Citat:
Ursprungligen postat av
gizmo82
Datorn behöver inte låta som en jumbojet(Boeing 747) som min gamla dator. Vet inte hur mycket dom nya datorerna låter nu för tiden. Om datorn låter lite gör inget.
Om datorn låter eller inte har inget att göra med om den är ny eller gammal. Det är helt upp till användaren. Köper du fläktar och skit som låter mycket så låter datorn mycket. Köper du komponenter som är tysta och kalla så får du en tyst dator. mankan också köpa fläktkontroller och sånt så att du kan kontrollera alla fläktar manuellt.
Man kan om man vill köpa en dator som är helt knäpptyst, inte en enda fläkt i hela datorn. Naturligtvis kan man inte ha världens bästa gamingkomponenter då, starka komponenter generar mer värme. En fullständigt passivt kyld enhet blir dock lite dyrare än om man bara köper första bästa billiga chassi.
Citat:
Ursprungligen postat av
gizmo82
SSD-kort "snabbar" upp datorn?
Ja, en ssd-enhet har snabbare laddningstider än en vanlig hårddisk. Windows kommer alltså bli betydligt snabbare om man installerar det på en ssd. Sen så kan man ha ett par andra program på den också som tjänar på att ha snabbare laddningstider.
SSD's är tyvärr rätt så dyra och de är inte supernödvändiga, men en trevlig lyx om man känner att man är villig att lägga dom pengarna. Men man kan skippa det om man vill spara pengarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
gizmo82
Har inga högtalare just nu men kommer att köpa det sen. Kommer ej att köpa dyra högtalare till datorn(om du menar hemmabio eller något sådant). Lägger hellre mer pengar på tv-ljudet. Om jag aldrig tänkte koppla in högtalare till datorn så kan man skippa ljudkortet?
Du behöver inte köpa ett ljudkort alls, det finns ett ljudkort integrerat på moderkortet. Om man har väldigt dyra hörlurar/högtalare och har stora krav på ljudet och inte har en förstärkare så kan man köpa ett dedikerat ljudkort eftersom att det är bättre än det integrerade. Du behöver absolut inte lägga några pengar på ett sånt.
jag kan plocka ihop en dator lite snabbt. jag skiter i grafikkort eftersom att du inte ska spela, om du eventuellt ska spela spel i framtiden så kan du lägga till det eller köpa det i framtiden.