2013-07-07, 00:54
Medlem
Fått en hel del bra svar i tråden. Hur är det med automaten. Är det en stor skillnad på en automatlåda från 95 till dagens lådor?
MVH
Citera
2013-07-07, 00:57
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobbaridag
Fått en hel del bra svar i tråden. Hur är det med automaten. Är det en stor skillnad på en automatlåda från 95 till dagens lådor?
MVH
Ja
Citera
2013-07-07, 00:58
Medlem
526s avatar
När jag hade manuell så undrade jag vart jag skulle skicka fakturan varje gång jag klev ur bilen
Citera
2013-07-07, 09:50
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ciz
Volvo v60 drivE, alltså 1,6liters diesel är miljöbil med automatlåda. Finns även BMW 316 tror jag bestämt. Det nya förslaget på definition av miljöbil upphäver dock båda dessa då det nu handlar om si sådär 95 gram CO2 eller så som ny gräns.
Jag kör för övrigt manuell diesel med trevlig motor och fyrhjulsdrift. För mig personligen är det mer önskvärt med automat om en bil har mindre motorkraft. Min bil är mer eller mindre omöjlig att "kärringstoppa". Min gamle far kör automat då han får ont i "kopplingsknät" av en manuell bil på daglig basis.

Men det betyder ju att utvecklingen inte har gått så långt att automater inte är törstigare. Och om de vore mindre törstiga så är skillnaden för liten för att extrakostnaden ska betala sig under bilens livslängd. Ungefär som med motorer som stängs av när bilen står stilla.

Jag förstår inte heller argumentet om bilköer. När det går sakta brukar jag låta det bli en flera billängder stor lucka innan jag kör framåt så att det blir lättare att krypköra utan att röra gaspedalen på ettan eller bara gasa någon sekund och sedan trycka in kopplingen och rulla fram.
Citera
2013-07-07, 09:57
Medlem
Anon2s avatar
Med många automatlådor, så kallade dubbelkopplingslådor, förbrukar bilen lika mycket bränsle som med de manuella alternativen.
Och med vissa dubbelkopplingslådor drar bilen lite mindre än de manuella alternativen.
Detta är ett faktum och välkänt sedan många år tillbaka och borde inte ens behövas nämnas.
Citera
2013-07-07, 11:32
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Med många automatlådor, så kallade dubbelkopplingslådor, förbrukar bilen lika mycket bränsle som med de manuella alternativen.
Och med vissa dubbelkopplingslådor drar bilen lite mindre än de manuella alternativen.
Detta är ett faktum och välkänt sedan många år tillbaka och borde inte ens behövas nämnas.

Bilar med mycket låga CO2-utsläpp ges förmånlig behandling i många länder. Varför har bilarna med lägst utsläpp aldrig automat?

Här är en tysk sida med siffror från vanliga bilister. Kolla den automat du tycker är bäst och jämför den mot samma modell med handväxel.

http://www.spritmonitor.de/
Citera
2013-07-07, 11:48
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ciz
Volvo v60 drivE, alltså 1,6liters diesel är miljöbil med automatlåda. Finns även BMW 316 tror jag bestämt. Det nya förslaget på definition av miljöbil upphäver dock båda dessa då det nu handlar om si sådär 95 gram CO2 eller så som ny gräns.
Jag kör för övrigt manuell diesel med trevlig motor och fyrhjulsdrift. För mig personligen är det mer önskvärt med automat om en bil har mindre motorkraft. Min bil är mer eller mindre omöjlig att "kärringstoppa". Min gamle far kör automat då han får ont i "kopplingsknät" av en manuell bil på daglig basis.

Volvo V 60 DrivE 114 hk med handväxel.

Anzahl Kraftstoff min Ø max
3 Diesel 5,57 5,88 6,10

Volvo V 60 DrivE 114 hk med automat.

Anzahl Kraftstoff min Ø max
1 Diesel 5,46 5,46 5,46

Här är automaten verkligen snålare men det är bara en bil och en väldigt liten skillnad. Föraren slutade dessutom rapportera efter att halvår och 1300 mil.
Citera
2013-07-07, 11:50
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Bilar med mycket låga CO2-utsläpp ges förmånlig behandling i många länder. Varför har bilarna med lägst utsläpp aldrig automat?

Här är en tysk sida med siffror från vanliga bilister. Kolla den automat du tycker är bäst och jämför den mot samma modell med handväxel.

http://www.spritmonitor.de/
Inte vet jag, men det ändrar inte vad jag sa.
Citera
2013-07-07, 13:06
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben

Jag förstår inte heller argumentet om bilköer. När det går sakta brukar jag låta det bli en flera billängder stor lucka innan jag kör framåt så att det blir lättare att krypköra utan att röra gaspedalen på ettan eller bara gasa någon sekund och sedan trycka in kopplingen och rulla fram.

Gör så i rusningstid i stockholm du. Du kommer märka rätt snabbt att så fort du bygger upp minsta lilla lucka till framförvarande bil så är det nåt mähä som prompt ska in i luckan där och du måste bromsa. Men tanken var god, absolut.
Citera
2013-07-07, 13:28
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Gör så i rusningstid i stockholm du. Du kommer märka rätt snabbt att så fort du bygger upp minsta lilla lucka till framförvarande bil så är det nåt mähä som prompt ska in i luckan där och du måste bromsa. Men tanken var god, absolut.

Jag förstår inte vad du tänker på för situationer. När det är start och stopp är det enfiligt, heldraget eller så har bilarna bredvid för kort lucka till framförvarande för att kunna byta fil.
Citera
2013-07-07, 14:12
Medlem
bytte från manuell till automat och det var det bästa ja gjort, så jävla bekvämt.. värför sitta o växla när det inte behövs?? sen tycker ja det e roligare att köra automat än Manuel av olika grunder.
Citera
2013-07-07, 17:39
Medlem
Det är bara proffs som kör energisnålare och snabbast 0-100 på manuell. Svenne Banan ligger ofta felväxlad ur energisynpunkt. Han har heller inte en chans mot mig i filen bredvid när det slår om till grönt. Alltid skönt att veta att man är garanterad ett smidigt filbyte om man står först vid lyset. Men visst, det är macho med manuell. Tycker alla amerikanska filmregissörer med sina falliska växelspaksklipp. Det är också macho att hugga ner träd med yxa istället för med motorsåg. Men varför? Jag klämmer hellre på personen i passagerarsätet än håller ett stadigt grepp om fallosen mellan oss. Jag respekterar förstås att alla har olika läggning.

Fast sen beror det på den automatiska lådan också. De har sannerligen blivit mycket bättre senaste decenniet men vissa märken har fortfarande skitlådor. Volkswagen t ex. Det är som att köra en gammal buss. Automatväxlingen är så distinkt att man lika gärna hade kunnat växla själv. Att kontrastera mot t ex Toyotas steglösa lådor. En bra stegad låda märker man inte av så mycket heller, särskilt inte i uppväxling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in