2013-07-05, 09:04
Medlem
gizmo82s avatar
Hejsan!

Det är så att min gamla dator(10år) har gått sönder

Det enda jag använder datorn till är att surfa och se på massa film/serier. Och använder olika program. Så det är ingen speldator som jag söker efter.

Skulle helst vilja att den nya datorn höll(hängde med i utvecklingen) i 5-7år.

Det ända kravet är att det finns usb 3.0. Skulle även vara bra om det fanns Minneskortläsare. Då man fottar en hel del.

Säkert många som tycker man kan bygga sin egna dator för att få ner priset. problemet är att jag har aldrig byggt en dator så jag vet inte hur allt ska sitta

ska inte kosta mer än 6 000kr.
Skärm och tangentbord + mus köper jag sen.

Finns nått bra i den prisklassen?
Citera
2013-07-05, 09:52
Medlem
Pappersvargens avatar
Det finns mycket att välja på. Jag hade köpt en Mac mini. Usb3, thunderbolt, knäpptyst, stabilt OS och lite annat trevligt. Iphoto som följer med är perfekt för foton (sorterar efter datum och händelser) samt möjlighet för enklare redigering.
Citera
2013-07-05, 09:55
Medlem
Twizzs avatar
Beror ju på vilka program du använder. Kopplar du datorn till tvn? Behöver du ta med den?
Bäst dator för pengarna får du om du köper stationär pc.
Citera
2013-07-05, 11:39
Medlem
Lyxlirares avatar
Bygg en dator på Inet med deras montering. Då byggs den ihop, OS installeras och datorn funktionstestas. Dessutom har du 3 år garanti på hela burken, inkl. tillverkargaranti på enskilda delar. Med denna monteringen förlorar du ingen garanti om du väljer att byta ut delar.
Citera
2013-07-05, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyxlirare
Bygg en dator på Inet med deras montering. Då byggs den ihop, OS installeras och datorn funktionstestas. Dessutom har du 3 år garanti på hela burken, inkl. tillverkargaranti på enskilda delar. Med denna monteringen förlorar du ingen garanti om du väljer att byta ut delar.
Tilläggas bör väl att han måste köpa till ett OS för att dom ska installera det, så han inte missförstår och tror att det följer med monteringen.
Citera
2013-07-05, 11:45
Medlem
en mac känns som det bästa alternativet för dina ändamål. tyvärr går dessa över prisklassen med några tusenlappar.

annars är det väl bara att bege sig till elgiganten och fråga efter hjälp där. låter inte som det är en jätte avancerad dator du är ute efter.
Citera
2013-07-05, 13:08
Medlem
gizmo82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Det finns mycket att välja på. Jag hade köpt en Mac mini. Usb3, thunderbolt, knäpptyst, stabilt OS och lite annat trevligt. Iphoto som följer med är perfekt för foton (sorterar efter datum och händelser) samt möjlighet för enklare redigering.

Många som snackar om att Mac är jätte bra. Men dom är så jäkla dyra och man kan få typ "samma" dator fast billigare om man köper en PC.

Citat:
Ursprungligen postat av Twizz
Beror ju på vilka program du använder. Kopplar du datorn till tvn? Behöver du ta med den?
Bäst dator för pengarna får du om du köper stationär pc.

Just nu kopplar jag inte in datorn till TV:n. Om du menar med kabel.
Behöver ta med datorn? Nej, den står på samma plats hela tiden.
Det är en stationär dator jag är ute efter. Kanske jag skulle ha skrivit också.

Citat:
Ursprungligen postat av Lyxlirare

Jag vet inte direkt vad man bör ta med. Har aldrig byggt en dator.
Hur vet man om alla delar passar ihop?
Blir det mycket billigare att bygga egen än att köpa komplett?

Citat:
Ursprungligen postat av basicstyle
en mac känns som det bästa alternativet för dina ändamål. tyvärr går dessa över prisklassen med några tusenlappar.

annars är det väl bara att bege sig till elgiganten och fråga efter hjälp där. låter inte som det är en jätte avancerad dator du är ute efter.

Tycker Mac tar en sån jäkla överpris på sinna produkter.

Nja, vill inte fråga en säljare elgiganten. Dom är bara intresserade av att sälja en dator och skit samma om den är bra eller ej. Då vet man inte vad för skit man får med sig hem.

