Det senaste 1½ året har jag inte tagit ut alltför mycket lön. För det första har konsultuppdragen jag haft sinat ut, sedan gör jag som alla med egen firma gör, det vill säga tar en del på firman (till exempel milersättning för alla resor som kan kopplas ihop med tjänsten). I övrigt har jag också i perioder tvingas leva på mitt sparkapital eftersom jag helt enkelt haft dåliga tider i firman, vilket kan hända. Senast taxerade jag en väldigt låg inkomst av dessa anledningar. Jag har inga lån, förutom studielån (vilket var och varannan medelsvensson har), har ingenting hos kronofogden, har aldrig misskött min ekonomi och struntat medvetet i räkningar (vid ett par tillfällen har posten slarvat bort oväntade fakturor, jag vet, ändå mitt ansvar. Vid något ytterligare tillfälle har banken strulat med betalningen). Det är i alla fall marginella förseningar, någon dag eller två, förutom vid ett tillfälle när posten slarvade och jag hade tankarna på annat håll, då blev det lite mer än 1 vecka försenat.
Kort sagt, jag sköter mig. Men det hjälps inte. Samma dag som min senast taxerade inkomst registrerades så skänk min kreditvärdighet drastiskt. Jag har nu svårt att få sluta nya avtal med företag där jag varit kund i flera år utan att missköta mig, bara för en liten siffra. Får verkligen den som sätter kreditscoringen totalt förstöra mitt liv för att jag haft en liten karriärmässig svacka? Innebär det att alla som har varit arbetslösa en tid (utan a-kassa) har noll kreditvärdighet?
Mitt liv är i alla fall totalt förstört till nästa taxering. Jag är ingen jävla lodis utan ekonomiskt sinne, jag är en skötsam person som råkat få dålig lön ett år. Nästa taxering tänker jag upptaxera mig rejält. Jag betalar med glädje mer i skatt om jag slipper obehag likt detta.
Kort sagt, jag sköter mig. Men det hjälps inte. Samma dag som min senast taxerade inkomst registrerades så skänk min kreditvärdighet drastiskt. Jag har nu svårt att få sluta nya avtal med företag där jag varit kund i flera år utan att missköta mig, bara för en liten siffra. Får verkligen den som sätter kreditscoringen totalt förstöra mitt liv för att jag haft en liten karriärmässig svacka? Innebär det att alla som har varit arbetslösa en tid (utan a-kassa) har noll kreditvärdighet?
Mitt liv är i alla fall totalt förstört till nästa taxering. Jag är ingen jävla lodis utan ekonomiskt sinne, jag är en skötsam person som råkat få dålig lön ett år. Nästa taxering tänker jag upptaxera mig rejält. Jag betalar med glädje mer i skatt om jag slipper obehag likt detta.