2013-06-28, 16:09
Medlem
Jag har bytt hrddisk i min MBP som jag har haft osX Lion p innan bytet. Jag har dock inte kpt Lion med mitt egna App store ID vilket resulterar i problem nu.

Jag har har anvnt en recovery som ska funka till bde Lion och Mountain Lion som jag vill uppdatera till nu efter bytet.
Recoveryn:
http://support.apple.com/kb/DL1433

http://oi43.tinypic.com/vnpe2g.jpg

P bilden i lnken ovan ser man att det enda alternativet som finns att vlja r Lion som jag tyvrr inte har kpt med med mitt Apple ID.

Jag vet inte hur jag ska lsa det hr och r desperat efter hjlp!
Citera
2013-06-28, 16:26
Medlem
Joomlas avatar
a) be personen med Apple ID:t du anvnde vid kpet byta lsenord s att du kan logga in och ladda ner Lion.

b) anvnd en annan dator och ladda ner OS X. Brnn till en skiva eller terstll till ett USB-minne (minst 8 GB)
Senast redigerad av Joomla 2013-06-28 kl. 16:28.
Citera
2013-06-28, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
a) be personen med Apple ID:t du anvnde vid kpet byta lsenord s att du kan logga in och ladda ner Lion.

b) anvnd en annan dator och ladda ner OS X. Brnn till en skiva eller terstll till ett USB-minne (minst 8 GB)

Alternativ A r tyvrr inte mjligt.

Menar du ladda ner olagligt eller frn app store?
Citera
2013-06-28, 17:32
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iOzcaarL
Alternativ A r tyvrr inte mjligt.

Menar du ladda ner olagligt eller frn app store?
Om du inte kan komma t kontot du kpte Lion med s kan du antingen kpa OS:et p nytt eller piratkopiera det. Jag kan p alla mjliga stt rttfrdiga att piratkopiera det nr du redan betalat fr det.

Annars kan du passa p att kpa Mountain Lion och uppgradera nr du nd r i farten
Citera
2013-06-28, 17:41
Medlem
Citat:
Om du inte kan komma t kontot du kpte Lion med s kan du antingen kpa OS:et p nytt eller piratkopiera det. Jag kan p alla mjliga stt rttfrdiga att piratkopiera det nr du redan betalat fr det.

Annars kan du passa p att kpa Mountain Lion och uppgradera nr du nd r i farten

Det var precis det jag tnkte s jag slngde i min gamla hdd och kpte Mountain Lion, det var dock inte till ngon nytta eftersom det man tydligen var tvungen att ha kpt Lion enligt rutan jag tog kort p. Makes no sense enligt mig jag r alldeles fr okunnig fr att hlla p med det hr knner jag.
Citera
2013-06-28, 20:20
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Det var precis det jag tnkte s jag slngde i min gamla hdd och kpte Mountain Lion, det var dock inte till ngon nytta eftersom det man tydligen var tvungen att ha kpt Lion enligt rutan jag tog kort p. Makes no sense enligt mig jag r alldeles fr okunnig fr att hlla p med det hr knner jag.
S du har kpt ML? Om du laddade ner ML kan du i "Installera Mountain Lion.app" hitta filen InstallESD.dmg som du i sin tur med skivverktyg kan terstlla till ett USB-minne fr att till sist installera ML frn detta.

Annars r jag lite nyfiken p nr du fick rutan p bilden...

edit: Jag tror jag frstr varfr det inte gr. Du krde allts Lion p datorn tidigare. P Apples supportsida str det "In order to create an external OS X Recovery using the OS X Recovery Assistant, the Mac must have an existing Recovery HD.". Det r allts frn Recovery-partitionen som filerna kopieras s du kan inte vlja att skapa t.ex ett USB med ML nr du har Lion installerat.
Senast redigerad av Joomla 2013-06-28 kl. 20:23.
Citera
2013-06-28, 20:41
Medlem
Citat:
S du har kpt ML? Om du laddade ner ML kan du i "Installera Mountain Lion.app" hitta filen InstallESD.dmg som du i sin tur med skivverktyg kan terstlla till ett USB-minne fr att till sist installera ML frn detta.

Annars r jag lite nyfiken p nr du fick rutan p bilden...

edit: Jag tror jag frstr varfr det inte gr. Du krde allts Lion p datorn tidigare. P Apples supportsida str det "In order to create an external OS X Recovery using the OS X Recovery Assistant, the Mac must have an existing Recovery HD.". Det r allts frn Recovery-partitionen som filerna kopieras s du kan inte vlja att skapa t.ex ett USB med ML nr du har Lion installerat.

Vad tror du om att jag installerar ML p min gamla hdd och skapar recovery USB efter?
Citera
2013-06-29, 00:17
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Vad tror du om att jag installerar ML p min gamla hdd och skapar recovery USB efter?
Nja... Varfr? Kommer du in i OS X p din gamla disk? I sdana fall r ju halva jobbet klart eftersom du drifrn redan kan skapa ett USB

tldtoday har en videoguide som nog frklarar bttre n vad jag gr: https://www.youtube.com/watch?v=aee0rZXowEA
Citera
2013-06-29, 16:52
Medlem
Citat:
Nja... Varfr? Kommer du in i OS X p din gamla disk? I sdana fall r ju halva jobbet klart eftersom du drifrn redan kan skapa ett USB

tldtoday har en videoguide som nog frklarar bttre n vad jag gr: https://www.youtube.com/watch?v=aee0rZXowEA

Gjorde allt p det jobbiga sttet som jag freslog och har nu ftt allt att funka. Tack fr att du tog din tid!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in