2013-07-13, 15:57
Medlem
PrettySneakys avatar
Olika fildelningstekniker fungerar ju inte optimalt om man inte har portar öppna. Med bittorrent tex blir det svårare att ansluta till andra peers. Frågan är hur många som fildelar som har koll på detta.
Citera
2013-07-13, 17:03
Medlem
droles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Campfire
Jag är helt okunnig när det kommer till det här ämnet, men jag undrar vad skillnaden är och vad det ger för konsekvenser?
Enkelt sagt; du kan inte öppna portar.
Bortsett från det är det bara fördelar.

Edit, eller iaf specifika portar. Det kan hända att de har stöd för slumpvalda ala Mullvad dock, det vet jag inget om.
Citera
2013-07-13, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Huvudorsaken är att spara IPv4-adresser som man ganska tidigt insåg inte skulle räcka.

Bahnhof har väl varit för frikostig med att dela ut IP adresser, jag har läst att man kunde få upp till 10 dynamiska adresser.

Adresserna i sverige borde räcka till, samtliga operatörer delar på ca. 30 miljoner adresser.
Citera
2013-07-13, 17:44
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Adresserna i sverige borde räcka till, samtliga operatörer delar på ca. 30 miljoner adresser.

...vilket är väldigt få adresser i ett land med nästan 10 miljoner innevånare, där de flesta har såväl smartphone (där används ju NAT sedan länge rätt friskt) och internetuppkoppling med ett antal enheter.

Så nej, i min personliga uppfattning är 30 miljoner adresser inte särskilt mycket.
Citera
2013-07-13, 18:06
Medlem
Det är inte 10 miljoner hushåll i landet. Just nu kommer jag inte in på SCB, men har för mig att det rör sig om 5 miljoner hushåll. Sedan finns det 1 miljon företag i landet som kan behöva en publik IP adress. Enligt min åsikt borde det räcka, men tyvärr så finns det företag som roffat åt sig fler adresser än de behöver.
Citera
2013-07-13, 18:16
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Det är inte 10 miljoner hushåll i landet. Just nu kommer jag inte in på SCB, men har för mig att det rör sig om 5 miljoner hushåll. Sedan finns det 1 miljon företag i landet som kan behöva en publik IP adress. Enligt min åsikt borde det räcka, men tyvärr så finns det företag som roffat åt sig fler adresser än de behöver.

Många företag behöver långt mer än _en_ IP-adress då vissa saker inte kan NAT'as.
Min arbetsgivare har strax under 4 000-adresser och använder precis varenda en, och håller precis på att ansöka om flera. (Ett par tusen Co-loc maskiner för olika kunder etc etc)

Därutöver kan vi kika på alla M2M-lösningar som behöver publika adresser eftersom de inte stöder (exempelvis) SSL-tunnlar.

Men visst, om du kan ta fram en lösning där precis ALLT går att realisera via en enda IP-adress per företag så kommer du faktiskt att bli väldigt rik, väldigt fort.
Citera
2013-07-13, 18:59
Medlem
De flesta företag i sverige har 0 anställda, dessa har knappast något behov av att sätta upp egna servrar. Jag skulle tro att de använder en internetanslutning från sin egen bostad. Enligt min egen erfarenhet så är det bara medelstora företag och uppåt som använder vpn förbindelser. Enligt senaste uppgifter från SCB, så är det 14 180 företag som inte räknas som småföretag, d.v.s. mindre än 50 anställda.

Kod:
0 anställda 845 502
1-4 anställda 230 690
5-9 anställda 60 906
10-19 anställda 38 508
20-49 anställda 25 114
50-99 anställda 8 695
100-199 anställda 3 563
200-499 anställda 1 400
500-999 anställda 337
1000-1499 anställda 81
1500-1999 anställda 38
2000-2999 anställda 36
3000-3999 anställda 13
4000-4999 anställda 6
5000-9999 anställda 10
10000- anställda 1
Totalt 
1 214 900 1 137 028

Källa: SCB:s Företagsregister
Citera
2013-07-13, 22:19
Medlem
DennisOlofs avatar
Det är lite konstigt att man kommer med det nu helt plötsligt.

Däremot har jag inget emot själva iden, eller konceptet. Det vore ju utmärkt om alla som körde med IPv4 kunde köra på interna IP-adresser och att man då sitter bakom en mycket kraftfull brandvägg, t.ex. kan man säkert vara tusentals på samma brandvägg osv. Om det skulle gör att IPv4 kan överleva i många år till så är jag med på det tåget.

