• 1
  • 2
2013-07-05, 17:13
Medlem
Danni33s avatar
Ska ge bort min laptop. Vad är lättaste sättet att spara ned alla mina filer samt radera datorn på ALLT? Har ingen skiva, vill inte att mina filer, program osv ska kunna återställas, ska man skriva över hårddisken då? Jag provade att spara ned mina saker på ett USB men det gick inge bra då jag behövde 20 GB till, hehe..

Jag är amatör, var snälla och gör en guide for dummies eller länka där jag kan få instruktioner om detta. steg för steg...
Senast redigerad av Danni33 2013-07-05 kl. 17:19.
Citera
2013-07-05, 17:33
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Mitt tips: en extern HDD och mjukvaruprogrammet Kill Disk.
Citera
2013-07-05, 17:38
Medlem
Danni33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Mitt tips: en extern HDD och mjukvaruprogrammet Kill Disk.

Du måste förklara mer =( Vad gör jag med den externa HDD? och vad gör Kill disk och vart laddar jag ned det?
Citera
2013-07-05, 17:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du flyttar över dom filer du vill spara ner på denna externa HDD.

Kill Disk -> http://bit.ly/12hlx50
Citera
2013-07-05, 17:44
Medlem
Danni33s avatar
Hur gör man det? Ska jag sätta in en ny hårddisk i laptopen? =S
Citera
2013-07-05, 17:47
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danni33
Hur gör man det? Ska jag sätta in en ny hårddisk i laptopen? =S

Mja, det är väl bättre att du köper en extern HDD för ett par hundralappar. Du monterar denna HDD via datorns USB-ingång. Formaterar HDD till NTFS så du kan lagra filer som är över 4GB stora.
Citera
2013-07-05, 17:58
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråden ligger under Windows och således diskuterar man om Windows här.

Du har en förmåga att sätta ner massa Linuxsnack under Windows. Undvik detta är mitt tips.

Tråd rensad igen för OT.

//Mod
Citera
2013-07-05, 20:22
Medlem
Alven72s avatar
Citat:
Ska ge bort min laptop. Vad är lättaste sättet att spara ned alla mina filer samt radera datorn på ALLT? Har ingen skiva, vill inte att mina filer, program osv ska kunna återställas, ska man skriva över hårddisken då? Jag provade att spara ned mina saker på ett USB men det gick inge bra då jag behövde 20 GB till, hehe..

Jag är amatör, var snälla och gör en guide for dummies eller länka där jag kan få instruktioner om detta. steg för steg...
Du vill inte att det ska finnas kvar Windows på den heller? Det tycker jag att du ska lämna kvar. Gör så här:

Skaffa en bärbar hårddisk som Cyrus skrev. Spara allt viktigt där.
Sedan går du in på Kontrollpanelen och väljer Användarkonton. Skapa ett nytt konto (Administratör) som du kan kalla Ägaren.
Logga ut dig själv och logga in med det nya kontot Ägaren. Gå tillbaka till samma ställe i Kontrollpanelen igen och ta bort ditt eget konto. Välj att alla filer ska tas bort.

Ladda sedan ner TreeSize Free (http://www.jam-software.com/treesize_free/) och kolla igenom hårddisken ifall det ligger något personligt kvar. Den listar allt i storleksordning och gör det lättare att se helheten på disken än vad Utforskaren gör, tycker jag.
Citera
2013-07-06, 09:54
Medlem
Danni33s avatar
Vilken utav era 2 metoder garanterar mest att man ej kan återställa data? =)
Citera
2013-07-06, 11:16
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Vilken utav era 2 metoder garanterar mest att man ej kan återställa data? =)
Kör du KillDisk på hårddisken försvinner allt, även Windows (dock kan du inte utföra detta så länge du kör det Windows som ligger på just den hårddisken). Tala nu om om du vill rensa disken helt eller om windows ska vara kvar.
Citera
2013-07-06, 14:09
Medlem
Danni33s avatar
Vet inte riktigt vad det innebär att ha windows kvar eller inte... Är som sagt amatör, hehe. Vi kan säga så att jag vill ha det lättaste sättet, jag tror inte jag bryr mig om windows är kvar... Den som får datorn kan väl få fixa det själv...
Citera
2013-07-12, 15:33
Medlem
Danni33s avatar
HJÄLP! Jag är inte administratör på datorn, så kan ej skapa och radera nått konto... och jag har laddat ned Killdisk men fattar ej hur den funkar..inget raderas =( fast jag klickat på "Kill" Hur funkar den??

Finns även ett program som heter Dban som ska fixa det...men vad menar dom med detta?

"DBAN 2.2.7 Beta for CD-R and DVD-R media.
(Burn this file to a blank disc and boot the computer with it. Do not unzip this file.)"
Senast redigerad av Danni33 2013-07-12 kl. 15:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in