2013-06-29, 07:46
Medlem
EyeShakingKings avatar
Hej!

Jag går alltså och funderar på att köpa boende. Jag uppfyller inga av de vanliga kraven för bolån i nuläget, dvs fast inkomst, jag har ingen borgensman, i bästa fall kommer jag att gå ett program på högskola när det blir aktuellt...

MEN, jag har ett aktiekonto som jag förvaltat framgångsrikt ett par år och som nu är värt ganska nära en halv miljon. Över det senaste året har jag gått en ganska bra bit bättre än index, ökningen har varit stadig hela vägen. Det är alltså sk. 'stabila' investeringar och inte att jag råkat ha tur med några turbocertifikat ett par gånger...

Finns det någon möjlighet att få bolån med dessa förutsättningar?

Man hör ju ofta att bankerna är snällare om man kan uppvisa ett vettigt sparande, men kan det räcka helt på egen hand? Jag vågar tro att mitt sparande ändå är en bit mer lyckat än medel, jag har gått flera gånger bättre än bankernas egna indexfonder i ett par år t.ex... Är detta värt något i sammanhanget?

Jag vill inte flytta till centrum i någon storstad utan tänker mig att boendet får kosta max en miljon, och kanske kan nöja mig så lågt ner som 500k. Blir ju inte drömboendet direkt då, men det verkar vara möjligt på några ställen jag kollat lite på. Saken är ju då att om jag skulle vilja låna 500k, då har banken inte bara säkerhet i bostaden, utan även i mitt aktiekonto vars värde täcker hela lånebeloppet redan från början. Påverkar detta mina chanser? Är jag fullständigt naiv som hoppas att detta skall gå att ordna?

Tacksam för alla svar, bostadsmarknaden (och bankernas roll i den) är ännu en mycket snårig djungel för mig och det är svårt att veta vad som gäller...
Citera
2013-06-29, 09:13
Medlem
liiths avatar
Bästa svaret ger väl banken?
Citera
2013-06-29, 09:46
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liith
Bästa svaret ger väl banken?

Men nu frågar hen på flashback?
Forum blir ju ointressanta om allt besvaras med "fråga den det gäller"
Citera
2013-06-29, 09:56
Medlem
I Sverige finns det ingen erfarenhet av inkomster av kapital utan löneinkomst är det som gäller. Bankerna tittar enbart på inkomst av fastanställning tyvärr. Visst är det så att en välbalanserad aktieportfölj som ger utdelningar är säkrare än en anställning men i Sverige finns inte mentaliteten att det ens är möjligt att göra så. På banken tittar de enbart på fast anställning. Arbetsgivare har ingen aning om vad det innebär, rekryterare förstår inte vad det innebär osv. I UK frågar man alltid efter olika typer av inkomster.
Citera
2013-06-30, 09:49
Medlem
Nej du kommer inte få något bolån om du inte har en fastinkomst som banken tycker är tillräckligt stor i relation till inkomsten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in