2013-06-28, 16:00
Medlem
Give-Em-Alls avatar
Ämnet Historia är ett av de absolut bredaste ämnena som går att intressera sig för, och det är enormt svårt att fatta tycke för exakt allt. Men vi har alla våra favoritämnen, eller våra favoritepokrar, och det tycker jag att vi kunde göra en tråd om där vi berättar om vilken tidsepok eller vilket specifikt ämne inom historia som fascinerar dig mest.

Behöver jag konstatera att ni också behöver motivera varför?

Början av 1900-talet
Saken med denna period är att det är så enormt nära oss, bara tre (för de äldre två) generationer bakåt, men ack så långt ifrån vår samtid. Gemene man hade inga elektronikprylar, inga bilar, majoriteten bodde på landet och var jordbrukare, medellivslängden var lägre (mycket tack vare att barnadödligheten var högre), sjukdom drabbade hårdare, och samhället såg helt annorlunda ut. Trots att denna period var så annorlunda, så går det ändå att se filmer, bilder och t.o.m. höra ljudupptagningar från denna period, och en del av oss har säkerligen träffat någon som minns denna period (jag har åtminstone träffat en dam som föddes på 1890-talet). Det fascinerar mig enormt.

Riktigt gamla fotografier
http://www.youtube.com/watch?v=3LkaFCa29mQ

Att kunna se alla dessa bilder från 1800-talets första hälft gör mig väldigt fascinerad. Det gör att de svunna tiderna, och människorna som sedan länge varit döda, föds till liv, och man kan i verkligheten se hur människorna faktiskt såg ut under en tid som t.o.m. för våra mor- och farföräldrar var långt bort. Det har även gjorts en tråd här på Flashback om att vissa på dessa gamla bilder faktiskt kunnat träffa folk från 1600-talet (!). Riktigt fascinerande, och det ger oss ett bra perspektiv på tiden.

Summa summarum ser jag ting som faktiskt föder historia till liv är det mest fascinerande inom ämnet Historia. Kan även tillägga att de gamla Tänkeböckerna i Stockholm också fascinerar mig, av samma anledning som innan.

Bidra gärna du också.

MVH Henrik
Citera
2013-06-28, 16:41
Medlem
goseigens avatar
Tänkeböckerna är bra - de finns ju för mer än en stad också.

För mig är det ofta historia som tankeproblem som är det mest fascinerande. Därför älskar jag historia där det inte är så lätt att förstå texten, eller där det inte finns så mycket text.

Men dessa aspekter förekommer självfallet också i nyare historia, och ibland kan det vara så att det där finns material som ingen ännu har tittat på. Vi har ju de senaste 10-15 åren sett många bra böcker om andra världskriget.

Men, i äldre historia måste man först kanske lära sig utdöda språk, och även fundera över vad man kan göra med källor där kanske bara en eller några meningar handlar om det som man är intresserad av. Det blir en intressant balansgång mellan gruvbrytning och avfärdanden.
Citera
2013-06-28, 16:48
Medlem
De mesta inom historia fascinerar mig. Men just mörk historia så som Elizabeth bathory och liknande händelser är nått jag verkligen fastnat för.
Citera
2013-06-28, 17:08
Medlem
Masurbators avatar
Jag blir väldigt faschinerad över Titanic och dess undergång. Väldigt tragiskt och otäck händelse, jag vet. Men det är någonting med Titanic som intresserar mig och jag tror att det finns en del olösta mystierium i samband med denna händelsen.
Citera
2013-06-29, 01:46
Medlem
Benny.Monsterkuks avatar
1600-talet t.om. 1800-talet, hände många intressanta saker då. 1900-talet är grovt överskattat.
Citera
2013-06-29, 01:58
Medlem
Det som fascinerar mig mest är alla historiska händelser kring oljan. Jag brukar läsa på ifall olja finns i något område och hur utvecklingen sedan har varit i just det området. Vilka företag som är inblandade, vilka krig som uppstått och såklart alla oljearbetarnas historier.

En del områden är mer tekniskt och vetenskapligt intressanta i lugna områden, t ex Norge medan andra områden fullkomligt kokar av blodbad och den ena krisen efter den andra just på grund av oljan.
Citera
2013-06-29, 04:12
Medlem
Give-Em-Alls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny.Monsterkuk
1600-talet t.om. 1800-talet, hände många intressanta saker då. 1900-talet är grovt överskattat.
Jag tror att det handlar om att 1900-talet är mycket närmare oss än t.ex. 1600-talet. Men visst intresserar jag mig även för 1600-talet t.o.m. 1800-talet också eftersom att denna tidiga delen av den moderna historien skapat mycket av dagens samtidsproblem, eller möjligheter.
Citera
2013-06-29, 09:20
Medlem
Atmerics avatar
En fascination för historia tror jag är något flytande, iaf för mig själv.

Hela min historia upplevelse började med att jag läste om WW2 när jag var typ 10år och blev fast direkt, nördade ner mig i det i ett antal år. Men sedan från jag var 14-15 har mitt fokus bytat hela tiden från allt ja typ Sumerna (exempel) till Gulfkriget (typ). Jag har alltså ingen fast punkt som jag fascineras av utan jag gillar hela spektrat och läser på om allt bokstavligen, finns inget som jag gillar att undanvara

Kanske är det mer att min fascination ligger på krig, politik, ekonomi och lite idé historia istället för olika epoker så gillar jag olika sorters historia.

Viktigt att skilja på
Citera
2013-06-29, 13:34
Medlem
Druvhagels avatar
Jag kan inte påstå att jag har en särskild epok som jag tycker är mer intressant än andra. Förr hade jag utan att tveka sagt antiken eller tidigmodern tid, men jag har på sistone tröttnat på hela epokkonceptet i takt med att mitt historiska intresse breddats. Istället är det väl olika perspektiv på historien som är mer intressanta än andra, enligt mig. Jag har sedan barnsben varit mycket intresserad av militärhistoria och det är jag i allra högsta grad fortfarande. Efter mitt första år på universitetet kan jag även lägga till historia ur ett statsbildningsperspektiv till listan över mina mer specifika historiska intressen. Statsbildning hänger dessutom ofta samman med militär, således fungerar det utmärkt att kombinera studier av statsbildningsprocessen med militärhistoria.
Citera
2013-06-29, 16:31
Medlem
Snyltmasens avatar
Tycker historia överlag är mycket intressant.
Människors liv och livsöden är nog det som intresserar mig mest.
Hur såg vardagen ut för tidigare generationer ?
Vad tänkte och tyckte dom ?
Samma sak när jag väljer litteratur att läsa. Fastnar oftast för biografier, men har svårt för att läsa uppdiktade berättelser t.ex deckare.

Jag tycker att delar av de flesta tidsperioder är intressanta.

Om jag ska nämna några exempel på händelser som fascinerar mig:

1) Jack the Ripper- Sent 1800-tal i Londons East End.
Vem som kan ha varit gärningsmannen är intressant, men inte det som tilltalar mig mest.
Det är istället tidsandan. Mörkt, fattigt och kontrasterna mellan det fattiga och det rika England under den Viktorianska eran. Sen är jag dessutom anglofil, vilket också kan förklara mitt intresse.

2) Titanic- Människan har övervunnit naturens krafter. Den fantastiska lyxkryssaren Titanic ger sig ut på sin första rutt. Emigranter, som drömmer om ett nytt liv i Amerika, överklassen frodas i all lyx.
Fantastisk historia med tragiskt slut.

3) Pyramiderna - Hur gick det till när dessa ståtliga pyramider uppfördes ? Avancerad bortglömd teknik som vi inte visste att de hade tillgång till ? Hur gjorde de ?

4) Karolinerna - Hur var det att tillhöra Karl XII armè ?
Poltava, Karolinernas dödsmarsch över fjället m,m .
Sjukvården under slagen, eller snarare bristen på vård.
Fältskärens arbete m,m .

Finns mycket intressant att fördjupa sig i .
Närmast för min del blir det boken Berlin i krig, som jag fått tips om i en annan tråd.
Citera
2013-07-02, 21:18
Medlem
gulaLejonets avatar
hade velat se Rom i dess fornstora dagar samt Amerika innan kolonisatörerna anlände
Citera
2013-07-02, 22:53
Medlem
wizzmans avatar
Medeltiden och vikingar tycker jag är väldigt intressant särskilt gamla Medeltida byar och hus
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in