2013-06-28, 16:09
Medlem
Jag har bytt hårddisk i min MBP som jag har haft osX Lion på innan bytet. Jag har dock inte köpt Lion med mitt egna App store ID vilket resulterar i problem nu.

Jag har har använt en recovery som ska funka till både Lion och Mountain Lion som jag vill uppdatera till nu efter bytet.
Recoveryn:
http://support.apple.com/kb/DL1433

http://oi43.tinypic.com/vnpe2g.jpg

På bilden i länken ovan ser man att det enda alternativet som finns att välja är Lion som jag tyvärr inte har köpt med med mitt Apple ID.

Jag vet inte hur jag ska lösa det här och är desperat efter hjälp!
Citera
2013-06-28, 16:26
Medlem
Joomlas avatar
a) be personen med Apple ID:t du använde vid köpet byta lösenord så att du kan logga in och ladda ner Lion.

b) använd en annan dator och ladda ner OS X. Bränn till en skiva eller återställ till ett USB-minne (minst 8 GB)
Senast redigerad av Joomla 2013-06-28 kl. 16:28.
Citera
2013-06-28, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
a) be personen med Apple ID:t du använde vid köpet byta lösenord så att du kan logga in och ladda ner Lion.

b) använd en annan dator och ladda ner OS X. Bränn till en skiva eller återställ till ett USB-minne (minst 8 GB)

Alternativ A är tyvärr inte möjligt.

Menar du ladda ner olagligt eller från app store?
Citera
2013-06-28, 17:32
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iOzcaarL
Alternativ A är tyvärr inte möjligt.

Menar du ladda ner olagligt eller från app store?
Om du inte kan komma åt kontot du köpte Lion med så kan du antingen köpa OS:et på nytt eller piratkopiera det. Jag kan på alla möjliga sätt rättfärdiga att piratkopiera det när du redan betalat för det.

Annars kan du passa på att köpa Mountain Lion och uppgradera när du ändå är i farten
Citera
2013-06-28, 17:41
Medlem
Citat:
Om du inte kan komma åt kontot du köpte Lion med så kan du antingen köpa OS:et på nytt eller piratkopiera det. Jag kan på alla möjliga sätt rättfärdiga att piratkopiera det när du redan betalat för det.

Annars kan du passa på att köpa Mountain Lion och uppgradera när du ändå är i farten

Det var precis det jag tänkte så jag slängde i min gamla hdd och köpte Mountain Lion, det var dock inte till någon nytta eftersom det man tydligen var tvungen att ha köpt Lion enligt rutan jag tog kort på. Makes no sense enligt mig jag är alldeles för okunnig för att hålla på med det här känner jag.
Citera
2013-06-28, 20:20
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Det var precis det jag tänkte så jag slängde i min gamla hdd och köpte Mountain Lion, det var dock inte till någon nytta eftersom det man tydligen var tvungen att ha köpt Lion enligt rutan jag tog kort på. Makes no sense enligt mig jag är alldeles för okunnig för att hålla på med det här känner jag.
Så du har köpt ML? Om du laddade ner ML kan du i "Installera Mountain Lion.app" hitta filen InstallESD.dmg som du i sin tur med skivverktyg kan återställa till ett USB-minne för att till sist installera ML från detta.

Annars är jag lite nyfiken på när du fick rutan på bilden...

edit: Jag tror jag förstår varför det inte går. Du körde alltså Lion på datorn tidigare. På Apples supportsida står det "In order to create an external OS X Recovery using the OS X Recovery Assistant, the Mac must have an existing Recovery HD.". Det är alltså från Recovery-partitionen som filerna kopieras så du kan inte välja att skapa t.ex ett USB med ML när du har Lion installerat.
Senast redigerad av Joomla 2013-06-28 kl. 20:23.
Citera
2013-06-28, 20:41
Medlem
Citat:
Så du har köpt ML? Om du laddade ner ML kan du i "Installera Mountain Lion.app" hitta filen InstallESD.dmg som du i sin tur med skivverktyg kan återställa till ett USB-minne för att till sist installera ML från detta.

Annars är jag lite nyfiken på när du fick rutan på bilden...

edit: Jag tror jag förstår varför det inte går. Du körde alltså Lion på datorn tidigare. På Apples supportsida står det "In order to create an external OS X Recovery using the OS X Recovery Assistant, the Mac must have an existing Recovery HD.". Det är alltså från Recovery-partitionen som filerna kopieras så du kan inte välja att skapa t.ex ett USB med ML när du har Lion installerat.

Vad tror du om att jag installerar ML på min gamla hdd och skapar recovery USB efter?
Citera
2013-06-29, 00:17
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Vad tror du om att jag installerar ML på min gamla hdd och skapar recovery USB efter?
Nja... Varför? Kommer du in i OS X på din gamla disk? I sådana fall är ju halva jobbet klart eftersom du därifrån redan kan skapa ett USB

tldtoday har en videoguide som nog förklarar bättre än vad jag gör: https://www.youtube.com/watch?v=aee0rZXowEA
Citera
2013-06-29, 16:52
Medlem
Citat:
Nja... Varför? Kommer du in i OS X på din gamla disk? I sådana fall är ju halva jobbet klart eftersom du därifrån redan kan skapa ett USB

tldtoday har en videoguide som nog förklarar bättre än vad jag gör: https://www.youtube.com/watch?v=aee0rZXowEA

Gjorde allt på det jobbiga sättet som jag föreslog och har nu fått allt att funka. Tack för att du tog din tid!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in