2013-07-05, 10:22
Medlem
Om ni redan idag har en del pengar insatt på börsen och utöver detta skulle förfoga över en relativt stor summa som just nu står på ett lågrätnekonto. Hur skulle ni agera om ni anser att aktiemarknaden för tillfället är lite övervärderad och därmed inte vill gå in med mer kapital just nu utan istället avvakta en nedgång innan man sätter in mer pengar.

Ponera att personen även har ett bolån på ca 2,5% ränta varav en del är bundet. Med tanke på att de flesta lågriskfonder just nu har mindre avkastning än så och att högräntekonton oftast innebär att man måste binda kapitalet i kanske 2år så är jag kluven.

En del av mig känner att en amortering är på sin plats men med sagens låga ränta och det faktum att den är belånad under 30% av dess värde pga stor amortering tidigare så är jag kluven.

Finns det någon vettig sparform med låg ränta där man kan förvänta sig minst 3% och gärna uppemot en 5% avkastning per år? Som det är just nu skulle jag lika gärna kunna ha pengarna i en portfölj under sängen.
Citera
2013-07-05, 10:39
Medlem
Dr.Spins avatar
Allt beror naturligtvis på risk, men det finns gott om länder som erbjuder räntor över 7-8%. Med spridning på 10 sådana länder så är din "break even"-nivå att ett land går i statsbankrutt varje 2-3 år.
Citera
2013-07-05, 11:58
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Allt beror naturligtvis på risk, men det finns gott om länder som erbjuder räntor över 7-8%. Med spridning på 10 sådana länder så är din "break even"-nivå att ett land går i statsbankrutt varje 2-3 år.
Bortsett från valutarisken...
Citera
2013-07-05, 12:37
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Bortsett från valutarisken...
Den finns alltid. Men hur avancerat ska vi göra det här?

Här är ett exempel http://en.vtb.ge/personal/deposits/test/228006/
Binder man upp sig i GEL (Georgiska Lari, dvs typ med USD-peg) på 24 månader så har man 9,25% ränta, i Euro och USD är det "bara" 5,75% ränta.

I ryska VBT har du 10% i rubel (vilka tappar i snitt 3-3,4% per år mot SEK), dvs det motsvarar ett svenskt konto med 6,6-7% ränta.

Finns hur mycket som helst där ute. Självklart så finns en valutarisk, men vad är sparräntan idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in