2013-08-17, 12:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Säkerhetsstyrkorna gör en Breivik vid Fatah moskén i Kairo när de säger: kom ut, vi lovar att vi inte ska göra er illa! Se det pågående dödläget... http://www.aljazeera.com/watch_now/

Läs mer här: http://www.dn.se/nyheter/varlden/moske-omringades-i-natt/
AJ har även rapporterat att militären fyller syftet att skydda de inne i moskén från civila antagonister utanför.

Har MB och andra civila gupper börjat puckla på varandra till döds nu? Jag trodde det var polis och säkerhetsstyrkor som dödade MB-anhängare.
Senast redigerad av Madagascar 2013-08-17 kl. 12:16.
Citera
2013-08-17, 12:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
AJ har även rapporterat att militären fyller syftet att skydda de inne i moskén från civila antagonister utanför.

Har MB och andra civila gupper börjat puckla på varandra till döds nu? Jag trodde det var polis och säkerhetsstyrkor som dödade MB-anhängare.

Nej, demonstranterna utanför är alltså anti-MB. De försökte storma moskén under natten, men militären gick emellan. Tror dock inte att anti-MB demonstranterna är beväpnade.
Citera
2013-08-17, 12:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, demonstranterna utanför är alltså anti-MB. De försökte storma moskén under natten, men militären gick emellan. Tror dock inte att anti-MB demonstranterna är beväpnade.
Ja det var det jag menade - jag uttryckte mig dåligt.

Oroande utveckling. Än mer våld... nu ökar det sekteristiska våldet. Och man kan förstå att MB inne i moskén har svårt att lita på att säkerhetsstyrkorna ska ge dem fri lejd. Säkerhetsstyrkorna har ju dräpt hundratals av MB de senaste dagarna.
Citera
2013-08-17, 12:29
Medlem
Citat:
Jag var upe och tittade live i natt, och jag såg mest säkerhetsstyrkor som försökte ta sig in, stödda av "thughs" som de i inne i moskén kallade de. Senare på morgonen blev anti-MB mobben större och försökte ta sig in, först då gick polisen emellan för att att skydda de innne i moskén.
Citera
2013-08-17, 12:31
Medlem
Citat:
Som sagt, under natten försökte säkerhetsstyrkor ta sig in, först senare på morgonen när anti-MB mobben blev större gick polisen emellan och ställde sig på trappen vid huvudingången.
Citera
2013-08-17, 12:40
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jag var upe och tittade live i natt, och jag såg mest säkerhetsstyrkor som försökte ta sig in, stödda av "thughs" som de i inne i moskén kallade de. Senare på morgonen blev anti-MB mobben större och försökte ta sig in, först då gick polisen emellan för att att skydda de innne i moskén.
Mubarak "hyrde" in thugs och försåg dem med molotovcocktails för att försöka få slut på demonstrationerna på Tahrir. Hmm.. det kanske är något liknande vi ser nu snarare än sekteristiskt våld. Man kan ju förmoda att många i mobben bara är vanliga nyfikna som tagit sig till moskén eftersom AJ och andra rapporterar live.
Senast redigerad av Madagascar 2013-08-17 kl. 12:50.
Citera
2013-08-17, 13:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Jaha? Att påstå att "araber inte klarar demokrati" är rasism, men att påstå att "tredjevärldenfolk har högre social kompetens" är det naturligtvis inte. Som vanligt.

Att påstå att "araber inte klarar demokrati" är rasism, ja. Social kompetens har jag inte uttalat mig om.

Citat:
Vad det gäller undersökningen är jag ytterst intresserad av hur man mätte reaktionstiden RT på 1880-talet, och hur dessa mätningar kan jämföras med de moderna. För att inte tala om urvalsprocesser.

Här svarar han på den kritik jag tog upp: http://drjamesthompson.blogspot.se/2013/05/original-paper-response-to-prof-rabbitt.html

Det finns metodproblem, som i alla metastudier. Men modern statistik har å andra sidan blivit bättre på att hantera metadata, som ju är ganska vanligt förekommande i t.ex. läkemedelsprövningar.

Den i mina ögon tyngsta av Rabbitts invändningar - som diskuteras på bloggen - är att det bara ingick två studier från 1800-talet.

Citat:
Intressant är också att Michael A. Woodley, författaren till artikeln, anser att ras spelar en stor del in när det gäller människors intelligens:

http://menghusblog.wordpress.com/2013/06/12/haplogroups-as-evolutionary-markers-of-cognitive-ability/#more-5946

Nu var alltså Woodley en av författarna, och arbetet du nu citerar har han publicerat ihop med helt andra medförfattare. Bara för att förtydliga vem som anser vad.

Hur som helst, så är det svårt att dra några säkra slutsatser från den studien. De jämför resultat av traditionella IQ-tester i olika länder, och finner inte helt oväntat att resultatet är högre i länder med en högre utbildningsnivå. Sedan försöker de korrigera för detta med hjälp av HDI, men hur vet vi att den korrektionen verkligen fungerar?

Det skulle som jag påpekade ovan vara betydligt intressantare med en global studie av RT-värden i olika länder, då RT-värdet är bättre korrelerat med den ärftliga komponenten i intelligensen, och inte beroende av utbildningsnivå.

