2005-06-12, 00:03
Medlem
Arasalls avatar
Jag har nu införskaffat en sånhär tv-grill från OBH-Nordica. Än så länge är jag mycket nöjd. Har provat att göra hamburgare av nötfärs, rekommenderad tid var en anings för lång så det blev mer genomstekt än vad jag tänkte mig, men det smakade gott. Smakade faktiskt grillat, så jag var nöjd

Ikväll körde jag några korvar i grillen, blev också jättebra, men nu har jag köpt en fläskfilé till i morgon, och vill ju ha en god marinad. Har de flesta vanliga kryddorna, och några fler, så om någon har ett bra tips vill jag gärna veta det. Jag har alltså inte tänkt att köra filén hel, utan i skivor.
Citera
2005-06-12, 18:07
Medlem
OliTs avatar
Fläskfilé fungerar bra i en thai-inspirerad marinad, lime, ingefära, chilepeppar är en bra grund, kan varierars i mångt och mycket. Soja, korianderblad (bör tas bort från köttet innan grillning), vitlök, sesamolja och valfri syrlig komponent är en annan vettig asienaktig marinad.

Visserligen inget jag har provat, men om du känner dig sugen kan du testa en marinad jag just tänkte ut, Honung, mörk öl, citrusjuice och valfri kryddört, t.ex. mynta eller citronmeliss.
Citera
2005-06-12, 21:22
Medlem
Pendeltågs avatar
Coca cola + dijonsenap + lime!

Pressa i 1 lime i Coca colan samt tillsätt, 2-3 teskedar dijonsenap. blanda och lägg sedan i köttet. Se till att du har det i ett kärl du kan sätta lock på. När du lagt i köttet så skaka ordentligt, runt 1 minut och låt stå några timmar.
Citera
2005-06-13, 16:01
Medlem
okey det här kanske låter lite väl basic men köp en "Santa Maria Glaze : Ret hot chili" , den var FRUKTANSVÄRT som marinad till fläskfilé, har nog aldrig ätit så välsmakande fläskfile i mitt liv
Citera
2005-06-13, 16:07
Medlem
Balthazaer-s avatar
Olja, stark senap och soja som grund. Krydda efter smak med salt/peppar/vitlök/oregano/basilika/etc.
Citera
2005-06-13, 16:12
Awaiting Email Confirmation
Kanaljes avatar
Späcka filén med Vitlök och färsk salvia, gnid i den i en blandning av paprikapulver, chilepulver, pressad citron och grovmalen svartpeppar. Låt den ligga en timme eller två, salta och släng på grillen.
Citera
2005-06-15, 11:25
Medlem
shredders avatar
1: Tunt skivade vitlöksklyftor, rosmarin, salt, olivolja och en skvätt pressad citron är fan aldrig fel till fläskkött.

Var inte blyg med vitlöken bara.

Jag är en sucker för chili så jag rekommenderar det också, men det kan man skippa om man inte gillar det.

2: 1 dl ljus soja, 1 dl sweet chili sås, och kanske en matsked flytande honung.

Sötma är alltid bra när man ska grilla.

Edit: såg nu att det var för några dagar sen det här, rapport?
Citera
2005-06-15, 12:21
Medlem
Sqrewdrivers avatar
Olja, soja, honung, vitlök, salt och peppar samt ett nyp på
citronen.
Citera
2005-06-15, 12:50
Medlem
Afonsos avatar
Kanske ingen marinad men fläskfilén blir väldigt god:

Lägg tunna, förstekta skivor i en ugnssäker form. Blanda ihop mango chutney, matlagningsgrädde, riven ost och ett par pressade vitlöksklyftor. Häll mixen över fläskfilén och gratinera i 5-10 minuter.

Servera gärna med pressad potatis och en grönsallad med ruccola.

Det blir mycket smarrigt
Citera
2005-06-16, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThrasheR
okey det här kanske låter lite väl basic men köp en "Santa Maria Glaze : Ret hot chili" , den var FRUKTANSVÄRT som marinad till fläskfilé, har nog aldrig ätit så välsmakande fläskfile i mitt liv

edit: Fruktansvärt GOD...

edit2: suck... kanske fel knapp... moderator?
Citera
2005-06-16, 04:43
Bannlyst
färdig vitlöks marinad ev trycka in några krossade vitlöks klyftor i fläskfilen
marinera hellst 24timmar.

även honungs marinad ger jag tummen upp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem