2013-07-04, 10:39
Medlem
BBQFMLs avatar
Hallå!
Nu har jag suttit här i två dagar och försökt hitta felet till varför jag inte kan ha min telia mail till "Mail"-appen på en MacBook Pro.
Jag försökte göra som med min iPhone, som gick supersmidigt, men nu när jag försöker med datorn fungerar det inte alls, vilket är ovanligt då telefoner strular mer enligt mig.

Jag har iallafall letat och sökt på svar, letat i gamla trådar här på FB men inget har hjälpt mig.
Istället för att ringa Telias Premiumsupport för 19 kr/min så tycker jag att jag kan börja med FB istället.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------

Jag beskriver mitt problem i följd:

Lägg till konto
Du kommer vägledas genom stegen för att ställa in ytterligare ett konto. (Har redan mitt hotmail-konto synkroniserat med "Mail"-appen.)
Börja genom att ange följande information:
Fullständigt namn: <Mitt fullständiga namn>
E-postadress: <Min Telia mailadress>
Lösenord: <Lösenordet ifrån telia>

Server för inkommande e-post
Kontotyp: POP (POP, IMAP, Exchange 2007, Exchange IMAP)
Beskrivning: <Frivillig>
Server, inkommande e-post: mailin.telia.com
Användarnamn: <Användarnamnet jag fick utav Telia>
Lösenord: <Lösenordet jag fick utav Telia>

Server för utgående e-post
Beskrivning: <Frivillig>
Server, utgående e-post: mailout.telia.com
[X] Använd bara den här servern
[ ] Använd autentisering
Lösenord: <Lösenordet jag fick utav Telia>

Kontosammanfattning
Kontobeskrivning: mailin.telia.com
Fullständigt namn: <Mitt namn>
E-postadress: <Min Telia Mailadress>

Server, inkommande e-post: mailin.telia.com
SSL:

Server, utgående e-post: mailout.telia.com
SSL:

[X] Koppla upp konto

AVBRYT TILLBAKA SKAPA

---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------

Självklart trycker jag "Skapa".

Efteråt går jag till min Inkorg i Apple Mail, ser mitt Hotmail-konto & "<Min Telia Mailadress>".
Hotmailadressen klarar att uppdatera hela inkorgen, men inte telia mailadressen som bara är helt död.
Jag har till och med testat att försöka skicka mail från hotmail-kontot till min Telia mail, men icke då, funkar fan inte.

Jag önskar att någon villig själ skulle kunna hjälpa till en behövande, desperat man.
Tack på förhand!
Citera
2013-07-04, 10:59
Medlem
Napis avatar
Sitter du på ditt telia konto då du försöker använda det?

Annars strular det ofta om du använder telias mailout server i ett annat nät, du får då istället använda operatörens mailout server istället.

Min comhem mail tex använder telias mailout server via mobil och endast comhems mailout i hemmets wifi nät.
Citera
2013-07-04, 11:01
Long shot maybe, men slå på autentisering?
Citera
2013-07-04, 11:10
Medlem
Har inte läst mer än topic och luddigt överlag, men Telia har ganska så ordentliga driftstörningar (som pågått nu i några dagar) som då innerfattar E-post, Tv, deras hemsida mm. Dock ska E-posten vara igång och fungera som den ska nu..

"Driftstörningar i kundtjänstverktyg samt telia.se Uppdaterad - 2013-07-03 23:43 | Kategorier: Driftinformation
Senaste infon angående driftstörningarna: e-posttjänsten ska nu fungera, likaså digital-tv-tjänsten. Det kvarstår dock problem med våra kundtjänstverktyg och telia.se. Våra tekniker fortsätter att arbeta under natten för att försöka lösa problemen. Än en gång: stort tack för ert tålamod!"
Citera
2013-07-04, 11:18
Medlem
Pappersvargens avatar
Som tidigare påpekats ska du endast använda Telias mailout när du är uppkopplad mot Telias nät. POP3 brukar även störas ut när du är redan är inloggad på det. Det vill säga, kör du Telias mail på mobilen kommer datorn inte klara av att ta hem någonting. Du får ställa in IMAP för att få det att fungera.
Citera
2013-07-04, 15:52
Medlem
BBQFMLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Sitter du på ditt telia konto då du försöker använda det?

Annars strular det ofta om du använder telias mailout server i ett annat nät, du får då istället använda operatörens mailout server istället.

Min comhem mail tex använder telias mailout server via mobil och endast comhems mailout i hemmets wifi nät.

Jag har det igång på min iPhone. Dock är inte appen igång 24/7 och jag får inga notiser om inkomna mail heller.
Om jag använder en annan mailout, då blir det ju ifrån den mailadressen, right?

Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Long shot maybe, men slå på autentisering?

Done that

Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Som tidigare påpekats ska du endast använda Telias mailout när du är uppkopplad mot Telias nät. POP3 brukar även störas ut när du är redan är inloggad på det. Det vill säga, kör du Telias mail på mobilen kommer datorn inte klara av att ta hem någonting. Du får ställa in IMAP för att få det att fungera.

Hur ställer jag in IMAP om jag får fråga?
Måste jag ändra till IMAP på telefonen också?
Är Telias teknik från Stenåldern eller gäller detta alla som blandet "POP"-anslutningar med olika enheter?
Citera
2013-07-04, 16:42
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BBQFML
Jag har det igång på min iPhone. Dock är inte appen igång 24/7 och jag får inga notiser om inkomna mail heller.
Om jag använder en annan mailout, då blir det ju ifrån den mailadressen, right?

Nej, mailout är bara servern som du använder för att skicka iväg mailet.
I hemnätverket använder du din bredbandsleverantörs mailout i mitt fall mailout.comhem.se och från mobil enhet använder du tex telias mailout.

Du kan tex skicka ett mail som i mitt fall från xxx@comhem.se men det skickas iväg från mailout.telia.com, mottagaren kommer fortfarande se att mailet kom ifrån xxx@comhem.se.

Hoppas du förstår vad jag menar.
Citera
2013-07-05, 12:00
Medlem
BBQFMLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Nej, mailout är bara servern som du använder för att skicka iväg mailet.
I hemnätverket använder du din bredbandsleverantörs mailout i mitt fall mailout.comhem.se och från mobil enhet använder du tex telias mailout.

Du kan tex skicka ett mail som i mitt fall från xxx@comhem.se men det skickas iväg från mailout.telia.com, mottagaren kommer fortfarande se att mailet kom ifrån xxx@comhem.se.

Hoppas du förstår vad jag menar.

Betyder det att jag kan använda min hotmail som mailout?
Eller måste jag ändra min mailout på både telefonen och datorn?
Kan jag kanske byta till IMAP på telefonen till och med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in