2013-07-06, 11:39
Medlem
Följde anvisningarna på paketet, efter att ha kokat grötriset så hällde jag i mjölken och skulle låta det koka upp - sedan ner på låg värme och svälla.
40 min skulle den ligga och vara i den värmen och svälla - hade ju blivit kolsvart om jag låtit den ligga kvar för efter 10 min så hoppar gröten såklart ur kastrullen..

Vad gjorde jag för fel?
Ska man byta platta när man kokat upp mjölken så att kastrullen inte står på den varma plattan?

Har förövrigt en föråldrad spis som möjligen inte sänker värmen i tid vilket kanske gör grötlagning lite svårare.

Nu vill jag veta hur man gör risgrynsgröt utan att det bränner fast.
Alla tips mottages.
Vill ju kunna äta det till frukost nångång utan att köpa den färdiga varianten...
Citera
2013-07-06, 11:49
Medlem
ViktigaMeddelandens avatar
Jag brukar göra så här !

1 . Starta 2 plattor samtidigt , ena plattan ska vara på den lägsta värmen

2. Lägg i ris och vatten och salt i en kastrull , sen koka upp detta , när det kokar minska värmen till det lägsta och låt risen svälla upp en stund , sen i med mjölk och koka upp på samma platta vrid läget till det högsta .

3. Sen när det har kokat , skifta till den andra plattan som du hade på med lägsta värmen , sen kan du ta det lugnt , röra om lite då och då , Lycka till !
Senast redigerad av ViktigaMeddelanden 2013-07-06 kl. 11:51.
Citera
2013-07-06, 11:57
Medlem
Detta ska jag testa, hade en tanke på två plattor men hur jag skulle sköta det visste jag inte riktigt

Hur ofta bör man röra om då? Har svårt att avgöra när det är dags för omrörning, är det varje minut?
Citera
2013-07-06, 12:02
Medlem
ViktigaMeddelandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelblandning
Detta ska jag testa, hade en tanke på två plattor men hur jag skulle sköta det visste jag inte riktigt

Hur ofta bör man röra om då? Har svårt att avgöra när det är dags för omrörning, är det varje minut?

Sen när du har skiftat över till en platta med den lägsta värmen , då behöver du inte röra om så mycket , men glöm inte flytande margarin eller dylikt för smakens skull och det bränns inte så lätt fast .

Jag brukar alltid starta två plattor samtidigt , så att man kan skifta över sen
Citera
2013-07-06, 12:07
Medlem
Lubrixs avatar
Det är inte svårt.

Slå på platan och häl i lite mjölk eller vatten, när det har börjat koka så stänger du av platan och låter det stå i 5-6 minuter. Tänk på att röra om rätt så ofta, annars är det lätt att det blir bränt i botten.
Citera
2013-07-06, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelblandning
Följde anvisningarna på paketet, efter att ha kokat grötriset så hällde jag i mjölken och skulle låta det koka upp - sedan ner på låg värme och svälla.
40 min skulle den ligga och vara i den värmen och svälla - hade ju blivit kolsvart om jag låtit den ligga kvar för efter 10 min så hoppar gröten såklart ur kastrullen..

Vad gjorde jag för fel?
Ska man byta platta när man kokat upp mjölken så att kastrullen inte står på den varma plattan?

Har förövrigt en föråldrad spis som möjligen inte sänker värmen i tid vilket kanske gör grötlagning lite svårare.

Nu vill jag veta hur man gör risgrynsgröt utan att det bränner fast.
Alla tips mottages.
Vill ju kunna äta det till frukost nångång utan att köpa den färdiga varianten...

1. Sätt ugnen på 100 -120 grader.
2. Koka upp mjölk och riset enligt receptet på förpackningen under konstant omrörning i ett kärl som tål att vistas i ugnen.
3. När blandningen kokat upp sätter du in allt i ugnen under tills dess att gröten fått önskad konsistent.
4. Rör om i kastrullen 2-3 gånger under tiden i ugnen.

Lättare blir det inte och jag garanterar dig det inte kommer att bränna fast. Dessutom kan man ju göra något annat under tiden gröten är i ugnen.
Citera
2013-07-06, 16:16
Medlem
_Dante_s avatar
Så här kokar man Gröt:

Ta en rostfri kastrull, häll i mjölk och ris och dra på plattan på full sula (Full sula behövs inte i fall man inte har bråttom och det har man ju oftast) Var med i början med en visp och vispa, och när du märker att mjölken börjar bli lite varm, (Den skall inte koka alltså) typ hett kranvattentemperatur (kanske ännu lite svalare t.o.m) så sänker du värmen och fortsätter vispa ett tag. spisen här hemma har 6 lägen så då sänker jag från 6:an till 2:an..

Sen är det bara att vispa lite då och då till det bli färdigt, vill man ha en väldigt tjock gröt kan man sänka till 1:an sista tiden på spisen...

Denna metod fungerar utmärkt och man slipper fastbränd gröt i kastrullen. =)
Citera
2013-07-06, 19:25
Medlem
Såhär gjorde jag sist: 4 dl ris, 8 dl vatten, 1,5L mjölk och lite salt.

Kastrull 1: Ris, vatten och salt

Kastrull 2: Mjölk

1. Sätt kastrull 2 på plattan i läge 1 (6 lägen på spisen), vänta 30 min.
2. Sätt kastrull 1 på plattan i läge 6, vänta ca 5 min tills det kokar och sänk värmen till 1. Låt koka 10 min.
3. Häll i den varma mjölken. Låt stå 40-45 min. Svalna så att gröten tjocknar till sig.

I och med att man inte kokar up mjölken med riset (Edit: Det kokar efter ett tag på 1 också) och har låg värme så bränner man inte fast gröten i botten på kastrullen och man behöver inte röra om.
Senast redigerad av Kilava 2013-07-06 kl. 19:29.
Citera
2013-07-06, 21:22
Medlem
Skitbra tips här ju, ska testa att ha två plattor till en början.

Mig veterligen så hade jag inte lyckats bemästra konsten att "sänka plattan i tid" utan den riskerar att koka över då plattorna värms upp fort men svalnar av långsamt, får nog öva mig fram då. haha.
Citera
2013-07-09, 23:54
Medlem
Kloges avatar
Jag använder bakmaskinen. I med allt på en gång och sen kör på syltprogrammet.
När programmet är klart får den stå i eftervärmen ett tag till.
Citera
2013-07-10, 20:12
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Jag har en "grötkastrull" (har ingen aning om vad dom egentligen heter, det är alltså en kastrull som man sätter vatten i och en annan kastrull som man sätter maten i). Det kan i stort sätt inte bränna fast eftersom den inte står på plattan. För mig som inte vill ha den fetaste mjölken i så är den perfekt. Dock så tar det lite längre tid men det är det värt!
Citera
2013-07-10, 23:59
Medlem
Jag har en sådan här kastrull i tre delar, http://s3.pji.nu/product/standard/800/339086.jpg , förutom vanlig kastrull så ingår en grötinsats och en ånginsats. Perfekt för att koka risgrynsgröt och andra rätter som lätt bränner fast.

Att koka risgrynsgröten färdig i ugn är ett bra knep, att sätta in kastrullen i ugnen efter att ha kokat upp ris + mjölk på plattan. Vad som kan vara bra att tänka på när man kokar gröt i ugnen (eller i en grötkokare) är att använda lite mindre mjölk än vad som står på förpackningen, annars kan gröten bli för lös.

Om du har en vanlig spis med plattor (ej induktions- eller keramikhäll) fungerar det med att lägga något av metall mellan plattan och kastrullen, här är några modeller: http://tinyurl.com/p8mm7df , men det går också bra med tre enkronor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in