Citat:
Ursprungligen postat av
HumpingDog
Är den inte sliten så är den troligen ny. Handknuten eller inte är svårt att säga. Handknutna mattor är ofta lite ojämna i mönstret. Är den handknuten syns oftast mönstret tydligt på baksidan. Om fransarna är ditsatta efteråt är den maskinknuten. Känns det lite som gummi på baksidan är det en ny matta. Fransarna ser ju ut att vara lite ojämnt knutna men det kan vara fusk.
Du ser ju på nätet vad mattor kostar oavsett om de är handknutna eller inte. Skit samma det ser ut o va fin färg på den. Tvätta och använd om du gillar den. Men tvätta inte själv.
Misstänker du att den är äkta kan du ta den till en auktionsfirma och fråga vad de tror du kan få ut för den på auktion. De brukar ha koll på läget.
Edit.
Med tanke på ditt nic. Har du kidnappat det som sitter i soffan? Bara nyfiken.
Den känns inte gummiaktig undertill utan är hal som fan när den ligger på golvet. Vidare så har jag ryckt bort en av fransarna och bränt på den för att se om fransarna innehåller nylon vilket den inte gör, även testat att fukta en vit trasa och gnuggat den emot mattan för att se om den färgar av sig vilket den inte gör, för hade den gjort detta så hade det vart syntetmaterial i mattan.
Den är verkligen rak om man viker ihop den på mitten, detta tyder såklart på att den är maskingjord men jag har för lite kunskaper för att verkligen kunna avgöra detta.
Edit: Damen i soffan är ej kidnappad utan hon kom självmant men det beror ju enbart på att jag är jävligt snygg och med det sagt så har jag även avslöjat att jag besitter ett jävla självförtroende, alternativt en släng av narcissism...