2013-06-28, 10:47
Medlem
Jag har planer på att starta ett eget företag, men då jag har medborgarskap i två länder(sverige och kosovo) så undrar jag om det finns någon fördel med att registera företaget i kosovo och sen jobba i båda länderna.

tänker mest på olika kostnader som kan uppstå.
Senast redigerad av Viktim 2013-06-28 kl. 10:56.
Citera
2013-06-28, 12:55
Medlem
Jag har ingen direkt erfarenhet utav detta men det beror väl ändå helt på vilken verksamhet du har tänkt att bedriva? Vissa företag går antagligen utmärkt att driva vart du än befinner dig i världen så länge du har tillgång till dator och att dina kunder känner att de kan få tag på dig om de behöver.....
Citera
2013-06-28, 13:29
Medlem
Tänkte starta ett produktionsbolag(videoproduktion främst)
Citera
2013-06-28, 15:16
Medlem
Svårt att se fördelarna med att etablera dig i Kosovo.

I vilket land avser du att bedriva verksamheten? I Sverige eller i Kosovo?
För finns det inte ett underliggande skatteavtal mellan Sverige och Kosovo så löper du en risk av att t.o.m. bli dubbel beskattad!

Om du är bosatt i Sverige, ska bedriva verksamhet i Sverige, så är det bäst att du starta din firma här skulle jag påstå!
Citera
2013-06-29, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zencor
Svårt att se fördelarna med att etablera dig i Kosovo.

I vilket land avser du att bedriva verksamheten? I Sverige eller i Kosovo?
För finns det inte ett underliggande skatteavtal mellan Sverige och Kosovo så löper du en risk av att t.o.m. bli dubbel beskattad!

Om du är bosatt i Sverige, ska bedriva verksamhet i Sverige, så är det bäst att du starta din firma här skulle jag påstå!
Verksamheten kommer i så fall bedrivas internationellt, antagligen främst i Kosovo i början.

Det där med skatt förstår jag inte, om jag startar ett företag här i Sverige och sen får ett uppdrag att göra en produktion i Kosovo(eller något annat land, tex Spanien för att göra det enklare), var betalas skatt?

Det jag försöker säga är att var videon spelas in är väl irrelevant, det som är relevant är väl bara i vilket land företaget är registrerat?
Senast redigerad av Viktim 2013-06-29 kl. 12:53.
Citera
2013-06-29, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Verksamheten kommer i så fall bedrivas internationellt, antagligen främst i Kosovo i början.

Det där med skatt förstår jag inte, om jag startar ett företag här i Sverige och sen får ett uppdrag att göra en produktion i Kosovo(eller något annat land, tex Spanien för att göra det enklare), var betalas skatt?

Det jag försöker säga är att var videon spelas in är väl irrelevant, det som är relevant är väl bara i vilket land företaget är registrerat?

Beror på vad det är för typ av bolag. Enskild firma beskatta i Sverige, om du är bosatt i Sverige oavsett var du bedrivit verksamheten. Aktiebolag (motsvarande) beskattas i det land bolaget är registrerat. Handelsbolag beskattas inte alls, det är delägarna som skattar. Så rent teoretiskt kan vinsten i ett handelsbolag beskattas i olika länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in