Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-30, 12:29
  #1
Medlem
fallenfr3aks avatar
Distrubitionen är i nuläget Ubuntubaserad men helt nytänkande.

När jag började designa det vill jag få bort det klassiska paneler och docka gränssnittet. Jag ville få en kombination av text-baserat och fönster-baserat, av design och funktion.
Jag ville ha terminalen snabbt tillgänglig, men inte ivägen.

Detta ledde mig till det eleganta utseendet som kan ses på bilderna [1] [2].

Jag började med en Ubuntu Server 10.04, fixade x server, gnome, och allt det nödvändiga.

När disten släpps kommer den vara extremt ren, och förhoppningsvis baserad på en custom-kernel (alternativt att jag släpper en beta med ubuntu server i nacken, men får se)
Info on Request atm, kommer lägga till alla frågor + svar här

(Jag skapade en ny tråd och tog bort den gamla för att byta namn och ändra beskrivningen)

Bilder:
[1] - http://i.imgur.com/UQICSI0.jpg
[2] - http://i.imgur.com/PP1giFk.jpg
Citera
2013-06-30, 13:00
  #2
Medlem
Red-Pandas avatar
Borde nog byta bakgrund då man inte ser vad det står när vissa prickar är så ljusa.


När tror du att du kommer släppa den?

Hur stor kommer iso filen vara?
Citera
2013-06-30, 13:41
  #3
Medlem
Spännande! Ser fram emot lite mer info om den senare. Ang snabb terminal, guake t.ex? Annars har många en fin funktion, även xfce's terminal. => xfce4-terminal --drop-down

Jag har bara ALT+T och då körs 'xfce4-terminal --drop-down' så terminalen rullar ner uppifrån.


En fråga bara.. varför Ubuntu? Finns ju så brualt många ubuntu distros.Varför inte Debian rakt av? Eller ännu bättre, Arch
Citera
2013-06-30, 13:55
  #4
Medlem
CtrlAltCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magican
Spännande! Ser fram emot lite mer info om den senare. Ang snabb terminal, guake t.ex? Annars har många en fin funktion, även xfce's terminal. => xfce4-terminal --drop-down

Jag har bara ALT+T och då körs 'xfce4-terminal --drop-down' så terminalen rullar ner uppifrån.


En fråga bara.. varför Ubuntu? Finns ju så brualt många ubuntu distros.Varför inte Debian rakt av? Eller ännu bättre, Arch

Nej för faen, inte Arch! Fatta vilket underhåll det blir, fatta vad folk kommer klaga på buggar, instabilitet. Dessutom gör pacman det enkelt att installera frihetsnekande mjukvara.
Debian är bra, Ubuntu är okej om du håller ickefri mjukvara separerad från fri mjukvara.
Citera
2013-06-30, 14:39
  #5
Medlem
Ser väldigt intressant ut kommer definitivt följa denna tråd, för att se hur det utvecklar sig.

Gillar att du gör disten så ren som möjligt utan en massa skräp. Där får du definitivt ett stort + från mig.
__________________
Senast redigerad av Rouko 2013-06-30 kl. 14:42.
Citera
2013-06-30, 18:11
  #6
Medlem
fallenfr3aks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Borde nog byta bakgrund då man inte ser vad det står när vissa prickar är så ljusa.


När tror du att du kommer släppa den?

Hur stor kommer iso filen vara?

Jag använde bara dessa för att de fanns som default i Ubuntu :P
När jag släpper den kommer det vara en custom-bg av högsta kvalitet

Det blir så fort jag är klar! Just nu sitter jag och putsar upp en beta på en sliten macbook, när jag kommer hem pumpar jag in en virituell maskin av den. Men så fort jag känner mig nöjd så kommer jag cleansa den från min skit och lägga ut en alpha/beta version här i tråden

Orginal ison var ca 700mb, hade gärna velat försöka trycka ner det på samma utrymme men tror inte det är möjligt. Hatar själv stora iso's så vill ha det så litet som möjligt, men i dagsläget ser det ut som ca 1,2-1,6gb.
Kommer skala av allt jag ser som icke-kritiskt för en mini-version också, som ska bli en super-slim för t.ex. usb-boots. Dock kommer den inte alls ha samma funktionalitet eftersom jag kommer få rensa mycket av det som gör os:et lätt att anpassa.
Citera
2013-06-30, 18:17
  #7
Medlem
fallenfr3aks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magican
Spännande! Ser fram emot lite mer info om den senare. Ang snabb terminal, guake t.ex? Annars har många en fin funktion, även xfce's terminal. => xfce4-terminal --drop-down

Jag har bara ALT+T och då körs 'xfce4-terminal --drop-down' så terminalen rullar ner uppifrån.


En fråga bara.. varför Ubuntu? Finns ju så brualt många ubuntu distros.Varför inte Debian rakt av? Eller ännu bättre, Arch

Den snabba terminalen ligger på skrivbordet och är tilda helt enkelt, ligger där tillsammans med conky som blir en förvånansvärt bra combo!

Ubuntu Server (blanda inte ihop den med ondskan det kallar desktop-version :P) valde jag för att det är en distrubition jag hållt på med sedan jag var 10. Jag känner igen mig och den har magin som kallas apt-get <3

Har provat Arch lite, hade faktiskt varit mitt solklara val om de inte hade haft sin jävla pacman >
Men ubuntu server och Arch är faktiskt väldigt lika, du får en ren dist att bygga ifrån vilket gör att du har kontroll över allt som installeras.

Debian tänkte jag faktiskt inte ens på, eftersom jag redan var så bekant med ubuntu
Citera
2013-06-30, 18:31
  #8
Medlem
fallenfr3aks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltCat
Nej för faen, inte Arch! Fatta vilket underhåll det blir, fatta vad folk kommer klaga på buggar, instabilitet. Dessutom gör pacman det enkelt att installera frihetsnekande mjukvara.
Debian är bra, Ubuntu är okej om du håller ickefri mjukvara separerad från fri mjukvara.

Pft, varför köra fri mjukvara när man kan köra ingen? Hela grejen hoppas levereras utan någonting förutom firefox
Du väljer hur din dator ska se ut, som en äkta linux anda. Jag ger dig bara en grund som gör att allting ser awesome ut hur du än lägger det :*

Tog min absoluta favorit version av Ubuntu (10.04) av två anledningar:
1. Den är gammal, alla bugs och allt sånt finns både trådar och svar om på de flesta forum, mindre bugfixing och mera utveckling för mig!
2. Den är enkel, nästan alla har någon gång provat någon variant av den och kan därför hur det fungerar

Hade inte en tanke på att köra debian som grund faktiskt :S Förlåt!
Men vem vet, förhoppningsvis kan jag få grunden så snabbt som möjligt vilket betyder att jag kan leverera flera versioner med olika grunder? Kanske tillochmed egen kernel och annat myspys!

Vill bara passa på och nämna detta innan någon kommer med den klassiska frågan:
Q: "ÖH BRUR VAD ÄR HAKEN ASSO SNOR DU MIN INFO"
A: Nej, jag gör det här av två enkla anledningar: Street cred (hur många kan skriva upp egen distro på CV:t?), och Utbildning. Ju mer man meckar och fixar med saker, ju mer lär man sig.

---Tråkiga svar out of the way, UPPDATERING INCOMING!---
Har efter lite funderande tänkt på det här med vad som faktiskt ska vara med (förutom de som är kritiskt).
Är det något ni vill ha med? Något som ni tänker 'AHMEN DET SKA JU JAH INSTALLERA DIREKT!'?
Posta i tråden! Har kollat igenom både Program[terminal] tråden och program[X] tråden men är fortfarande osäker, så hey varför inte ta lite råd?
Oh en grej jag glömde: Default x-texteditorn har jag nästan helt fastställt ska vara geany, efter jag har provat hundratals så är nog geany den jag gillat bäst, den är simpel men har ändå tillgång till många lite mer avancerade funktioner vilket gör att den passar många användare, vad tycker ni?
Citera
2013-06-30, 18:34
  #9
Medlem
fallenfr3aks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouko
Ser väldigt intressant ut kommer definitivt följa denna tråd, för att se hur det utvecklar sig.

Gillar att du gör disten så ren som möjligt utan en massa skräp. Där får du definitivt ett stort + från mig.
Mitt mål som sagt är att bara ha med sådant som folk verkligen använder! Just nu har jag en hel del småskit installerat för att testa eller för eget bruk, men när den släpps ska det vara en så ren som möjligt. Du ska kunna installera det DU vill ha.

Wifi drivern har dock börjat strula något kopiöst, då och då vägrar gnome-network-manager scanna efter nät och varje gång jag försöker med Wicd stoppar den på sista steget med ett av två svar:
Bad password
Connection Timed out

Ska gräva lite i det och luska ut vad i hela h-vete den håller på med, håller tråden uppdaterad!
Citera
2013-06-30, 18:41
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fallenfr3ak
Mitt mål som sagt är att bara ha med sådant som folk verkligen använder! Just nu har jag en hel del småskit installerat för att testa eller för eget bruk, men när den släpps ska det vara en så ren som möjligt. Du ska kunna installera det DU vill ha.

Wifi drivern har dock börjat strula något kopiöst, då och då vägrar gnome-network-manager scanna efter nät och varje gång jag försöker med Wicd stoppar den på sista steget med ett av två svar:
Bad password
Connection Timed out

Ska gräva lite i det och luska ut vad i hela h-vete den håller på med, håller tråden uppdaterad!


Okej testat att installera om wifi drivrutinerna? ser fram emot att testa detta
__________________
Senast redigerad av Rouko 2013-06-30 kl. 18:43.
Citera
2013-06-30, 20:57
  #11
Medlem
fallenfr3aks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouko
Okej testat att installera om wifi drivrutinerna? ser fram emot att testa detta

Hehe, problemet är att det finns inga för de ska redan vara inkluderade... helskumt

aja verkar bara vara nåt som spökar lite då och då, galet irriterande dock. När jag provat det på någon annan dator (så det inte bara är min som bråkar) så kommer jag kolla mer på det, tills dess får det vara!
__________________
Senast redigerad av fallenfr3ak 2013-06-30 kl. 21:12.
Citera
2013-06-30, 21:12
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fallenfr3ak
Hehe, problemet är att det finns inga för de ska redan vara inkluderade... helskumt


Åh vad dum jag känner borde ju tänkt på det själv eftersom jag använder Ubuntu.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback