• 1
  • 2
2013-06-27, 02:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Förut när jag satt på porslinstronen såg jag nåt mindre trevligt när jag torkade mig, något rosarött, mjukt och slemmigt som hade kommit ur det bakre hålet, rätt säker på att det va frukt från igårkväll.

Vad bortsett låg magsyraproduktion kan ligga bakom att frukt under 24 timmar kan passera osmält genom kroppen?
/Arne.Anka
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-06-27 kl. 02:24.
Citera
2013-06-27, 03:07
Medlem
Knipexs avatar
Brukar hända mig efter utekvällar, man kan se exakt vad man ätit kvällen innan. Gissar att det kan ha varit lite svårsmält och att magen kommit i obalans av någon anledning.
Citera
2013-06-27, 03:12
Medlem
Det finns många bakomliggande faktorer till matsmältningsbesvär. Det kan vara allt ifrån stress och övervikt, till obalanserad syra-basbalans och magsår.
Senast redigerad av Nigeralia 2013-06-27 kl. 03:14.
Citera
2013-06-27, 05:06
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigeralia
Det finns många bakomliggande faktorer till matsmältningsbesvär. Det kan vara allt ifrån stress och övervikt, till obalanserad syra-basbalans och magsår.
Stress nja fungerar väl mest som ett sömnpiller för andra människor vad jag vet så har jag inte magsår och äter inga mediciner som kan ligga bakom, det har sen många år funnits misstanke om dålig produktion av magsyra därav frågan om vilka andra problem som kan ligga bakom.

Citat:
Ursprungligen postat av Knipex
Gissar att det kan ha varit lite svårsmält och att magen kommit i obalans av någon anledning.
Vattenmelon är inget jag tänker på som svårsmält
Citera
2013-06-27, 05:54
Medlem
Är det återkommande besvär du har att göra med, eller är det första gången du upptäcker ospjälkade matrester i avföringen?
Citera
2013-06-27, 08:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Första gången det är så extremt men magen har varit mer eller mindre trasslig under många år oavsett vad, hur och när jag äter.
Har sen 13år periodvis problem med B12 brist, vissa perioder har jag inte behövt medicin alls vissa perioder har jag knaprat tabletter och ändå inte legat särskilt högt på prover, orsak till b12 bristen är inte fastställd men lågt ph på magsyran är enligt läkare ett alternativ.
Citera
2013-06-27, 08:48
Medlem
bjornebarns avatar
Det är egentligen inget konstigt att växtdelar kommer igenom ej fullständigt spjälkade, för vi klarar inte av att smälta fibrerna. Så länge du inte har detta tillsammans med någon form av besvär (dålig mage, blod i avföringen och/eller spyor, viktnedgång etc) så är det inget att bry sig om.

Tänk på att maskar kan vara rosa, mjuka och slemmiga

EDIT:
Ser nu att du har en dålig mage, men, återigen, det är inget alarmerande att det kommer igenom lite halvt osmälta delar. Du bör dock hålla utkik efter blod i avföringen (avföringen blir då kolsvart, om blödningne sitter långt upp).
Citera
2013-06-27, 08:52
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det är egentligen inget konstigt att växtdelar kommer igenom ej fullständigt spjälkade
Biten va så osmält att den såg nytuggad ut.
Citat:
Du bör dock hålla utkik efter blod i avföringen (avföringen blir då kolsvart, om blödningne sitter långt upp).
Inga såna problem och skulle det hända så blir det inte FB jag vänder mig till
Citat:
och/eller spyor,
Och vad är då definitionen på en spya? sålänge jag kan minnas har magen stött upp mindre mängder innehåll om jag ätit nåt som varit rikt på fett eller socker, vill inte kalla det sura uppstötningar för det är inget surt mer som idissla och det kan hända timmar efter det ätits.

Till exempel chips och skumgodis är bra på att trigga detta.
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-06-27 kl. 08:57.
Citera
2013-06-27, 11:08
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Och vad är då definitionen på en spya? sålänge jag kan minnas har magen stött upp mindre mängder innehåll om jag ätit nåt som varit rikt på fett eller socker, vill inte kalla det sura uppstötningar för det är inget surt mer som idissla och det kan hända timmar efter det ätits.

Jag ser att jag skrev lite dåligt. Jag menade "blod i avföringen och/eller i spyor", alltså om det kommer upp blod när du spyr eller inte
Citera
2013-06-27, 13:31
Medlem
RoaldDahls avatar
Ospjälkad mat har jag alltid haft.
Ris, penne rigate, morötter, blomkål...

I min enfald har jag trott att den matens
näringsämnen har sugits ur bitarna ändå.

Fram till 20 års ålder hade jag ett helvete
med att komma upp till 55 kg i vikt.

Man skojade bara och sa att jag nog hade mask
(som om det skulle vara ofarligt då da).
Inte ett avföringsprov taget någonsin.
Citera
2013-06-27, 15:08
Medlem
Bor man i Singapore så får man igentäppta näs och öron-gångar. Beroende på deras ständiga "dimma"

Bor man i sverige får man en igentäppt lever pga att man äter på tok för mycket kött, mjölkprodukter, billiga fetter och andra kemikalier. När levern är blockerad påverkar den gall och enzymproduktionen vilket leder till matsmältningsproblem. Troligtvis har man även allergier vid detta stadie.
Citera
2013-06-27, 15:36
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raybanbrillor
Bor man i Singapore så får man igentäppta näs och öron-gångar. Beroende på deras ständiga "dimma"

Bor man i sverige får man en igentäppt lever pga att man äter på tok för mycket kött, mjölkprodukter, billiga fetter och andra kemikalier. När levern är blockerad påverkar den gall och enzymproduktionen vilket leder till matsmältningsproblem. Troligtvis har man även allergier vid detta stadie.

Du har säkert rätt.

När jag växte upp tyckte släkten att det enda som räknades som "riktig mat" var just kött,
sallad och sånt ses fortfarande som "kaninföda", även av den yngre generationen tyvärr.
Jag har t.o.m. såna som bara äter animaliskt.

Till saken ska sägas att JAG SJÄLV alltid försökt äta balanserat och vettigt.
Råris, quinoa, havre, väldigt mycket frukt och grönt, magert kött, fet fisk, olivolja m.m.
är det vanligaste jag köper mig och har så alltid varit.
Lite dåligt på rotfrukter dock ska erkännas och äter sällan lök.
Senast redigerad av RoaldDahl 2013-06-27 kl. 15:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in