2013-07-05, 22:53
Medlem
Jag har alltid varit fascinerad av elitsoldater då jag tycker det är intressant hur sådana personer kan klara av all press och stress som dom utsätts för i sina uppgifter. Vad tror ni är den viktigaste egenskapen för en elitsoldat? Är det att ha en bra fysik, eller är det att ha ett starkt psyke? Hur vet man om man har ett stabilt psyke som klarar stressade situationer?

Båda egenskaper är givetvis essentiella för elitsoldaten i fråga men vad är det som avgör i slutändan? Kan man komma långt enbart genom en vilja av stål? Fysiken är lätt att förbättra, visst kan det ta många år att få en stark och uthållig kropp, men bara man tränar hårt och rätt så kommer man dit. Kan man på något liknande sätt träna sin mentala förmåga för att bli mer stresstålig osv?
Citera
2013-07-05, 23:00
Medlem
Draup.s avatar
Som GSS/T själv skulle jag säga Fysiken. Det mesta kommer du klara rent psykiskt och tester har ju gjorts och görs under tiden du är anställd. Självklart kan det komma situationer som ställer det på prov - ordentligt. Men sånt kan ju knäcka den mest inbitne soldaten.
Citera
2013-07-05, 23:12
Medlem
Cubicles avatar
Även den mest psykiskt hårda superelitsoldaten kan inte fortsätta om inte hans fysik tillåter. Samma sak gäller ju tvärtom. Tex en trupp måste till fots ta sig tillbaka till sina egna linjer/bas/camp genom fiendeterritorium, marschen kommer ta flera dagar och de har endast begränsat med vatten, mat och sömn. Om soldaterna sedan sliter av nån sena i benet, bryter något eller får skyttegravsfot kan de inte fortsätta även om psyket tillåter. Om vi istället säger att de får shellshock, post-traumatisk stress etc kan de inte heller fortsätta.

Ingen av de "avgör i slutändan" utan båda behövs lika mycket för att skapa en bra soldat och vilket som avgör handlar väl mer om omständigheter än vilket som faktiskt är bättre. En soldat kan inte vara psykiskt eller fysiskt svag, båda är enorma no-no inom militären.
Citera
2013-07-05, 23:12
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draup.
Som GSS/T själv skulle jag säga Fysiken. Det mesta kommer du klara rent psykiskt och tester har ju gjorts och görs under tiden du är anställd. Självklart kan det komma situationer som ställer det på prov - ordentligt. Men sånt kan ju knäcka den mest inbitne soldaten.

Nu pratar ju TS om elitsoldater, inte vanliga kontraktsanställda soldater/sjömän eller värnpliktiga.
Citera
2013-07-05, 23:17
Medlem
Draup.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nu pratar ju TS om elitsoldater, inte vanliga kontraktsanställda soldater/sjömän eller värnpliktiga.

Det är jag mycket väl medveten om. Men jag skrev ju ur min synvinkel. Men vi får väl vänta på att nån riktig elitsoldat kommer in och korrigerar!
Citera
2013-07-05, 23:40
Medlem
AllaBarnensFars avatar
Jag skulle tro att dom antar iaf några om dom har extra starkt psyke även om dom ligger lite efter fysiskt, det är ju lättare att träna upp kroppen än hjärnan så det är ju bara att sätta personen i fråga i hårdträning så dom kommer ikapp lite.
Citera
2013-07-05, 23:45
Medlem
urmamaspimps avatar
Muskler är värdelösa utan ett starkt psyke som styr upp dom,
en FJS kan ju inte balla ur när han bryter en nagel vid landning.