Det är alltså en stationär dator jag är ute efter. Inte en All-in-One eller bärbar.
Citera
2013-07-05, 13:30
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gizmo82
Många som snackar om att Mac är jätte bra. Men dom är så jäkla dyra och man kan få typ "samma" dator fast billigare om man köper en PC.

Just nu kopplar jag inte in datorn till TV:n. Om du menar med kabel.
Behöver ta med datorn? Nej, den står på samma plats hela tiden.
Det är en stationär dator jag är ute efter. Kanske jag skulle ha skrivit också.

Jag vet inte direkt vad man bör ta med. Har aldrig byggt en dator.
Hur vet man om alla delar passar ihop?
Blir det mycket billigare att bygga egen än att köpa komplett?

Tycker Mac tar en sån jäkla överpris på sinna produkter.

Nja, vill inte fråga en säljare elgiganten. Dom är bara intresserade av att sälja en dator och skit samma om den är bra eller ej. Då vet man inte vad för skit man får med sig hem.

Det är alltså en stationär dator jag är ute efter. Inte en All-in-One eller bärbar.
Mini är inte vansinnigt dyr. Börjar 5795. Extra minnen köper du själv vid behov. Under 6000 (som är budget) och allt annat du efterfrågar.
Citera
2013-07-05, 15:32
Medlem
gizmo82s avatar
Citat:
Mini är inte vansinnigt dyr. Börjar 5795. Extra minnen köper du själv vid behov. Under 6000 (som är budget) och allt annat du efterfrågar.

Visst den var snygg. Men jobbigt om man skulle vilja byta nån del i datorn i framtiden.
Skulle vilja ha en PC.

Någon som skulle vilja bygga en datorn åt mig?
Har försökt googla. Men fattar inte hur man ser om vissa delar passar eller ej.
Känns som man får mer av pengarna om man bygger?
Citera
2013-07-05, 17:11
Medlem
gizmo82s avatar
Snackade med en polare att jag ville köpa en ny "filmdator". Och han rekomenderade denna dator Taurus Experienced GTX 650
Han tyckte det var bättre att köpa en ok speldator. Då hänger den med i utvecklingen och känns inte slö efter 2-3år.
Han sa att man inte får en OK dator för minst 6000kr. Man måste lägga 8000kr
Citera
2013-07-06, 14:13
Medlem
gizmo82s avatar
Nu har jag försökt bygga min första dator.
Någon som kan hjälpa mig att göra denna dator till en bra filmdator.

Inet.se
Citera
2013-07-06, 16:27
Medlem
Citat:
Det enda jag använder datorn till är att surfa och se på massa film/serier. Och använder olika program. Så det är ingen speldator som jag söker efter.
Vad för program?

Är det viktigt att den är tyst?

Citat:
Då är väl en NUC bättre än mac mini?

Citat:
Ursprungligen postat av basicstyle

Varför tusan är en svindyr mac bra för hans ändamål?

Citat:
Snackade med en polare att jag ville köpa en ny "filmdator". Och han rekomenderade denna dator Taurus Experienced GTX 650
Han tyckte det var bättre att köpa en ok speldator. Då hänger den med i utvecklingen och känns inte slö efter 2-3år.
Han sa att man inte får en OK dator för minst 6000kr. Man måste lägga 8000kr
Den kommer kännas precis lika slö om ett par år även om du skippar grafikkort, om du inte spelar såklart. Om du ska spela något så är det såklart bättre att köpa en OK speldator. Annars är det onödigt.

Citat:
Nu har jag försökt bygga min första dator.
Någon som kan hjälpa mig att göra denna dator till en bra filmdator.

Inet.se
Väldigt dyrt moderkort, väldigt dyrt grafikkort som du inte behöver eftersom att du säger att du inte spelar. Ingen SSD heller, en ssd är mycket bättre att köpa om du vill att datorn ska kännas snabb.

jag behöver veta vad du kör för program och hur du kopplar till datorn för att kunna rekommendera något konkret (optiskt ljud eller analogt, vad för hörlurar och högtalare? Är det dyra grejer som du kopplar analogt kan ju ett ljudkort vara bra, annars helt onödigt)
Senast redigerad av virtuamvp 2013-07-06 kl. 16:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in