2013-07-30, 21:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Lite OT, men citatet kommer faktiskt från en pjäs av Hanns Johst, inte från naziledarna:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hanns_Johst

Jag vet att citatet ibland felaktigt hänförs till Göring m.fl. men det är inte vad jag skrev. Hanns Johst var också nazist även om han inte var en nazistledare, och citatet kommer från en pjäs som han skrev för att fira Hitlers födelsedag.
Citera
2013-07-30, 22:27
Medlem
Janbanan74s avatar
[quote=Regulus|44547315]Jag vet att citatet ibland felaktigt hänförs till Göring m.fl. men det är inte vad jag skrev. Hanns Johst var också nazist även om han inte var en nazistledare, och citatet kommer från en pjäs som han skrev för att fira Hitlers födelsedag.[

Lite fingertoppkänsla och en kraftig reallity check för dig skulle inte skada.... Hur kom du på och jämföra ett framgångsrikt folk som tyskarna med kackerlackor som araberna?
Menar du att araberna är jämförbara med tyskarna kultur och förståndsmässigt?
Citera
2013-07-30, 22:39
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janbanan74
Lite fingertoppkänsla och en kraftig reallity check för dig skulle inte skada.... Hur kom du på och jämföra ett framgångsrikt folk som tyskarna med kackerlackor som araberna? Menar du att araberna är jämförbara med tyskarna kultur och förståndsmässigt?

Om du faktiskt läser mina inlägg, så började just den diskussionen med mitt påpekande att man även i 30-talets Tyskland ropade på en "stark man" som skulle lösa de politiska problemen, och att det fick olyckliga konsekvenser.

Jämfört tyskarna 1933 med araberna idag (på det sätt du avser) har jag däremot inte gjort. Båda folken har förvisso gett viktiga bidrag till den västerländska civilisationen, men under helt olika historiska perioder.
Citera
2013-07-30, 22:55
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om du faktiskt läser mina inlägg, så började just den diskussionen med mitt påpekande att man även i 30-talets Tyskland ropade på en "stark man" som skulle lösa de politiska problemen, och att det fick olyckliga konsekvenser.

Jämfört tyskarna 1933 med araberna idag (på det sätt du avser) har jag däremot inte gjort. Båda folken har förvisso gett viktiga bidrag till den västerländska civilisationen, men under helt olika historiska perioder.

Ok, sorry...
Citera
2013-07-30, 23:03
Moderator
Siegfrids avatar
För ovanlighetens skull tänkte jag komma med ett OnT inlägg:
Mursianhängare planerar en marsch ikväll mot armens säkerhetstjänstshögkvarter, kan bli fartfyllt:
Citat:
Bel Trew - بل ترو ‏@Beltrew

Pro #morsi supporters are starting a march at 10pm from Rabaa to the military intelligence HQs... Let's see if there are clashes
https://twitter.com/Beltrew/status/362298298813513729
Citera
2013-07-30, 23:11
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
För ovanlighetens skull tänkte jag komma med ett OnT inlägg:
Mursianhängare planerar en marsch ikväll mot armens säkerhetstjänstshögkvarter, kan bli fartfyllt:

https://twitter.com/Beltrew/status/362298298813513729

Låte som en mycket bra ide! Egyptens folk behöver decimeras en hel del.... Kollade på videon som länkades tidigare i tråden och där tappade jag det sista hoppet för det skitlandet. Mer eller mindre en folkfest för dem det här...alla skriker och verkar skitglada!
Citera
2013-07-30, 23:29
Medlem
Var där 2011 då det precis varit massa skit också, de hade bränt ner dåvarande ledarens huvudkontor (eller vad det nu var) och haft massa upplopp.. Hade en guide som pratade om att folket äntligen blivit fritt i och med det demokratiska valet som var igång.
Citera
2013-07-31, 01:51
Medlem
Fred-Asps avatar
Det verkar ju ordna sig alldeles utmärkt, eller missar jag någonting? Islamisterna får smaka ordentligt med bly och det ter sig som att folket inte klagar. Ska man ta det som att Egypten kan bli som ett nytt Turkiet? Jag tycker att militärens kontroll på läget påminner en del om Turkiets övergång från osmanerna.
Citera
2013-07-31, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Araber behöver helt enkelt en stark ledare för att ens ha ett fungerande samhälle visst är det ett skitsamhälle eftersom de är ociviliserade
De har lyckats bryta med diktaturer i vissa länder i Syd- och Mellanamerika och genomfört demokratiska val och vaskat fram inhemska ledare som Chavez. Inte för att han nödvändigtvis var det bästa som kunde hända, men han har lyckats göra mycket rätt i alla fall.

Det du kallar ocivilserat beror på förtryck. De levde inte i frihet utan undantagstillstånd i flera decennier. Många, majoriteten av egyptierna, hade aldrig haft en annan president än Mubarak. Så de har redan upplevt det du menar de ska ha mer av, men deras ledare har svikit de, precis som Gaddafi, Assad, Saleh osv. Faraoernas tid är förbi.
Citera
2013-07-31, 08:45
Moderator
Siegfrids avatar
Muslimska brödraskapets partier i andra länder tar avstånd från Mursi och det Egyptiska MB:
Citat:
Predictably, Islamist parties associated with the Muslim Brotherhood in the region reacted with condemnation and consternation to the ouster of President Mohamed Morsi in Egypt. But, they were mostly careful to disassociate themselves from the Egyptian Brotherhood's uncompromising style of leadership (rushing in a new Islamist constitution and monopolizing power around Mohamed Morsi).
http://carnegieendowment.org/sada/2013/07/30/falling-out-among-brothers/ggtv
Citera
2013-07-31, 10:03
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
De har lyckats bryta med diktaturer i vissa länder i Syd- och Mellanamerika och genomfört demokratiska val och vaskat fram inhemska ledare som Chavez. Inte för att han nödvändigtvis var det bästa som kunde hända, men han har lyckats göra mycket rätt i alla fall.

Det du kallar ocivilserat beror på förtryck. De levde inte i frihet utan undantagstillstånd i flera decennier. Många, majoriteten av egyptierna, hade aldrig haft en annan president än Mubarak. Så de har redan upplevt det du menar de ska ha mer av, men deras ledare har svikit de, precis som Gaddafi, Assad, Saleh osv. Faraoernas tid är förbi.

På exakt vilket sätt menar du att egyptierna är förtryckta? Censur av internet? För man inte uttrycka sig som man vill? Tvingas folket och göra saker dem inte vill?
Enda som jag kan tänka mig är förtryckta där är väl kristna...
Citera
2013-07-31, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janbanan74
På exakt vilket sätt menar du att egyptierna är förtryckta? Censur av internet? För man inte uttrycka sig som man vill? Tvingas folket och göra saker dem inte vill?
Enda som jag kan tänka mig är förtryckta där är väl kristna...
Både Mursi och militären har använt undantagstillstånd för att stoppa protester i flera städer/områden, och under Mubarak var det undantagstillstånd i flera decennier. Det ger säkerhetsstyrkor rätt att göra precis som de vill, det har vi väl sett tydliga bevis på. Situationen för kristna är ännu värre, det vet alla. Det sägs att lik dykt upp med skador som tyder på tortyr. Det kallar jag förtryck, även omd en riktas mot muslimska brödraskapet just nu så kan hela befolkningen drabbas om de inte genomför val snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in