Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-30, 16:48
  #1
Medlem
Weaboos avatar
Jag har planer på att sticka ner till Danmark inom en snar framtid. Men tyvärr så har jag inte så bra koll om bankautomater/kortköp i Danmark fungerar med MasterCard. Är det någon här som har koll på det?
Citera
2013-06-30, 17:17
  #2
Medlem
Kingers avatar
MasterCard och VISA funkar i princip hela världen.
Citera
2013-06-30, 17:25
  #3
Medlem
Weaboos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinger
MasterCard och VISA funkar i princip hela världen.

Då behöver jag alltså inte oroa mig. Härligt, tack så mycket för svaret.
Citera
2013-06-30, 17:32
  #4
Medlem
Mr.bonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weaboo
Då behöver jag alltså inte oroa mig. Härligt, tack så mycket för svaret.

Var länge sedan jag var i Danmark, och då betalade jag kontant. Men Mastercard ska vara lika utbrett som VISA. Och idag kan kan man använda det nästan vart som helst i världen och det innefattar även Danmark.
Citera
2013-06-30, 17:36
  #5
Medlem
Kingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weaboo
Då behöver jag alltså inte oroa mig. Härligt, tack så mycket för svaret.
Absolut inte. Har själv betalat med både VISA och mastercard i Danmark.
Citera
2013-06-30, 17:39
  #6
Medlem
Weaboos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.bonzo
Var länge sedan jag var i Danmark, och då betalade jag kontant. Men Mastercard ska vara lika utbrett som VISA. Och idag kan kan man använda det nästan vart som helst i världen och det innefattar även Danmark.

Jag har också betalat med kontant själv de gånger som jag varit i Danmark. Men har börjat att använda kort och tycker att det är smidigare. Tycker att det är bra att det fungerar i så många länder, väldigt smidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kinger
Absolut inte. Har själv betalat med både VISA och mastercard i Danmark.

Okej, kan vara bra att veta.
Citera
2013-06-30, 21:58
  #7
Medlem
Tänk på att korten ofta har ett växlingspåslag på någon procent.
Många köp = tråkig extra avgift
Citera
2013-07-01, 09:27
  #8
Medlem
jolindbes avatar
I Danmark är det nästan alltid avgift på utländska kort, den brukar ligga på 2-5%. I bankomaterna är det ingen avgift, så det kan löna sig att ta ut kontanter och betala med dem.
Citera
2013-07-01, 09:29
  #9
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinger
MasterCard och VISA funkar i princip hela världen.
Utom just i Danmark. Är väl ett av länderan i världen där just VISA och Mastercard inte funkar överallt.
Danskarna kör ju med sitt egna jävla Dankort (som dom själva tror funkar över hela världen).
Citera
2013-07-02, 09:24
  #10
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Utom just i Danmark. Är väl ett av länderan i världen där just VISA och Mastercard inte funkar överallt.
Danskarna kör ju med sitt egna jävla Dankort (som dom själva tror funkar över hela världen).
Precis! Det är alltid lika irriterande när man glömmer bort det på någon liten restaurang eller liknande, men det har i alla fall blivit bättre på senare tid. De flesta större butiker tar "riktiga" VISA och i annat fall så får man försöka hitta en bankomat först.
Citera
2013-07-02, 11:45
  #11
Medlem
TeEsErs avatar
Danmark tar generellt kort men det är inte som i Sverige där i princip alla ställen tar kort och det finns bankomater i varje gathörn om det skulle knipa. Jag skulle vilja säga att det är 85% chans att de tar kort på ställen i Köpenhamn och kanske 70% chans i övriga landet. Bankomattätheten skulle jag säga är mycket sämre än Sverige så fort du kommer utanför Köpenhamn.
På det stora hela klarar du dig utmärkt med kort i Danmark.

Tyskland däremot. Jävlar vilket u-land det är. De kan spotta ur sig så mycket Audi, BMW, Mercedes och Porsche och annat högteknologiskt de vill men så länge de har kreditkortshantering på stenåldersnivå betraktar jag det som ett u-land. Helt oförklarligt att kontanter fortfarande är kung i tyskland.

/T
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2171339

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback