2013-07-04, 17:25
Medlem
googlans avatar
Hejsan kära fb:are, Jag har köpt nytt Ram minne, Jag ville uppgradera mig från 3 till 6, Så jag köpte 4 gb som jag ville utöka med. ta bort min 1gig och ersätta med 4=6gb. Kingston 99U5429-007.A00LF2 x 2 GB DDR2, 240-pin, Men nu visar datorn att jag bara har 5gb trots att jag för tilfället har 7gb i. Jag har ett Asus m3n78 moderbord, Amd athlon 6000+ 3.0ghz dual core . Och Geforce gtx 660. Windows 7 64bit. Vad kan vara fel ? Skulle behöva hjälp tack på förhand mina vänner! Obs, jag har testat program såsom Cpuid,Rambooster etc. Alla visar på samma!

Sorry om jag placerat fel. Har letat men ej hittat det svar jag behöver!
Citera
2013-07-04, 17:57
Medlem
Det finns 4 st. slotar på moderkortet som max kan ta 2 GB vardera, totalt max 8 GB.
Så här skriver ASUS om moderkortet:

Citat:
When installing total memory of 4GB capacity or more, Windows 32-bit operation system may only recognize less than 3GB. Hence, a total installed memory of less than 3GB is recommended.

Om du har 3 st. 2 GB-minnen och kör Windows 7, 64 bitar så borde det fungera. Prova att sätta i ett minne i taget och kolla hur mycket datorn visar. Har du kollat att det verkligen är 2 GB-minnen ?
Senast redigerad av alamos 2013-07-04 kl. 18:02.
Citera
2013-07-04, 18:00
Medlem
googlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Jag tror att det finns 4 st. slotar på moderkortet som max kan ta 2 GB vardera, totalt max 8 GB. Av ditt 4 GB-minne så kan du nog endast utnyttja 2 GB. Prova om du kan byta det mot 2 stycket 2 GB-minnen.

Jag har nu provat att byta ut, Jag satte in dom 2st stickorna jag köpte idag alltså 4gb sammanlagt. Men nu visar det bara att jag har 2048mb insatt trots att jag har 4gb och jag har satt in 2gb i varje slot. vad kan det vara ? Tack för hjälp Mvh Googlan

EDIT: Jag har 64bitars windows 7, Jag kan få 5 gb men då har jag egentligen 7gb insatt hur kan detta vara möjligt ? :S
Citera
2013-07-04, 18:08
Medlem
Det står också så här:
Citat:
Due to AMD CPU limitation, DDR2 1066 is supported by AM2+ CPU for one DIMM per channel only. Please refer to www.asus.com or user manual for Memory QVL.

Inte säker på att det är relevant för dig men du kan prova att sätta 2 st. 2 GB i varannan slot.
Citera
2013-07-04, 18:15
Medlem
googlans avatar
Citat:
Det står också så här:

Inte säker på att det är relevant för dig men du kan prova att sätta 2 st. 2 GB i varannan slot.

JA min vän det är precis det jag har gjort nu men ändå visar det på 2gb i ram istället för 4gb som det ska vara förresten en fråga, Jag har ett 2gb ram minne som satt i från förr och det står något annat på det än på dom jag köpte idag. Dom jag köpte idag heter såhär
Kingston 99U5429-007.A00LF2

Det gamla jag hade heter såhär?
Kingston 9905429-007.A00LF

Båda stickor är 2gb per sticka
Citera
2013-07-04, 18:38
Medlem
Du har ju lyckats komma upp i 5 GB!
Gå igenom alla dina minnen systematiskt. Prova ett i taget först och kolla om alla fungerar och visar rätt värde i datorn. Sedan kan du testa olika kombinationer. Det verkar som om ett av dina 2 GB-minnen i något läge inte kan utnyttjas. Inte nödvändigtvis trasigt men inkompatibelt på något sätt.
Citera
2013-07-04, 18:44
Medlem
googlans avatar
Citat:
Du har ju lyckats komma upp i 5 GB!
Gå igenom alla dina minnen systematiskt. Prova ett i taget först och kolla om alla fungerar och visar rätt värde i datorn. Sedan kan du testa olika kombinationer. Det verkar som om ett av dina 2 GB-minnen i något läge inte kan utnyttjas. Inte nödvändigtvis trasigt men inkompatibelt på något sätt.

OKej jag får testa lite. Men som sagt när jag hade dom 2 nya isatta samtidigt så visade det bara på 2048mb trots att det var dubbla, Så det måste ha något med dom nya minnena som sitter i :S Ja får väl kolla runt. Om du kanske kan komma på någon vänligen Pma mig eller något så jag kan få hjälp. Jag hittade ett nr också som gick att kolla det skiljde sig på de 2 stickorna från innnan och de 2 nya, De gamla har följande nr. KVR800D2N5/2G och KVR800D2N5/1G.

Medans dom nya heter såhär KVR533D2N4K2/2G

DESCRIPTION
ValueRAM’s KVR533D2N4K2/2G is a kit of two 128M x 64-bit
(1GB) DDR2-533 CL4 SDRAM (Synchronous DRAM) memory
modules. Total kit capacity it 2GB. The components on each
module include eight 128M x 8-bit DDR2-533 SDRAM in FBGA
packages. Each 240-pin DIMM uses gold contact fingers and
requires +1.8V. The electrical and mechanical specifications are
as follows:
SPECIFICATIONS Jag hitta detta kan det vara så att dom är 1gb st men varför står det 2g på dom ?
Senast redigerad av googlan 2013-07-04 kl. 18:46.
Citera
2013-07-04, 18:54
Medlem
googlans avatar
Jag har nu förstått. Detta är ett såkallat "Kit" och tillsammans utgör dom 2gb. Därav mitt problem med minnet. Tack för all hjälp min vän. Och rätta mig om jag har fel!
Citera
2013-07-04, 18:57
Medlem
Där har du nog svaret! Det är ett "kit" av 2 st. 1 GB-moduler som tillsammans ger 2 GB.
Det skulle i alla fall förklara alla dina symptom.

Edit: Vi är överens.
Citera
2013-07-04, 19:15
Medlem
googlans avatar
Citat:
Där har du nog svaret! Det är ett "kit" av 2 st. 1 GB-moduler som tillsammans ger 2 GB.
Det skulle i alla fall förklara alla dina symptom.

Edit: Vi är överens.

Yepp. Låter bra. Tack för hjälpen iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in