2013-07-08, 13:04
Medlem
Finns det någon mer tråkig fråga som folk ställer minst en gång i veckan?
Till saken, som alla andra sagt tidigare, finns ingen anledning att köra runt och växla.
Manuell har väl sina fördelar, men helt meningslöst i en personbil.
Citera
2013-07-08, 13:45
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floskel
För att gå tillbaka till topic, så skulle jag formulera om huvudfrågan "Varför kör inte alla med automat?" Det är så sjukt bekvämt och jag skulle aldrig någonsin tänka tanken att gå tillbaka till manuellt.

För att det inte är värt extrakostnaden i inköp och bensinförbrukning för de flesta som inte är handikappade eller vill ha högerhanden fri för kaffe, läsk, cigaretter, telefon etc.
Citera
2013-07-08, 16:52
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Statistik är ofta missvisande. Eller vad säger du om länna-hässelby 1h 30min, köer ända från farsta till brommaplan, en sträcka på säkert över 2 mil. Tar inte mer än max 25-30 min när det inte är rusningstid. Eller varför inte spånga-södra länken, även den sträckan över 2 mil, och tar över en timme, i vanliga fall en kvart.

Nej, det är tur det är semestertider nu, då slipper man alla jäkla köer, det var tomt på essingeleden idag vid 07.30.

Det är i stort sett lika mycket semestertider där jag bor. Det är i alla fall skollov. Kolla med GPS vad du har för snitthastighet på de svåraste avsnitten. Man lurar sig lätt att det går saktare än det går.
Citera
2013-07-08, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vän av ordning
Fast sen beror det på den automatiska lådan också. De har sannerligen blivit mycket bättre senaste decenniet men vissa märken har fortfarande skitlådor. Volkswagen t ex. Det är som att köra en gammal buss. Automatväxlingen är så distinkt att man lika gärna hade kunnat växla själv. Att kontrastera mot t ex Toyotas steglösa lådor. En bra stegad låda märker man inte av så mycket heller, särskilt inte i uppväxling.

Jag har kört det mesta i automatlådeväg genom en massa år, och din beskrivning av VW-lådorna känner jag inte alls igen.

Har en Passat 1,8T -00 automat som nu gått 25 000 mil, den växlar minst lika bra/mjukt/rappt som min -99 BMW 740iL. Båda kan köras mer eller mindre manuellt med TipTronic-funktion.
Citera
2013-07-08, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Detta inlägg innehåller så mycket felaktigheter att jag blir mörkrädd.
Oavsett hur jävla "proffs" man är så kan ingen köra snålare eller snabbare 0-100 med manuell än med t.ex. Volkswagen Groups dubbelkopplingslåda.

Att du kallar Volkswagens dubbelkopplingslådor för skit när de lådorna är bland de absolut bästa i världen är ju inget annat än komedi.

Denna tråd innehåller generellt så mycket okunskap och skitsnack att jag inte pallar följa tråden längre, tack och hej.

Klapp på axeln....
Citera
2013-07-10, 14:01
Medlem
xelytoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puggen
Sen när du har råd att köpa en bil med just automatlåda så kommer du köpa till det och tycka helt annorlunda...

Nästa bil jag köper kommer även ha fyrhjulsdrift utöver automatlåda.

Jag tycker inte att det har blivit tråkigare att köra bil sedan jag köpte min nuvarande bil med automatlåda. Tvärtom, den är riktigt körglad. Dessutom fan så mycket mer komfortabel.

Min andra bil är däremot en manuellt växlad bil. Den används väldigt sporadiskt som reservbil el vid tillfällen då jag måste köra "gratistaxi"... Inte fan är den roligare att köra än min automatväxlade bil och definitivt inte snålare och inte fan har jag problem att köra den trots att den är manuellt växlad...

Väx upp förfan.

Grattis, du är så efterblivet lat, vad kommer härnäst, en fåtölj istället för din förarstol?

