2013-06-30, 20:01
Medlem
Hallå.

Jag har nyss köpt en bagagnad yamaha aerox 08 och den är ganska svårstartad, (endast när motorn är kall) jag har flera misstänksamheter om vad felet kan vara och skulle vara glad om jag kunde få lite hjälp.

Såhär ligger det till:
När jag startar mopeden med el-startaren så går ett ljud igång i motorn men den vill inte riktigt anstränga sig för att starta.

Den var inte lika svårstartad innan vi bytte olja, kan det vara ett problem? D.v.s att det är för mycket olj a i moppen?

Eftersom att motorn inte direkt vill anstränga sig för att starta så har jag även funderat på om det kan bero på tändstiftet? Med ett nytt tändstift så kanske (gnistan) blir bättre vilket gör att bensinen går igång till motorn snabbare..??

En sista sak. Den förra ägaren hade nyligen bytt förgasare och han fick med flera olika munstycken. Han har bara provat ett av dem. Jag undrar om den kanske skulle gå igång lättare om man provade runt och få fram rätt munstycke?

Tacksam för svar! //BastuGrabben
Citera
2013-06-30, 20:06
Medlem
whaks avatar
Hej och välkommen till Flashback.

Hur går mopeden när den väl är igång?
Citera
2013-06-30, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whak
Hej och välkommen till Flashback.

Hur går mopeden när den väl är igång?
Tackar tackar.
När mopeden är igång så går den riktigt fint förutom att den är väldigt hög i varv. Den accelererar riktigt fort och låter ganska mycket första minuten innan den har gått ner lite i varv. Men annars så går den riktigt fint!
Citera
2013-06-30, 20:12
Medlem
INTPs avatar
Oljan har inget med saken att göra.

Dåliga tändstift kan göra motorer svårstartade. Det är värt dom få kronorna för att byta om så bara för att utesluta det felet.

Många gånger hjälper förgasarjusteringar, men inte huvudmunstycket som jag gissar att du pratar om - det reglerar bränslemängden på fullgas och fullgas har inget med en normal start att göra. Att skruva in luftskruven och/eller flytta upp trottelnålen kan däremot ofta hjälpa.
Citera
2013-06-30, 20:24
Medlem
Är batteriet ok?
Citera
2013-06-30, 21:01
Medlem
Kolla så att insuget inte drar tjuvluft.
Citera
2013-06-30, 21:02
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Kolla så att insuget inte drar tjuvluft.

Kolla hela karburator sektionen istället.
Citera
2013-06-30, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tabascoooo
Är batteriet ok?
Batteriet är finfint, förra ägaren hade precis bytt ut det innan jag köpte den.
Citera
2013-06-30, 21:46
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BastuGrabben
Tackar tackar.
När mopeden är igång så går den riktigt fint förutom att den är väldigt hög i varv. Den accelererar riktigt fort och låter ganska mycket första minuten innan den har gått ner lite i varv. Men annars så går den riktigt fint!

Då skulle jag föreslå att du kollar vad det är för tändstift som sitter i och vad det ska vara för stift.
Köp sedan ett nytt stift.

Som tidigare talare sa se även över batteriet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in