Citat:
Ja, han ifrågasätter också iden med att människor inte skulle kunna delas in i tydliga undergrupper:

https://lesacreduprintemps19.files.wordpress.com/2011/06/woodley-2009-is-homo-sapiens-polytypic-human-taxonomic-diversity-and-its-implications.pdf

"The Lewontin fallacy". En favorit i repris här på FB. Helt kort, så är detta en metadiskussion om hur mänskliga "raser" ska definieras (om de överhuvud taget finns), inte en diskussion om hur verkligheten ser ut. Lewontin har aldrig påstått en del av det som hans kritiker pådyvlar honom.

Eftersom jag tidigare har diskuterat Lewontin och rasbegreppet ingående i en annan tråd, så hänvisar jag till den:

http://www.flashback.org/p39028460#p39028460 (och efterföljande inlägg i tråden)

Citat:
Så, nej, jag tror inte författaren drar sig för kvinnofrågan för den är "kontroversiell"...

Men kanske hans medförfattare var mindre benägna att sticka ut hakan. Eller också blev redaktören eller reviewers sura och tvingade dem att ta bort eventuella spekulationer i frågan.

Det är i alla fall märkligt att de inte alls kommenterar det mest svårförklarade resultatet i metastudien. Om någon publicerade en traditionell IQ-studie där dagens kvinnor hade 10% lägre IQ än män så skulle det bli ett våldsamt rabalder.
Citera
2013-08-17, 13:14
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Folk har kastat sten tidigare från fönstren på MB-anhängarnas demonstrationer.
Citera
2013-08-17, 13:21
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Mubarak "hyrde" in thugs och försåg dem med molotovcocktails för att försöka få slut på demonstrationerna på Tahrir. Hmm.. det kanske är något liknande vi ser nu snarare än sekteristiskt våld. Man kan ju förmoda att många i mobben bara är vanliga nyfikna som tagit sig till moskén eftersom AJ och andra rapporterar live.
Så är det nog inte. MB-anhängarna har många emot sig.
Jag skriver det här en gång till: Det var folkliga protester mot Mursis ledarskap som gjorde att han tvingades avgå. Det var flera miljoner som skrev på en namninsamling, det var flera miljoner som demonstrerade.
Jag tror inte att dessa människor plötsligt står på MB-anhängarnas sida, tvärtom tyder mycket på att dessa stödjer militären och de är fler än MB-anhängarna.
Senast redigerad av humanlife 2013-08-17 kl. 13:35.
Citera
2013-08-17, 13:22
Medlem
thorfromasgards avatar
Citat:

Ja, det hade förekommit dödligt våld mellan civila. Men det är svårt att säga vilka är motståndare till MB:s islamister. Jag skulle tro att det är till största del koptiska kristna som under senaste veckor utsattes för dödliga attacker från islamisterna. Men det kan även vara starkt sekulariserade grupper (radikala ateister?).

Igår visade både Russia Today och AJ hur stora folksamlingar konfronterade varandra. Dock var det inte mer än stenkastning och M-cocktails. Men reportrarna täcker inte alla sammandrabbningar så därför är det sannolikt att även automatskjutning förekom mellan grupperna vilket i sin tur påverkade det totala dödsantalet.
Igår såg jag enstaka beväpnade män med AK-47/74 i direktsändningen (vet inte om det var MB eller inte) men det fanns tydligen ingen att skjuta så de som hade vapen satte aldrig sina fingrar på avtryckaren, i alla fall så länge de var filmade.
Citera
2013-08-17, 13:32
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Jaha? Att påstå att "araber inte klarar demokrati" är rasism, men att påstå att "tredjevärldenfolk har högre social kompetens" är det naturligtvis inte. Som vanligt.
När du hoppar på mig kan du väl åtminstone citera mig rätt, eller är det för mycket begärt? Jag skrev folk utanför västvärlden, inte "tredjevärldenfolk". Det är inte samma sak.

Om det är ett rasistiskt påstående så är det ju ett omvänt sådant i så fall. Och jag ser det inte som en fördom, även om jag naturligtvis inte har några belägg för det.
Det är bara baserat på egna betraktelser av folk i min omgivning och det faktum att vi i västvärlden lever våra liv allt mer ensamma medan andra fortfarande håller ihop i större gemenskaper. Jag tror att vi i väst förlorar mycket på detta.
Men det är lite OT.
Citera
2013-08-17, 13:38
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Att påstå att "araber inte klarar demokrati" är rasism, ja.

Vad fin du är. Olof Palme fäller en tår nere i helvetet.

Det är fullt möjligt att araber inte klarar demokrati, och i rådande läge är det naturligtvis en intressant fråga att diskutera.

Om det nu visar sig att det mesta, empiriskt och objektivt, tyder på att araber inte klarar demokrati, är detta då en "rasistisk sanning"? Hur hanterar man en sådan? Måste den hemligstämplas?

Att en person uppfattar något som "rasistiskt" är ungefär lika värdefullt som att en person säger att månen är gjord av grönmögelost.

Antingen är något sant eller inte. Huruvida det uppfattas som "rasistiskt" av korkade batikhäxor är helt irrelevant i sammanhanget. Det centrala är givetvis att försöka vaska fram en analys som är värdefull för nuläget och framtiden. Att negrer är dummare än vita är t ex statistiskt konstaterat, och är en mycket viktig upplysning i demografiska och sociologiska sammanhang. Är den sanningen "rasistisk"? Svar: vem bryr sig.

Sorgligt att se vad många PK-skadade höns det finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in