2013-08-16, 00:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thorfromasgard
Det enda vad Abdel Fattah al-Sissi behöver vara rädd för är fanflykter i hans arme. I fall med Syrien var desertörerna den enda anledningen till att rebellerna lyckades med att starta ett mer eller mindre organiserat och beväpnat motstånd. T.ex. Salim Idris - FSA:s främste ledare - har en gång i tiden haft en hög generalposition i syrianska armen.

Men om egyptiska militärmaskinen ska fungera felfritt och alla kugghjul ska sitta på sin plats (vilket jag tvekar) så har de enorma resurser som ska vara tillräckliga till att släcka allt motstånd.

Nu tänkte jag inte främst på al-Sissi utan på de civila politrukerna. Det var trots allt "presidenten" Adly Mansour som beordrade massakrerna. Han kanske såg ett framtida scenario där MB vann valet igen, och hade anledning att fundera på vad som skulle hända med honom själv då.
Citera
2013-08-16, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Även om en del protestanter var beväpnade med käppar etc borde man ja kunnat rensa gator och torg utan att avlossa skaprpa skott.

Jaa, ifall det endast vore käppar...men det finns flera klipp på nätet där man ser dessa "fredliga demonstranter" skjuta med automatvapen...såsom "fredliga demonstranter" gjorde i Syrien.
Citera
2013-08-16, 00:16
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultimatkontakt
Jaa, ifall det endast vore käppar...men det finns flera klipp på nätet där man ser dessa "fredliga demonstranter" skjuta med automatvapen...såsom "fredliga demonstranter" gjorde i Syrien.
Men hur många var det? Fanns det i närheten av så många skjutvapen bland demonstranterna för att motivera att 500+ dog igår!?
Citera
2013-08-16, 00:28
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Men hur många var det? Fanns det i närheten av så många skjutvapen bland demonstranterna för att motivera att 500+ dog igår!?

Svårt att säga hur många, men att det förekom autmatvapen är belagt. Robert Fisk skrev att han såg en broderskapare med automatvapen strax före den första mindre massakern de 8 juli då 42 personer dödades. Men han påpekade också att det var det enda vapen han såg.
Citera
2013-08-16, 00:32
Medlem
Citat:

Ett visst antal har fångats på video...hur många har inte fångats på video?
Sen så har alltid polis/militär våldsmonopol...man kan inte säga t.ex. "men mer än 50 % av de dödade dödades av säkerhetsstyrkorna"...inga civila ska agera rättsskipare och skjuta mot ordningsmakten.

Sen så har även säkerhetsstyrkor dött under oroligheterna, det ska man inte glömma.

Det här börjar likna Syrien våren 2011.
Citera
2013-08-16, 00:37
Medlem
Reguluss avatar
The Guardian har en bra artikel om Obamas velande:

Reluctance to suspend Egyptian aid exposes White House rudderlessness

Perhaps the most mystifying thing about the cosmetic US response to Wednesday's massacre in Egypt is the reluctance for the US to use its massive aid leverage over Cairo's generals.

Indeed, many are growing dissatisfied with the status quo and Obama's reluctance to change it now that Cairo's streets are stained with blood. Lynch wrote that Obama must now cut off all aid to Egypt and cease "pretending" that its military government is legitimate.

As of today, the Obama administration "wants to avoid taking a really dramatic step and keep hoping that each sort of turn of the wheel" can bring an improvement for stability and democracy, Hawthorne said.

"But that is not a realistic assessment of what is going on in Egypt."

http://www.theguardian.com/world/2013/aug/15/egyptian-aid-white-house-rudderlessness
Citera
2013-08-16, 00:54
Medlem
Pendeks avatar
Det kan hända saker i morgon. MB uppmanar till "a friday of anger".

Om det blir fredliga demonstrationer eller inte, låter jag vara osagt.

Flygbilder över Kairo:
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-23705246?utm_content=buffer496ad&utm_source=buffer &utm_medium=twitter&utm_campaign=Buffer
Citera
2013-08-16, 01:06
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Svårt att säga hur många, men att det förekom autmatvapen är belagt. Robert Fisk skrev att han såg en broderskapare med automatvapen strax före den första mindre massakern de 8 juli då 42 personer dödades. Men han påpekade också att det var det enda vapen han såg.
Citat:
Ett visst antal har fångats på video...hur många har inte fångats på video?
Sen så har alltid polis/militär våldsmonopol...man kan inte säga t.ex. "men mer än 50 % av de dödade dödades av säkerhetsstyrkorna"...inga civila ska agera rättsskipare och skjuta mot ordningsmakten.

Sen så har även säkerhetsstyrkor dött under oroligheterna, det ska man inte glömma.

Det här börjar likna Syrien våren 2011.

Det är förstås svårt att fastslå nu en dag efteråt när rapporterna spretar men för mig är det ändå helt uppenbart att det var ett massivt övervåld som de egyptiska säkerhetsstyrkorna tilltog igår.
Citera
2013-08-16, 01:18
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Det är förstås svårt att fastslå nu en dag efteråt när rapporterna spretar men för mig är det ändå helt uppenbart att det var ett massivt övervåld som de egyptiska säkerhetsstyrkorna tilltog igår.
Nu vet jag inte exakt vilken situation du syftar på just igår - och jag orkar inte heller kolla upp något, för det börjar bli alldeles för sent för min del.

http://english.alarabiya.net/en/views/news/middle-east/2013/08/15/Misinformation-about-Egypt-s-massacre-.html

Han skriver att ett team från BBC blev fast i eldstriden runt Rabaa al-Adawiya. Teamet har rapporterat att det sköts inifrån moskén. Även civila, som såg eldstriden från balkongerna, säger att de såg beväpnade män inne i moskén. Snacka om fredliga demonstranter.
Citera
2013-08-16, 01:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Nu vet jag inte exakt vilken situation du syftar på just igår - och jag orkar inte heller kolla upp något, för det börjar bli alldeles för sent för min del.

http://english.alarabiya.net/en/views/news/middle-east/2013/08/15/Misinformation-about-Egypt-s-massacre-.html

Han skriver att ett team från BBC blev fast i eldstriden runt Rabaa al-Adawiya. Teamet har rapporterat att det sköts inifrån moskén. Även civila, som såg eldstriden från balkongerna, säger att de såg beväpnade män inne i moskén. Snacka om fredliga demonstranter.
Jag menar framför allt rensningarna av protestlägrena i onsdags morse när flera hundra omkom.
Citera
2013-08-16, 02:36
Medlem
Folket i Egypten ser "demonstranterna" som terrorister:
http://www.svt.se/nyheter/varlden/hela-egypten-grater-inte-over-de-doda

Syrien all over again.
Citera
2013-08-16, 03:04
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Folket i Egypten ser "demonstranterna" som terrorister:
http://www.svt.se/nyheter/varlden/hela-egypten-grater-inte-over-de-doda

Syrien all over again.
Nej, det är inte Syrien igen. Mycket annorlunda. USA, KSA och Israel stöder regimen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in