2013-06-29, 04:38
Medlem
Funderar på att ev söka till en ingenjörsutbildning men är nervös inför matematiken, den har varit lite av min akilleshäl hela skolgången, men när jag läste in den på Komvux (iofs bara Matte A) så gick det rätt lätt.

Så jag undrar om man klarar av matematiken (som jag fått för mig är en rätt stor del av utbildningen) om man är normal bra (ev lite sämre) på matematik?

Ni som är utbildade ingenjörer inom olika ämnen får gärna berätta hur det var under eran utbildning osv.

Tack i förväg!
Citera
2013-06-29, 04:52
Medlem
NorthPorts avatar
Du ska inte vara rädd för att något är för svårt. Det är ju bara att ge sig fan på att klara det och plugga extra mycket om man har problem. Själv sov jag mig genom gymnasiematten, men tyckte inte ingenjörsmatten var särskilt farlig, men det finns ju de som anser att matten är ganska jobbig. Du ska nog förvänta dig att du får lägga ner mycket tid på matten om du har problem sen tidigare.
Citera
2013-06-29, 05:52
Medlem
steveharrisffss avatar
Jag vet inget om matematik och har egentligen bara klarat all matte jag har utsatts för med nöd och näppe, men jag har en kompis som pluggar till mätingenjör i Lund. Han läser riktigt tung matematik.
Citera
2013-06-29, 06:09
Medlem
olof86s avatar
Krävs det inte upp till Matte E för att vara behörig att söka? Vill minnas att det gällde. Hur gick övriga mattekurser i gymnasiet om du fick ta A på Komvux? Detta kan bli svårt.
Citera
2013-06-29, 06:12
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Ska du läsa hög.ing eller civ.ing? Skiljer en hel del på mängden matte (och år på utb). Jag läste hög.ing maskin och vi läste 22.5 hp matte och ungefär motsvarande mekanik och hållfasthetslära.

Jag kommer från en praktisk linje på gymnasiet där vi läste matte A på två år och hade inga problem med utbildningen. Fick starta med ett basår vilket nästan var en större utmaning då jag var så ovan att studera i högt tempo. Jag hade gått ut gymnasiet för 9 år sedan när jag började basåret vilket gjorde att man var rejält ringrostig
Citera
2013-06-29, 08:43
Medlem
Albozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Ska du läsa hög.ing eller civ.ing? Skiljer en hel del på mängden matte (och år på utb). Jag läste hög.ing maskin och vi läste 22.5 hp matte och ungefär motsvarande mekanik och hållfasthetslära.

Jag kommer från en praktisk linje på gymnasiet där vi läste matte A på två år och hade inga problem med utbildningen. Fick starta med ett basår vilket nästan var en större utmaning då jag var så ovan att studera i högt tempo. Jag hade gått ut gymnasiet för 9 år sedan när jag började basåret vilket gjorde att man var rejält ringrostig

Skiljer dem sig i mängden matte? Hur pass "stor" är denna "skillnad" då?
Citera
2013-06-29, 08:50
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alboz
Skiljer dem sig i mängden matte? Hur pass "stor" är denna "skillnad" då?

Fler avancerade kurser osv. Eftersom civ.ing är 5 år läser de också fler poäng föga förvånande Hög.ing är ju mer praktiskt inriktad och civ.ing mer teoretiskt. Kräver antagligen ingen övermänniska för att klara civ.ing heller, av de jag jobbar med är de flesta väldigt normala.
Citera
2013-06-29, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olof86
Krävs det inte upp till Matte E för att vara behörig att söka? Vill minnas att det gällde. Hur gick övriga mattekurser i gymnasiet om du fick ta A på Komvux? Detta kan bli svårt.

Läste bara Matte A i gymnasiet och den kuggade jag som sagt på.

Såg efter att jag startade tråden att det krävs Matte E och det känns riktigt jävla jobbigt att behöva läsa in B.C.D.E bara för att få söka Ingenjör...

Så jag är väldigt kluven till om det här verkligen är något för mig, måste kolla upp vad innebär att läsa Matte upp till E-nivå och se sen.

Tack för alla svar.
Citera
2013-06-29, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smokey
Läste bara Matte A i gymnasiet och den kuggade jag som sagt på.

Såg efter att jag startade tråden att det krävs Matte E och det känns riktigt jävla jobbigt att behöva läsa in B.C.D.E bara för att få söka Ingenjör...

Så jag är väldigt kluven till om det här verkligen är något för mig, måste kolla upp vad innebär att läsa Matte upp till E-nivå och se sen.

Tack för alla svar.

Men allvarligt hur kunde du tro att matte A skulle räcka för att läsa ingenjör. Om du är så omotiverad som du låter, varför funderade du ens på att plugga till ingenjör? Det är ju inte direkt så att matematiken kommer bli lättare på en ingenjörsutbildning.
Citera
2013-06-29, 11:20
Medlem
Har aldrig skrivit att jag trodde Matte A skulle räcka, men jag trodde dock inte det var så högt som Matte E heller, kunde tänka mig typ Matte C.
Citera
2013-06-29, 11:37
Medlem
yggdrazils avatar
Sen kan du också ha i åtanke att de flesta ingenjörsämnen fungerar i princip som problemlösningen i gymnasiematten, till skillnad från korvstoppandet i exempelvis fysik.
Citera
2013-06-29, 11:42
Medlem
c^2s avatar
Jag skulle inte oroa mig allt för mycket. Visst är det bitvis tung matematik. Men med motivation kommer man oerhört långt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in