Skit i priset, skillnaden är inte ens så stor haha vem fan som helst har ju råd med en automat.
Önskar att folk kunde sluta få det att låta som att det skulle vara så dyrt och speciellt

"definitivt inte snålare" Där får du det också att låta som att det skulle vara nån fet skillnad, snälla ta körkort eller läs lite om bilar innan du ens postar här barnunge.
Citera
2013-07-10, 14:18
Medlem
xelytoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alakazim
Jag kör både manuell och automat och får jag välja så är det automat alla dagar i veckan. Det finns ENDAST två typer av människor som vill köra manuell. Det är raggardrägg som sitter med lössnus, keps och huvtröja. Samt osäkra svenssons som är lite rädda för det där med automat för att de har hört att det är så dyrt och krångligt.

Vilken av dessa två är du?

Det finns en anledning till att alla lyxiga bilar och alla sportbilar har automat, vilken anledning tror du att det är?

En automat dricker mindre än en manuell, en automat accelererar snabbare än en manuell, en automat är jäkligt mycket lyxigare än en manuell. Därför kör jag hellre automatväxlade. Alla som vill ha kvar sin manuella borde också slita ut elhissarna, ellerhur?

Bullshit, det är bara supersportbilar som har det så tack vare sina 300000kr automatlådor, en vardaglig bil gasar fan heller snabbare än en manuell om föraren vet hur man växlar rätt.

Min åsikt är iaf att automat = lata människor som inte uppskattar bilkörning utan endast använder bilen för att åka från A till B utan något leende på läpparna vid snabb körning.

Manuell = Bilälskare som vill ha full kontroll över bilen och som faktiskt älskar att köra bil.

För att avsluta, alla ni som tror att ni är proffs på bilar för att ni har en automat kan dra åt skogen!
Argumentera aldrig med en bilfantast, Varsågoda.

http://www.wikihow.com/Choose-Between-a-Car-with-Automatic-or-Manual-Transmission
Citera
2013-07-10, 15:22
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Vanlig växellåda är vanligast och billigare. Automat används av lytta samt av friska personer som vill ha högerhanden fri för att röka, äta, dricka, telefonera etc. och som är beredda att acceptera extrakostnaden för att kunna göra det.
Du gillar att rycka i spaken, eller hur? Känna på falloskraften
Senast redigerad av 526 2013-07-10 kl. 16:11.
Citera
2013-07-10, 16:24
Medlem
UnkelHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xelytos
Bullshit, det är bara supersportbilar som har det så tack vare sina 300000kr automatlådor, en vardaglig bil gasar fan heller snabbare än en manuell om föraren vet hur man växlar rätt.

Min åsikt är iaf att automat = lata människor som inte uppskattar bilkörning utan endast använder bilen för att åka från A till B utan något leende på läpparna vid snabb körning.

Manuell = Bilälskare som vill ha full kontroll över bilen och som faktiskt älskar att köra bil.

För att avsluta, alla ni som tror att ni är proffs på bilar för att ni har en automat kan dra åt skogen!

http://www.wikihow.com/Choose-Between-a-Car-with-Automatic-or-Manual-Transmission

Men vilket jävla tjafs! Tycker man att det är så in i helvete fantastiskt att sitta två timmar om dagen i kö på essingeleden och nöta på kopplingen kan man väl göra det utan att idiotförklara alla som föredrar en bekvämare variant av kökörning, hur tråkig den än må vara!
Sen ska du ha jävligt klart för dig att jag gasar runt i min polestar v70 t6 med automat med ett förbannat stort leende emellanåt, särskilt när jag mosar ifrån nån liten jävla mupp i sönderstylad bmw eller en riktigt frän volvo 740 med 12 extraljus, haha!!
Sen har jag iofs aldrig ägt en automat som inte är törstigare än sin manuella variant, men jag skiter i soppaförbrukningen, lyser lampan kostar det en tusing till. Har man inte råd att tanka kan man skita i att ha bil!
Citera
2013-07-10, 16:41
Medlem
Citat:

Är själv en "bilälskare" som kör med manuell låda men jag ser då absolut ingen fördel med manuell växellåda i vardagskörningen! Därimot så skulle jag inte ens drömma om att köra med automat i lekbilen eftersom man tappar en del av körglädjen enligt mig....

