• 4
  • 5
2019-04-09, 02:38
Medlem
nins avatar
2010 köpt jag min bil för 26 000 kr. Lagt ca 20 000 kr under 9 år. Kan sälja bilen idag för ca 10 000 kr idag.
Så kostnaden är ca 36 000 kr under 9 år. Tror det blir svårt att köpa en 100 000-150 000 kr bil som är billigare än så under 9 år.
Så rent generellt, så tror jag mest ekonomiska är schyssta modeller för ca 30-60 000 kr.
Citera
2019-04-09, 11:56
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamii
jag är ung och är mitt i ett jobbyte. jag vet inte många i min ålder om har 150 000 undanstoppade till en bil. då jag precis fått en rejäl löneförhöjning är inte månadskostnaden ett problem, det handlar bara om prioriteringar. Då snackar vi om hur mycket jag kommer kunna stoppa undan i månaden på ett extra sparkonto och inte om hur jag ska säga upp mitt bredband för att kunna köpa en lite dyrare bil.

Då det dessutom är både jag och min sambo som ska köpa bilen så är det ett ännu mindre problem. jag startade bara denna tråden för att få veta hur stor skillnaden mellan gammal och "ny" bil är. är en gammal hälften så dyr så kan jag tänka mig att köra en gammal "premiumbil" så som du kallar det.

Jag har kört Kia av nyare modell också. de är trevliga, men inget för mig. kanske något jag kan tänka mig skaffa när jag får barn någon gång i framtiden.

och till er andra som tipsar om massa gamla golfar och volvo 240, jag är inte intresserad av det om det är till mig ni skriver det, skriver ni det för att tipsa andra som läser tråden är det dock bara att köra på.

Nu skrev du att du var i jobbbyte, men jag kan tex leasa en bil genom jobbet med bruttolön avdrag. Beroende på vad man tjänar så kan det vara fördelaktigt, företaget tecknar leasingförsäkring för att minska risken för oväntade kostnader som man kan får vid privatleasing.
Citera
2019-04-09, 12:01
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Jag tycker att bilar som är max 3 år och gått max runt 4000 mil ger mig mest för pengarna, sen äga dem i 2 år (max 2000 mil) för att sedan byta. Nu lånar jag dock inte till bilar så jag har ju inte någon sådan kostnad. Varför inte titta på t.ex. en VW Golf som är 3-4 år gammal?

Har du någon koll på hur mycket du brukar få lägga emellan vid uppgraderingarna?
Citera
2019-04-09, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Har du någon koll på hur mycket du brukar få lägga emellan vid uppgraderingarna?

Kan vara allt möjligt beroende på bil faktiskt. Två exempel är att jag köpte en 3 år gammal Golf med mycket utrustning och körde den i 2 år för 30k värdeminskning eller en att jag köpte en 1.5 år gammal Audi med stor motor och körde den 2 år för 100k värdeminskning. Visst hade jag kunnat komma billigare undan men för pengarna jag betalade fick jag väldigt mycket också.

Nu senast gick jag all in och köpte en helt ny elbil istället och den tappade jag massvis på redan efter ett år.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in