MEN det kräver att man själv kan administrerar sin virtuella del av brandväggen, t.ex. peka portar till sin IP-adress och det borde ju inte vara problem med att portarna tar slut. Det krävs bara att spel och annat anpassas för att kunna använda dynamiska portar så att man kan fortsätta som vanligt. Går inte att tjänster osv har statiska portar för då kommer det ju inte fungera. Men teoretiskt tycker jag det är en bra ide. Extra bra för dem som absolut inte har något behov av fildelning, spela spel osv. Då kan dom känna sig extra säkra bakom en fet brandvägg, som administreras och sköts av ISPn.
Citera
2013-07-13, 22:37
Medlem
Enitys avatar
Eller så dumpar man ipv4 snabbare än blixten och tvingar alla kunder att gå över till ipv6.
Känns som att det måste till något drastiskt för att något ska hända på den fronten.
Citera
2013-07-14, 00:09
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Bahnhof har väl varit för frikostig med att dela ut IP adresser, jag har läst att man kunde få upp till 10 dynamiska adresser.

Jadå, de var frikostiga med adresser i början. Något slags försäljningsargument för kunderna tyckte det var häftigt tills de snart insåg att det bara behövs 1. Bredbandsbolaget ger ju ut 5 så de blir väl nästa som måste banta.

Signaturen skyflakes från Bahnhof förklarar i tråden på sweclockers vad det handlar om.

Citat:
Hej!

Jag har nu talat med vår supportorganisation och bett dem prioritera ärenden angående att återigen erhålla publik IP-adress.

Vi ber om ursäkt till er som upplevt strul med uppkopplingen som en följd av detta - men vi ber om överseende; IPv4-adresserna är snart slut globalt, och vi vill vara tidigt ute att ha en lösning på problemet som alla kommer att stöta på förr eller senare. Vår ambition är att alla möjligheter som fanns med internetuppkopplingen före NAT även skall finnas efter. För de som använder applikationer eller har tjänster som ej fungerar bakom NAT, så kämpar vi för att tillbakaläggningen skall ske så smidigt och effektivt som möjligt. Som tidigare skrivits erbjuder vi IPv6 i de stadsnät som har privata adresser sedan flera år tillbaka, och vi kommer inte att ta bort möjligheten till att få publika IPv4-adresser.

Innan ni byter tillbaka till publika adresser vill vi poängtera de positiva effekter som CGN faktiskt har:
* Ett visst intrångsskydd eftersom inte andra datorer kan upprätta anslutningar mot din dator när den sitter bakom NAT
* En DDoS-barriär
* Högre anonymitet eftersom endast Bahnhof kan se vilken publik IP-adress en viss dator haft vid ett givet tillfälle

Angående dubbel-NAT så har vi inte upplevt några större problem. De tjänster som funkar bakom enkel-NAT bör även fungera bakom dubbel-NAT, möjligtvis med vissa undantag där det krävs inspektion och ändring av data i paketen (SIP t.ex).

Vi är naturligtvis tacksamma för tips och idéer som kan hjälpa oss att bli bättre.

Bahnhof har haft IPv6 i 10 år men det är en del stadsnät som bromsar.
Senast redigerad av PeterNoster 2013-07-14 kl. 00:18.
Citera
2013-07-14, 00:44
Medlem
gotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prezet
I Torsdags fick jag en obehaglig överaskning när min internetuppkoppling helt plötsligt befinner sig bakom en router och jag inte längre har en publik address.
Hittade tillslut denna blänkare hos banhof:
http://bahnhof.se/priv/kundservice/support/bredband

Och efter snart två dagar har jag fortfarande inte fått svar på mina mail eller lyckats komma fram i växeln, för att anmäla att jag skall ha en publik ip.

Så, om ni köper bredbandet ifrån Banhof och vill behålla er publika ip är det tydligen bäst att NI kontaktar DOM i god tid.
Tydligen kontaktar dom inte sina kunder i förväg.

Bra att veta. Tack prezet!
Citera
2013-07-14, 09:55
Medlem
DennisOlofs avatar
Enity jo, det hade ju varit optimalt, om man faktiskt t.ex. i europa tvingat tillverkarna införa stöd för IPv6 sedan 10år tillbaka i all hårvara och mjukvara. Då hade man kunnat haft en stor helg med övergång till bara IPv6, precis som när man bytte från vänster till högertrafik. Kunde hela europa gjort det samma helg istället för att man ska köra det parallellt och hålla på.

Frågan är varför bahnhof vill att kunder ska köra bakom brandvägg, hade varit bättre om dom erbjudet ett lägre pris för dem som kan tänka sig köra bakom en brandvägg, då hade dom kanske fått många kunder direkt den vägen, som frivilligt kör med internt IP och inte bryr sig eller har behov av att ha ett publikt IP utåt.

Det kanske är så att bahnhof har för lite IP-adresser kvar ?
Senast redigerad av DennisOlof 2013-07-14 kl. 09:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in