2000f.kr till kanske 400f.kr fascinerar mig nog mest, då gäller det mycket folkvandring, kolonisation , vilka språk som talades och vilka folkslag som gjorde vad. Hände mycket intressant trots sin tids ringa teknologi. Lagar skrevs ned för första gången, man började anlägga vägar, bygga städer efter planering och gradvis börja organisera samhället på "modernt" vis.
Sveriges historia från 1700 talet mitt till 1800 talets mitt. Mördade och avsatta Kungar,revolution mm. Samt Unionsupplösningen 1905, med hyckleriet om den fredliga upplösningen.
Jag glömde Rudbecks Atlanticka, inte nog med att Atlanticka låg i Sverige utan all kultur utgick härifrån också enligt honom. Samt Goterna var samma som Göterna i Väster och Östergötland,Gotiska förbundet hyllade honom för sin klarsynthet och analytiska förmåga.
Dum var han inte som kunde hitta på så mycket.
Antikens historia, Arierna men även andra världskriget.
Medeltiden är också intressant. Speciellt med tanke på att man i Venedig under medeltiden skapade getton för judar där judarna fick bära gula band runt armen, vilket självklart för ens tankar till de tyska nazisternas behandling av judarna.
Att läsa historia är som att läsa en romanserie med ett obegränsat antal delar.
Och man behöver inte, eller kan inte, läsa dom i rätt ordning.
Efterhand som man läser dom börjar dom tränga in i varandra,
få fler dimensioner.
Medeltid är mitt specialområde inom arkeologin men om man ska dra något specifikt.
* Rosornas krig och Tudors - Säger sig självt, tronstriderna mellan York och Lancaster, Framväxten av en stark monarki under Tudors, Henrik VIII och hans fruar, Engelska kyrkan bryter med Rom, " Bloody Mary" , Elizabeth I.
En av de mest fascinerande historiska händelser jag kan komma på, är Berlinblockaden -och amerikanarnas sätt att försörja hela Väst-Berlin via en luftbro!
Allt från grottmänniskors vapen till Tsar Bomba. Allt från pirater och krogslagsmål till andra världskriget. Krig, vapen och konflikter under alla årtusenden är något jag intresserar mig extra mycket för. Det är så mycket död och förintelse som gör det hela större och värre än det andra. Nanjing-massakern i detaljer är en sjuhelvetes äcklig, otrolig och brutal historia, vilket får mig att öppna ögonen lite mer. "Hur kunde något sånt här kunna hända?".
När det gäller vapen så är det kraften och dödligheten bakom apparaterna som får mig intresserad. Hur man använder det, hur det påverkar fienden och hur farlig den är. Tortyr i alla dess former är också något som jag gillar väldigt mycket.
Krig är mitt favoritämne inom historia där de två världskrigen och nutida krig ligger på topp. Det finns så mycket att läsa om och höra när det gäller krig som är så pass moderna. Dels för att media är inblandat väldigt mycket och för att det tas en sån jäkla massa bilder.
Psykologi kommer även i bilden då jag fördjupade mig i hur soldaterna levde i skyttegravarna. Hur jävligt det måste ha varit för stackarna som blev placerade vid Somme eller Ypern. Även Dresden, hur bomberna fungerade och hur mycket skada de gjorde. Vittnen som berättar hur det såg ut, vad som hände med dem och vad de kände.