2013-06-29, 11:45
Medlem
Strattons avatar
ALLT handlar om intresse. Är du intresserad av ämnet spelar det ingen roll om du har svårt med matten eller inte, du kommer att få den igenom. Om du däremot är omotiverad, ointresserad och bara vill ha en utbildning för att "det är bra att utbilda sig" så blir det kämpigt.

Intresserad = Du klarar det även om det kanske är lite kämpigt ibland.
Citera
2013-06-29, 12:01
Medlem
Du skall inte oroa dig för matten. Gör du det så har du direkt skapat dig en uppförsbacke.

På gymnasiet så hade man sina ämnen där man hade talang, samt de ämnen man hade svårt för. Man visste ju också vilka i klassen som var bra/dåliga på matte, engelska, svenska etc.
Så är det inte på högskolan. där handlar det om det som jobbar mest seriöst. Den personen kommer också att klara sig bäst.
Citera
2013-06-29, 12:13
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stratton
ALLT handlar om intresse. Är du intresserad av ämnet spelar det ingen roll om du har svårt med matten eller inte, du kommer att få den igenom. Om du däremot är omotiverad, ointresserad och bara vill ha en utbildning för att "det är bra att utbilda sig" så blir det kämpigt.

Intresserad = Du klarar det även om det kanske är lite kämpigt ibland.
Visst betyder intresse oerhört mycket, kanske i synnerhet på civ. ing., men om man inte fått mer än G, motsvarande D, i majoriteten av mattekurserna trots rimlig nedlagd tid, alltså den tid som studieplanen anger, så kan du vara klar på att det blir det sanslöst jobbigt på t ex M, TF, D m m. Räkna med långt, långt mer än 40 h per vecka för att öht ha en chans att bli godkänd. Nu är det väl iofs så att det i viss mån finns en korrelation mellan intresse för matematik och viss begåvning inom matematik. Förstår man inte så kan det bli svårt med motivationen vilket ofta gör att intresset svalnar.

Kör på TS, du har inget att förlora på att testa. Det är rätt många nuförtiden som provar sig fram innan de hittar rätt så det är ingen panik om det skulle visa sig vara fel.
Citera
2013-06-29, 12:44
Medlem
Megasavantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Ska du läsa hög.ing eller civ.ing? Skiljer en hel del på mängden matte (och år på utb). Jag läste hög.ing maskin och vi läste 22.5 hp matte och ungefär motsvarande mekanik och hållfasthetslära.

Jag kommer från en praktisk linje på gymnasiet där vi läste matte A på två år och hade inga problem med utbildningen. Fick starta med ett basår vilket nästan var en större utmaning då jag var så ovan att studera i högt tempo. Jag hade gått ut gymnasiet för 9 år sedan när jag började basåret vilket gjorde att man var rejält ringrostig

Och hur gammal var du då när du blev färdig ingenjör och kunde börja jobba?

OnT: Efter matematik b eller 2 så blir det betydligt lättare steg. Att gå från matte A till matte B är ett mycket större steg än från matte b till c och c till d osv. När du fått in själva tänket så blir det ändå rätt light.
Senast redigerad av Megasavanten 2013-06-29 kl. 12:49.
Citera
2013-06-29, 13:13
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megasavanten
Och hur gammal var du då när du blev färdig ingenjör och kunde börja jobba?

OnT: Efter matematik b eller 2 så blir det betydligt lättare steg. Att gå från matte A till matte B är ett mycket större steg än från matte b till c och c till d osv. När du fått in själva tänket så blir det ändå rätt light.

Jobbade från 19-27, sen började jag plugga när jag var 27 och blev klar som 31-åring. Har haft extremt lätt att få jobb, ingen ser mig som nyexad pga min tidigare erfarenhet. Lönen har blivit därefter.
Senast redigerad av Krille.the.Petterson 2013-06-29 kl. 13:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in