Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-03, 01:54
Medlem
JustZlatans avatar
Till exempel står det här minnesstöd 16GB:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=843280

Och här står det 192GB:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=477919

Vad är skillnaden?
Citera
2013-07-03, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Till exempel står det här minnesstöd 16GB:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=843280

Och här står det 192GB:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=477919

Vad är skillnaden?

Det syftar nog till hur mycket ramminne operativsystemet kan allokera. Alltså maximal mängd raminne som stöds.
Citera
2013-07-03, 02:00
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whateva
Det syftar nog till hur mycket ramminne operativsystemet kan allokera. Alltså maximal mängd raminne som stöds.

Okej så om jag har 32GB RAM i datorn ska jag använda windows som stöder 192GB?
Citera
2013-07-03, 02:04
Medlem
Citat:
Okej så om jag har 32GB RAM i datorn ska jag inte använda windows som bara stöder 16GB?

Det vore slöseri på ram. Windows 7 professional, enterprise och ultimate stöder alla 192GB ram. Kör med någon av dessa. Professional är väl kanske vanligast om man inte vill ha allt extra som ingår i enterprise och ultimate.
Citera
2013-07-03, 02:04
Medlem
AllaBarnensFars avatar
Citat:

Annars går ju hälften förlorad..
Citera
2013-07-03, 02:05
Medlem
funasdalens avatar
Citat:

Jag har ingen aning om vad du ska använda såpass mycket ramminne till. Men ja om du vill använda den mängden ram så måste du köpa ett operativsystem som stöjder detta, då Home versionen inte stödjer det.
Citera
2013-07-03, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funasdalen
Jag har ingen aning om vad du ska använda såpass mycket ramminne till. Men ja om du vill använda den mängden ram så måste du köpa ett operativsystem som stöjder detta, då Home versionen inte stödjer det.

Bill Gates kunde för länge sedan inte tänka sig hur någon skulle kunna behöva mer än 64KB ram (eller något sånt) i en persondator.

Det finns gott om användningsområden för enorma mängder ram. Videoredigering och grafikrendering för att nämna något.
Citera
2013-07-03, 02:16
Medlem
JustZlatans avatar
Det är just videoredigering, foto, musik, 3D grejer jag ska använda datorn till. Eftersom Ultimate kostar några 100 kronor extra är det smartare att köpa det. Jag ser att 32bit/64bit Ultimate kostar dubbelt så mycket, men 32bit behöver man väl inte? Jag använder bara moderna hårdvaror.
Citera
2013-07-03, 02:18
Medlem
Citat:
Det är just videoredigering, foto, musik, 3D grejer jag ska använda datorn till. Eftersom Ultimate kostar några 100 kronor extra är det smartare att köpa det. Jag ser att 32bit/64bit Ultimate kostar dubbelt så mycket, men 32bit behöver man väl inte? Jag använder bara moderna hårdvaror.

Nej, köp bara 64-bitars.
Citera
2013-07-03, 02:46
Medlem
funasdalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whateva
Det finns gott om användningsområden för enorma mängder ram. Videoredigering och grafikrendering för att nämna något.

Jag är väl medveten om detta. Vill bara att folk inte ska slösa bort pengar på onödigt mycket ram. (för fel användningsområden.)

Citat:

Köp 64bit då många nyare program är optimerade och/eller fungerar bättre med detta.
Senast redigerad av funasdalen 2013-07-03 kl. 02:48.
Citera
2013-07-03, 14:15
Medlem
TorrentLovers avatar
Windows och dess begränsningar... *Gäsp*
Det hela en en spärr i programvaran, bara, för att man ska köpa en dyrare licens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in