Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Det är alldeles klart att man som oskyddad trafikant också har ett ansvar, men här tror jag att det strikta ansvaret som ligger på den som framför ett motorfordon skapar en del förväntningar från oskyddade trafikanter som inte alltid kan uppfyllas. Om man som vuxen springer tvärs över vägen utan att förvissa sig om att det är fritt är man vårdslös och bryter mot det regelverk som alla har att förhålla sig till. Cyklister och rullskridskoåkare kan ställa till med mycket om de kör rakt ut på ett övergångställe, det vet vi alla (vilken av rollerna vi än har varit i). Å andra sidan skall bilförare klara av att inte köra på ett barn som gör samma sak...
Men TS kan ju fundera på följande: ar TS körkort? Det är i alla fall teoretiskt tänkbart att trafikbrott till fots kan påverka om man får behålla det eller inte om man gör fler dumheter inom en kortare tid.
Att ett trafikbrott skulle påverka en arbetsgivare tror jag inte, om det nu inte handlar om någon anställning där trafikvett är en stark merit. Då vore vi många som är borta från arbetsmarknaden.
Det krävs att man har brutit mot en viktig trafikregel med motordrivet fordon (eller spårvagn) eller döms för grov vårdlöshet i trafik. (Grov kan man ej få som gående).
Så körkortet sitter ganska säkert om man inte har medicinska/nykterhets problem.
Enda man skulle kunna använda är:
Körkortslag (1998:488)
5 kap. Körkortsingripande
3 § Ett körkort ska återkallas, om
6.det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon,
Men jag tror det mer handlar om de grövre brotten.
Läste i alla fall att en cyklist som cyklade mot rött ljus fick tillbaka körkortet. (En motorförare hade garanterat fått körkortsåterkallelse.