Jag kommer helt klart att köpa en automatväxlad bruksbil nästa gång jag köper bil men då blir det enbart en bruksbil och inge mer...
Citera
2013-07-10, 16:46
Medlem
UnkelHs avatar
Citat:

Får man fråga vad herr bilentusiast själv kör för vrålåk?
Citera
2013-07-10, 23:55
Medlem
xelytoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnkelH
Men vilket jävla tjafs! Tycker man att det är så in i helvete fantastiskt att sitta två timmar om dagen i kö på essingeleden och nöta på kopplingen kan man väl göra det utan att idiotförklara alla som föredrar en bekvämare variant av kökörning, hur tråkig den än må vara!
Sen ska du ha jävligt klart för dig att jag gasar runt i min polestar v70 t6 med automat med ett förbannat stort leende emellanåt, särskilt när jag mosar ifrån nån liten jävla mupp i sönderstylad bmw eller en riktigt frän volvo 740 med 12 extraljus, haha!!
Sen har jag iofs aldrig ägt en automat som inte är törstigare än sin manuella variant, men jag skiter i soppaförbrukningen, lyser lampan kostar det en tusing till. Har man inte råd att tanka kan man skita i att ha bil!

Att du åker ifrån en sönderstylad BMW som har 150hk med en polestar som har 330hk har nog inte så mycket med växellådan att göra skulle jag tro Skulle vi till exempel ta en BMW M5 från -99 med manuell låda skulle din enda utsikt vara baklyktor

Jag har sagt innan att automat är mer praktiskt att ha om man kör där det är mycket trafik just för bränsleförbrukningen, det tänker jag inte säga emot men är det ingen trafik så tycker jag att automat är bara onödigt och tråkigt, det är min åsikt

Citat:
Ursprungligen postat av Roxor1
Är själv en "bilälskare" som kör med manuell låda men jag ser då absolut ingen fördel med manuell växellåda i vardagskörningen! Därimot så skulle jag inte ens drömma om att köra med automat i lekbilen eftersom man tappar en del av körglädjen enligt mig....

Jag kommer helt klart att köpa en automatväxlad bruksbil nästa gång jag köper bil men då blir det enbart en bruksbil och inge mer...

Fördelarna postade jag i mitt förra inlägg, kör man en automat bara för att "man inte pallar växla" ska man inte kalla sig för bilälskare (nu syftar jag inte bara på just dig) men du har rätt till din åsikt lika mycket som jag har rätt till min, alla har ju sin egen smak men jag blir bara lack när folk postar massa skit här om att automat är bättre än manuell på alla punkter utan att ens ha några källor som bevisar det, jag älskar bilar mer än allt annat och försvarar de gärna mot skitsnack som folk hittar på.

Citat:
Ursprungligen postat av UnkelH
Får man fråga vad herr bilentusiast själv kör för vrålåk?

Jag har ägt olika märken genom åren, jobbat på bensinmack med hyrbilar och kört de en bra bit ibland och då menar jag allt från toyota aygo till automat saab 9-5, v70 och t.o.m 22m3 skåpbilar, provkört porsche 911 och ferrari 458 (rattväxling är oslagbart när det gäller körglädje ) jag har i stort sett kört de flesta bilmärkena men bara för att man är bilentusiast betyder det inte att man är miljonär, just nu kör jag en BMW 325i från -09.

Jag orkar inte argumentera längre för alla har sin egna åsikt och den här diskussionen kan fortsätta i decennier, godnatt
Senast redigerad av xelytos 2013-07-11 kl. 00:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in