Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Jaha? Att påstå att "araber inte klarar demokrati" är rasism, men att påstå att "tredjevärldenfolk har högre social kompetens" är det naturligtvis inte. Som vanligt.
Att påstå att "araber inte klarar demokrati" är rasism, ja. Social kompetens har jag inte uttalat mig om.
Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Vad det gäller undersökningen är jag ytterst intresserad av hur man mätte reaktionstiden RT på 1880-talet, och hur dessa mätningar kan jämföras med de moderna. För att inte tala om urvalsprocesser.
Här svarar han på den kritik jag tog upp:
http://drjamesthompson.blogspot.se/2013/05/original-paper-response-to-prof-rabbitt.html
Det finns metodproblem, som i alla metastudier. Men modern statistik har å andra sidan blivit bättre på att hantera metadata, som ju är ganska vanligt förekommande i t.ex. läkemedelsprövningar.
Den i mina ögon tyngsta av Rabbitts invändningar - som diskuteras på bloggen - är att det bara ingick två studier från 1800-talet.
Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Intressant är också att Michael A. Woodley, författaren till artikeln, anser att ras spelar en stor del in när det gäller människors intelligens:
http://menghusblog.wordpress.com/2013/06/12/haplogroups-as-evolutionary-markers-of-cognitive-ability/#more-5946
Nu var alltså Woodley en av författarna, och arbetet du nu citerar har han publicerat ihop med helt andra medförfattare. Bara för att förtydliga vem som anser vad.
Hur som helst, så är det svårt att dra några säkra slutsatser från den studien. De jämför resultat av traditionella IQ-tester i olika länder, och finner inte helt oväntat att resultatet är högre i länder med en högre utbildningsnivå. Sedan försöker de korrigera för detta med hjälp av HDI, men hur vet vi att den korrektionen verkligen fungerar?
Det skulle som jag påpekade ovan vara betydligt intressantare med en global studie av RT-värden i olika länder, då RT-värdet är bättre korrelerat med den ärftliga komponenten i intelligensen, och inte beroende av utbildningsnivå.
Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
"The Lewontin fallacy". En favorit i repris här på FB.

Helt kort, så är detta en metadiskussion om hur mänskliga "raser" ska definieras (om de överhuvud taget finns), inte en diskussion om hur verkligheten ser ut. Lewontin har aldrig påstått en del av det som hans kritiker pådyvlar honom.
Eftersom jag tidigare har diskuterat Lewontin och rasbegreppet ingående i en annan tråd, så hänvisar jag till den:
http://www.flashback.org/p39028460#p39028460 (och efterföljande inlägg i tråden)
Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Så, nej, jag tror inte författaren drar sig för kvinnofrågan för den är "kontroversiell"...

Men kanske hans medförfattare var mindre benägna att sticka ut hakan. Eller också blev redaktören eller reviewers sura och tvingade dem att ta bort eventuella spekulationer i frågan.
Det är i alla fall märkligt att de inte alls kommenterar det mest svårförklarade resultatet i metastudien. Om någon publicerade en traditionell IQ-studie där dagens kvinnor hade 10% lägre IQ än män så skulle det bli ett våldsamt rabalder.