2013-06-29, 07:21
Medlem
Som sagt, min arbetsgivare har bara haft sig själv anställd tidigare och nu har han helt plötsligt 18 stycken anställda. Han har ju då skaffat sig ett löneprogram och på ett par stycken av oss blev det helt fel lön. Och då påpekade han detta och vi fick efter ett par dagar en ny lönespecifikation och rätt lön utbetald på vårt konto. Alltså stämmer allt till punkt och pricka när det gäller utbetald lön.

Iaf så sitter jag och tittar på min lönespec just nu. Som ni vet brukar det stå lite värden längst ner på lönespecar, t.ex. "totalt i år" med bruttolön och skatter. Och dessa värden ökar ju för varje lön man får.

På den första och felaktiga specen hade jag 23420 i bruttolön. Jag skulle ha 24892 kr (1472 kr skillnad)! På den andra och korrekta specen jag fick senare borde det alltså, under totala värden stå: bruttolön 24892 kr. Men där står det 48312 kr, dvs första felaktiga bruttolön plus den korrekta lönen. På värdet "skatt" så står det att jag har betalat mer skatt än vad han har dragit.

Så min fråga lyder: är det dessa värden han skickar in på kontrolluppgift vid nyår till skatteverket och som senare gör grunden för hur mycket jag kommer få tillbaka på skatten/betala tillbaka?

Kommer då dessa värden bli helt galet och skapa massa problem för mig? tänk om han skickar in att jag tjänat 1 miljon, när jag egentligen bara tjänat 300.000 kr?

Hos vem ligger skulden och problemet hos? mig eller honom? vem är det som senare får ringa dussintals med samtal till skattemasen och förklara läget, vem är det som får sitta i telefonkö, vem är det som får skicka in kopior på lönespecen, vem är det som kommer få göra det ena och det tredje?

Hoppas ni hänger med vad jag menar... vill inte hamna i massa struligt trubbel senare.. och att det skapar onödigt extrajobb för min egen del...
Citera
2013-06-29, 09:27
Medlem
y.ys avatar
Du ansvarar för att redovisa korrekt i din deklaration.
Citera
2013-06-29, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Du ansvarar för att redovisa korrekt i din deklaration.

Okej, men om arbetsgivaren uppger att jag tjänat 300.000 kr, när jag egentligen bara tjänat 200.000 kr. Om jag upptäcker detta, blir det ett jäkla strul då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in