Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-29, 12:48
  #1
Medlem
Tjena hej!

Hoppas ni har det bra där ute allihopa. Om post ligger fel kan mod flytta, tack.

Jo det är som så att min flickvän ska börja studera systemvetenskap till hösten och behöver en dator. För tillfället har hon ingen dator alls. Det som datorn ska användas till är allt som kan tänkas göras på en systemvetenskapsutbildning.

Vill ha hjälp att välja en bra dator till detta användningsområde. Märke spelar ingen roll, ska väl vara relativt lätthanterligt, prisklass 5-12k kr.

Tack så hjärtligt
Citera
2013-06-29, 13:05
  #2
Medlem
Jag har hört mycket gott om Asus Zenbook. Den finns i olika modeller och prisklasser. Som vanligt gäller principen ju dyrare desto bättre. Det är en väldigt smidig dator, i samma segment som MacBook Air. Så länge hon inte ska ha en Mac, så är det i alla fall Asus som gäller enligt mig. Om hon ska ha en Mac röstar jag på en MacBook Pro (helst en modell med Retina).
Citera
2013-06-29, 13:17
  #3
Medlem
Sitkins avatar
Kör med en macbook air både tunn och lätt att bära. Jag är själv en systemvetare och den har fungerad ganska bra Dessutom kan man köra windows i mac om man så vill
MVH:Sitkin
Citera
2013-06-29, 13:29
  #4
Medlem
Om det blir en Mac av något slag, och om ni väljer att köpa den direkt från Apple, tänk då på att studenter ofta har rabatt när man handlar från deras hemsida.
Citera
2013-06-29, 14:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potatislera
Tjena hej!

Hoppas ni har det bra där ute allihopa. Om post ligger fel kan mod flytta, tack.

Jo det är som så att min flickvän ska börja studera systemvetenskap till hösten och behöver en dator. För tillfället har hon ingen dator alls. Det som datorn ska användas till är allt som kan tänkas göras på en systemvetenskapsutbildning.

Vill ha hjälp att välja en bra dator till detta användningsområde. Märke spelar ingen roll, ska väl vara relativt lätthanterligt, prisklass 5-12k kr.

Tack så hjärtligt
Om priset är av intresse så kan det vara idé att vänta med köpet till studierna påbörjats. För då får din flickvän studentrabatt med mecenatkortet. Annars skulle jag nog rekommendera en Dell-dator. Deras modeller är funktionella och så får man bra service om något går sönder/inte fungerar (se länk nedan).

http://www.dell.com/se/p/laptops?~ck=mn

Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Kör med en macbook air både tunn och lätt att bära. Jag är själv en systemvetare och den har fungerad ganska bra Dessutom kan man köra windows i mac om man så vill
MVH:Sitkin
Att köpa en Apple är väl inget att rekommendera till en blivande systemvetare, då de flesta program är utvecklade för Windows.
Det är väl att krångla till det i onödan? Eller är jag ute och cyklar (rätta mig om jag har fel).
__________________
Senast redigerad av Kaymano 2013-06-29 kl. 14:43.
Citera
2013-06-29, 16:24
  #6
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Om priset är av intresse så kan det vara idé att vänta med köpet till studierna påbörjats. För då får din flickvän studentrabatt med mecenatkortet. Annars skulle jag nog rekommendera en Dell-dator. Deras modeller är funktionella och så får man bra service om något går sönder/inte fungerar (se länk nedan).

http://www.dell.com/se/p/laptops?~ck=mn


Att köpa en Apple är väl inget att rekommendera till en blivande systemvetare, då de flesta program är utvecklade för Windows.
Det är väl att krångla till det i onödan? Eller är jag ute och cyklar (rätta mig om jag har fel).
Jo det är iofs sant men när det gäller att skapa modeller och andra saker fungerar en penna och en bit papper ganska bra. Jag köpte en macbook air just för att den är så smidig och lätthanterlig och bra att skriva med(vilket ts kommer göra ganska mycket när h*n börjar nu i höst).

Ts, vill du ladda ner programvaror bl.a Visio, microsoft project, microsoft access etc som erbjuds av utbildningen så tycker jag att du ska välja en dator med windows. Men när det gäller programmering så är det lugnt om du väljer en mac för att compilatorer kommer till båda systemen. Kanske blir lite svårt om ni programmerar i vb för jag tror inte det finns någon mjukvara i mac os x som motsvarar den för windows

MVH: Sitkin
Citera
2013-06-30, 10:28
  #7
Medlem
Tack så jättemycket för alla svar!

Ska samtala med tjejen och se vad hon tycker. Känns nu spontant att det lutar åt windows. Om så nu blir fallet, ska man köra på w7 då eller, w8 känns lite för mycket?

Keep on!


Citera
2013-06-30, 10:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potatislera
Känns nu spontant att det lutar åt windows. Om så nu blir fallet, ska man köra på w7 då eller, w8 känns lite för mycket?
Rätt svårt att köpa en ny dator idag utan att det är W8. Jag ogillar skarpt den nya "startmenyn" i W8, men det går att fixa till rätt ok med Classic Shell.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback