• 1
  • 2
2013-06-27, 23:00
Medlem
buffalos avatar
Hej!

Vad tycker ni om att servera varmrökt/ugnsstekt lax med huvudet kvar?

Som denna bild:
http://www.havsjo.se/tl_files/havsjo...ns_o_fiske.jpg

Tycker det ser rätt så festligt ut. Är det nåt särskilt man ska tänka på när man gör det? Tycker folk att det är osmakligt?

Mvh,
buffalo
Senast redigerad av buffalo 2013-06-27 kl. 23:02.
Citera
2013-06-27, 23:04
Medlem
Det där ser faktiskt ganska grisigt ut.
Citera
2013-06-27, 23:05
Medlem
Slickas avatar
somliga skulle nog avskräckas utav det men kör på det om du tycker det är lite festligt.
i japan vet jag att huvudet serveras till sidan av sashimi när det fortfarande rör sig för att visa hur fräsch fisk som används, kanske inte särskilt relevant men men.
Citera
2013-06-27, 23:06
Medlem
Triremers avatar
Jag har gärna huvudet kvar. Vill man så finns det kött i huvudet som man kan pilla ut.
Citera
2013-06-27, 23:08
Medlem
rayraviolis avatar
Ser helt normalt ut tycker jag.
Citera
2013-06-27, 23:09
Medlem
svampdamps avatar
Har nog svårt att äta något som stirrar på mig.
Citera
2013-06-27, 23:09
Medlem
christerys avatar
Men klart du ska servera den hel, jag röker och serverar firrar hela - fått för mig att dom blir saftigare om man inte kapar skallen på dom när man rensar.

Serverar man bitar så är det ju ingen idé att slänga med skallen, men om firren i övrigt är hel så är det nog det sättet jag skulle presentera rätten på.

Nu hade jag inte ens tagit bort skinnet som på bilden, med det var ju inte det du frågade om.
Citera
2013-06-27, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Men klart du ska servera den hel, jag röker och serverar firrar hela - fått för mig att dom blir saftigare om man inte kapar skallen på dom när man rensar.

Serverar man bitar så är det ju ingen idé att slänga med skallen, men om firren i övrigt är hel så är det nog det sättet jag skulle presentera rätten på.

Nu hade jag inte ens tagit bort skinnet som på bilden, med det var ju inte det du frågade om.

yep, man sätter fram hela fisken på bordet och tar av skinnet efter hand, det är det normala

ska man såga av huvet? jättekonstigt

dessutom är det fin mat i kinden

/k
Citera
2013-06-28, 09:28
Medlem
dePauls avatar
Att servera en hel fisk med både huvud och skinn intakt är en genomvanlig företeelse i de flesta länder, både i industrialiserade liksom tredje världens dito.

Man bör tänka på några saker.

1. Om fisken har ben som de facto kan skada en så bör dessa avlägsnas
2. Behåll skinn på om möjligt, dvs försök att få ett enhetligt utseende
3. Man kan börja med att fläka upp fisken något för att ge gästen en fingervisning var man bör börja
4. Ta bort ögonen innan tillagning (‼). Det ser helt enkelt prydligare ut och visar på att man bryr sig
5. Garnera gärna fisken för att ge den ett mer lockande utseende
6. Inte alla fiskarter lämpar sig för den här typen av presentation/servering. Använd hjärnan

~Paul~
Citera
2013-06-28, 10:26
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Att servera en hel fisk med både huvud och skinn intakt är en genomvanlig företeelse i de flesta länder, både i industrialiserade liksom tredje världens dito.

Man bör tänka på några saker.

1. Om fisken har ben som de facto kan skada en så bör dessa avlägsnas
2. Behåll skinn på om möjligt, dvs försök att få ett enhetligt utseende
3. Man kan börja med att fläka upp fisken något för att ge gästen en fingervisning var man bör börja
4. Ta bort ögonen innan tillagning (‼). Det ser helt enkelt prydligare ut och visar på att man bryr sig
5. Garnera gärna fisken för att ge den ett mer lockande utseende
6. Inte alla fiskarter lämpar sig för den här typen av presentation/servering. Använd hjärnan

~Paul~

Håller inte riktigt med om ögonen. Personligen tycker jag i regel att det ser mer aptitligt ut om de sitter kvar, trots den insjunkna vita blicken. Och så är det äckligt att pilla bort dem. Särskilt på större fisk. Får nästan mardrömmar!
Citera
2013-06-28, 10:40
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Håller inte riktigt med om ögonen. Personligen tycker jag i regel att det ser mer aptitligt ut om de sitter kvar, trots den insjunkna vita blicken. Och så är det äckligt att pilla bort dem. Särskilt på större fisk. Får nästan mardrömmar!

Och de finns de som tycker att ögonen är den största delikatessen på fisken...
Däremot sägs det att man bör ta bort gälarna.
Citera
2013-06-28, 12:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Och de finns de som tycker att ögonen är den största delikatessen på fisken...
Däremot sägs det att man bör ta bort gälarna.
Det är främst i de asiatiska länderna som ögonen anses vara en delikatess. Enligt traditionell europeisk kutym så brukar man dock avlägsna dem i samband med förnämare tillställningar. I den s k "fine dining" så plockas ögonen ur kraniet och ersätts med varierande attribut som oliver, paprika, kapris, vaktelägg och liknande.

Du har helt rätt angående gälarna. Glömde bort den detaljen i mitt förra inlägg.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in