
2013-07-19, 13:46
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pony-pazzo
På senare år har flashback vid ett flertal tillfällen refererats i media som något positivt (dock inte på Aftonbladet). Bla hur flashback använt för att avslöja fusk inom bildbehandling (naturfotografen, strippklubb kungen), insamling till musikhjälpen och reportage om utvalda användare (bla Gammal hårdrockare). Ibland är det över 50 000 online. Håller aftonbladets svurna ärkefiende på att bli folklig?
Det är ju inte så konstigt att Flashback blir "folkligt". I stort sett alla medlemmar lär ju vara just "vanligt folk". Förhoppningsvis ändras inte bara FB åt samhällets håll utan även tvärtom.
Citera
2013-07-19, 16:10
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Den här tråden handlar om huruvida Flashback blivit mer folkligt eller inte. Generellt gnäll om moderering får tas i en helt annan tråd.

OT raderat

// Mod
Citera
2013-07-19, 16:14
Medlem
MisterMGMTs avatar
Inte konstigt då det inte finns en enda plattform på internet (för svenskar) där man kan nå ut till folk som på Flashback.
Citera
2013-07-19, 18:57
Medlem
najass avatar
Jag är rätt övertygad om att hela vitsen med Flashback när det skapades var just att det skulle bli folkligt. Inte fan var visionen att det skulle vara ett litet sketet underground-forum där kidsen skulle sitta i en lite grupp och känna sig hemliga och diskutera förbjudna saker

Den som varit med ett tag ser ju en rätt tydlig utveckling där forumet breddats oerhört och det finns forumdelar om vad fan som helst, och verkligen inte bara områden som är svåra att diskutera på annan plats.

Sådana här trådar är för mig väldigt komiska där det verkar som att folk faktiskt tror att folklighet skulle gå på tvären med FB.s syfte. Tvärt om är det ju skitbra för yttrandefriheten att Svenne Banan kommer hit när han googlar efter hur man sköter sin sköldpadda (Husdjur) eller letar efter en bra deckare (Litteratur) eller för den delen vill ha råd om hur man suger av folk (Erotik & sexualitet), och sedan upptäcker att här kan man diskutera allt möjligt och att man faktiskt får ha åsikter som inte är politiskt korrekta.
Citera
2013-07-19, 20:11
Medlem
Det är först när det blir folkligt som det går att kränga

Nej, Flashback är antagligen en bra bit ifrån att säljas till
kommersiella krafter. Men det är ju inte helt otroligt i framtiden,
om ägaren vill så.

Då måste det först "städas" upp ytterligare, vilket gör att man
ytterligare kan tro att det inte kommer ske en försäljning.

Det var dock många år sedan flashback var undErgrOund.
Runt 2006-2007 så började det städas med stora sopkvasten.
Vilket var bra i många avseenden. Och mindre bra i ett mindre
antal avseenden.
Citera
2013-07-19, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMGMT
Inte konstigt då det inte finns en enda plattform på internet (för svenskar) där man kan nå ut till folk som på Flashback.

Jag förstår hur du menar. Men folk på Flashback finns så klart
även på andra större plattformar.

Men, du menar att dödsknarkarnazisterna endast finns här på
Flashback och där har du kanske en poäng...
Citera
2013-07-19, 20:52
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Medlem i åtta år, 36000 inlägg, och ändå så fördomsfullt okunnig. Det är nästan lite skrämmande. Förvisso hänger jag betydligt mycket mindre på I&I sedan jag pausade som moderator, men jag vet att det finns gott om bra trådar och diskussioner med initierade och duktiga debattörer. Du kanske till och med vågar dig in där och skriva en dag?

Jag läser inte så mycket inne i I&I eller under politik alls, men övriga forumet har ju ibland fått stå ut med sin beskärda del skribenter i diverse trådar där jag skriver och läser, där dom går offtopic och ska enbart skylla på invandrare och araber i stor utsträckning. Inne i filmforumet där jag är mest aktiv är det väldigt lugnt och sparsmakat med diskussioner om ras och dylikt, men då och då dyker det upp folk som man mestadels ser i I&I som smutsar ned hela diskussionen. Visst finns det rövhål och dåliga skribenter i varje underforum, men av det som jag har sett i politikforumen så svämmar det över med PK hit och antivit dit, väldigt tröttsamt. Jag hade gärna diskuterat i I&I och politik då min egen politiska uppfattning är långt på högerkanten, men tråkigt om alla ska se sakerna i svart och vitt hela tiden, och dessutom hålla varandra om ryggen.
Citera
2013-07-26, 00:31
Medlem
Minns en tid där Flashback var, enligt media, rena terror forumet. Här lärde man sig göra bomber osv.
De skulle förbjudas o jagas.
Idag har det visat sig att öppenhet är vad folk vill ha. Underbart att kunna komma hit o läsa folks spekulationer o tankar om saker. Och några bomber har iaf inte jag läst om på forumet.

Generellt har jag lärt mig att lita mer på gamla konton än de nyskapade.. Ofta man ser ett konto skapat 2013 vilket är året nu och skriva en massa tyckande. Sen efter ett tag finns de inte kvar mer av en eller annan orsak.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in