• 1
  • 2
2013-06-27, 10:56
Medlem
Hej! Jag är en tjej som är 175 cm och väger i dagsläget 68 kg. Har börjat min resa mot ett nyttigare liv. Började 5 juni och redan vid 21 juni så hade jag gått ner 4,2 kg (min startvikt var 73 kg). Min målvikt är 64 kg och den ultimata målvikten är 62 kg.

Frågan jag vill ställa är då om det är "okej" att fasta medans man håller på med viktnedgången, eller rättsre sagt om fastan kommer att ha en negativ påverkan. Jag är muslim (inget hat nu) och vi har ju våran fastemånad som börjar 9 juli och nu är det väldigt tufft eftersom att solen knappt går ner. Men jag sr för mig att vi fastar i ca 19-20 tim och hur ska jag bryta fastan på bästa sätt, alltså nyttigaste sättet? Jag vet ju att kroppen ställer in sig på svält och det här men kommer jag gå upp i vikt nu igen? Det hade varit synd och det vill jag inte. Inte kan man väl träna när man fastar heller, man är helt slut och ligger bara i soffan hela dagen. Så hur ska jag göra?? Hur kommer det gå? Va hade ni gjort? Hjälp!!
Citera
2013-06-27, 10:58
Medlem
Psychadelic1s avatar
Ut och gå 1-2 timmar på morgonen innan frukost i normalt tempo sen tar du en lång skön kvällspromenad också, käka inget onyttigt eller onödigt så kommer det gå jätte bra

Skulle inte föreslå att fasta samtidigt då kroppen behöver näring..
Citera
2013-06-27, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freak18
Hej! Jag är en tjej som är 175 cm och väger i dagsläget 68 kg. Har börjat min resa mot ett nyttigare liv. Började 5 juni och redan vid 21 juni så hade jag gått ner 4,2 kg (min startvikt var 73 kg). Min målvikt är 64 kg och den ultimata målvikten är 62 kg.

Frågan jag vill ställa är då om det är "okej" att fasta medans man håller på med viktnedgången, eller rättsre sagt om fastan kommer att ha en negativ påverkan. Jag är muslim (inget hat nu) och vi har ju våran fastemånad som börjar 9 juli och nu är det väldigt tufft eftersom att solen knappt går ner. Men jag sr för mig att vi fastar i ca 19-20 tim och hur ska jag bryta fastan på bästa sätt, alltså nyttigaste sättet? Jag vet ju att kroppen ställer in sig på svält och det här men kommer jag gå upp i vikt nu igen? Det hade varit synd och det vill jag inte. Inte kan man väl träna när man fastar heller, man är helt slut och ligger bara i soffan hela dagen. Så hur ska jag göra?? Hur kommer det gå? Va hade ni gjort? Hjälp!!

Såklart du går ner i vikt om du fastar... Bara mindre å äta..
Citera
2013-06-27, 11:01
Medlem
Kroppen ställer ej in sig på svält så det kan du sluta oroa dig för

Ät vanlig mat när du bryter fastan, behöver inte krångla till det

Träna om du vill, är inget måste
Citera
2013-06-27, 11:07
Medlem
Kör själv med perodisk fasta, äter en måltid och äter sedan inte på 16-18 timmar, det går bra. Men det finns nackdelar med perodisk fasta, när du väl börjat äta riktigt igen så går du upp...
Citera
2013-06-27, 11:13
Medlem
epiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barrelajt
Kör själv med perodisk fasta, äter en måltid och äter sedan inte på 16-18 timmar, det går bra. Men det finns nackdelar med perodisk fasta, när du väl börjat äta riktigt igen så går du upp...
Om du endast äter EN måltid när du kör PF så kör du det fel och bör läsa på mer

OnT: Ja, det går utmärkt. Dock bör du käka vitamin, mineral samt omega 3/6 tabletter när du fastar. Tänk på när du äter på kvällen så ät en stor måltid med all typ utav mat så du får i dig nog med kalorier. Kroppen ställer in sig på svält efter flera dagar, att fasta är bra för kroppen (se 5:2 dieten) , om något så kommer detta hjälpa dig att gå ner i vikt
Citera
2013-06-27, 13:12
Medlem
Thomaspunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epik
Om du endast äter EN måltid när du kör PF så kör du det fel och bör läsa på mer
Vad är felet med att bara äta en måltid menar du?
Citera
2013-06-27, 13:16
Medlem
Det beror på om det är en STOR måltid. Bättre att äta flera små.
Citera
2013-06-27, 13:36
Medlem
För mycket skitsnack här.

Kroppen ställer inte in sig på svält
Det är okej att fasta
Det är inte bättre att äta massa småmåltider än 1-3 större.

Se bara till att du får i dig den näring du behöver och de kalorier som du har som mål att äta per dag.
Citera
2013-06-27, 13:43
Medlem
epiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomaspunkt
Vad är felet med att bara äta en måltid menar du?
Det är väldigt svårt att få i sig nog med kalorier så att kroppen skall orka (1200+) i en måltid, sedan är det rekommenderat att du delar upp dina måltider i 2-4 olika, dvs man sprider ut dem så man klarar sig, det är väldigt svårt att klara sig på en måltid per dag i en längre tid
Citera
2013-06-27, 14:05
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Det är väldigt svårt att få i sig nog med kalorier så att kroppen skall orka (1200+) i en måltid, sedan är det rekommenderat att du delar upp dina måltider i 2-4 olika, dvs man sprider ut dem så man klarar sig, det är väldigt svårt att klara sig på en måltid per dag i en längre tid

Skitsnack. Jag har t.ex. inga problem att få i mig 3000 kcal i en sittning och det är enbart en vanesak. Detta har jag i stort sett hållt på med i flera år. Att du som inte fastar inte kan få i dig en lika stor portion är förståeligt, det tar ett tag att vänja sig.

Känslan att inte behöver fundera på mat hela dagen är riktig skön. Att man aldrig blir hungrig även om man ligger på -1000 kcal om dagen är inte heller helt fel.
Citera
2013-06-27, 14:09
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Jag klarade mig fin fint i flera veckor på en måltid.

Du snackar gojja!

Svältläge som nämns ovan är också strunt. Förbränningen sjunker vid diet ja. Dock vägrar inte kroppen släppa fett och allt man äter blir till fett, som vissa tror.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in