Med ett tjockt pannben får du ut många procent extra ur kroppen än med ett tunt pannben

Vilket psyke du har och hur du fungerar i krävande situationer vet du först när det händer något,
det går inte att förutspå, du kan också fungera bra i situationen men helt rasa psykiskt av mental stress fem år efter händelsen.
Citera
2013-07-06, 10:14
Medlem
Sinkomiess avatar
Även om kroppen sviker och det gör ont överallt kan man fortsätta använda den om man har skalle till det. Därför kan en person med Psyke>Fysik klara sig bättre än en person med Psyke<Fysik. Dessutom är det lättare för den fysiskt svage att bli starkare än det är för den psykiskt svage att skaffa hårdare skalle.

Fast sedan spelar ju annat in också, och det finns alltid individuella fall och undantag av alla de sorter.
Citera
2013-07-06, 12:00
Medlem
En informatör om SOGen sa själv att han personligen tyckte dom psykiska testerna till SOG var jobbigare än dom fysiska och så poängterade han att psyke och förmågan att ta in mycket information på kort tid var dom viktigaste egenskaperna för aspiranter, så skulle väl tro att psyke>fys.
Citera
2013-07-06, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dominera123
Båda egenskaper är givetvis essentiella för elitsoldaten i fråga men vad är det som avgör i slutändan? Kan man komma långt enbart genom en vilja av stål? Fysiken är lätt att förbättra, visst kan det ta många år att få en stark och uthållig kropp, men bara man tränar hårt och rätt så kommer man dit. Kan man på något liknande sätt träna sin mentala förmåga för att bli mer stresstålig osv?

Psyket.

De fysiska kraven ar inte sa speciella. Klarar man vanlig tjanst inom forsvaret eller normaltranar i skolan etc sa har man alla forutsattningar for att bygga fysik for att klara bade tester och tjanst. Det ar ju bara att gora.
Det jobbiga ar att acceptera slitet i tjansten, trakigt och ensamt etc. Tveksamt om psyket gar att bygga upp, speciellt nar redan i 20ars aldern.

Nar det galler "harda" uttagningar pa SF, Ranger, Seals, SAS etc som visar pa film och i bocker, glom inte att de flesta som kuggas har noll infanterivana och darfor oforberedda pa verkligheten, dvs kallt, trakigt, morkertjanst. For aspiranter med direkt applicerbar bakgrund (RM/Para i UK, etc) brukar pass rate vara valdigt hog.

Och om du far chansen att se faktisk uttagning, kommer du marka bade (sma)tjocka och gamla (30+) som klarar det hela gallant, folk som skulle blivit kuggade direkt om nagon form av elitfysik var nodvandig.

Jag skulle saga att avgorande rent fysiskt, utover allman kondis etc, ar aterhamtningsformagan. Dvs hur snabbt man ar redo igen efter ett loppass etc. Men passen i sig ar inte sa farliga for vanligt hurtiga personer.
Citera
2013-07-06, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 219
Jag skulle saga att avgorande rent fysiskt, utover allman kondis etc, ar aterhamtningsformagan. Dvs hur snabbt man ar redo igen efter ett loppass etc. Men passen i sig ar inte sa farliga for vanligt hurtiga personer.

Detta är en viktig aspekt.
Hur väl klarar en individ att efter 2 timmar snabbmarsch genomföra nattorientering i ytterligare några timmar?
Citera
2013-07-06, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Detta är en viktig aspekt.
Hur väl klarar en individ att efter 2 timmar snabbmarsch genomföra nattorientering i ytterligare några timmar?

Vilket gynnar en viss typ av fysik, seg och talig snarare an kondition och muskelstyrka i traditionell mening. Darfor mer driven skogsmanniska an triathlonfit.

Sa kan man vandra flera dagar i kullig terrang, garna sjalv och ibland ensam, ja da ar resten ganska latt att trana upp. Nagra lop- och fyspass i veckan racker. Langt ifran vad satsande ungdomar och idrottsman sysslar med saledes.

For sjalva tjansten sa har nog explosivitet blivit viktigare eftersom uppdrag blir kortare och med mer support an tidigare. Vilket kanske ocksa forklarar varfor soldaterna blir storre rent muskelmassamassigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in