Citat:
Ursprungligen postat av
hajenthirteen
Jag gick idag in på SBAB:s hemsida och ser där att jag kan öppna ett sparkonto med 2,2 % ränta och dessutom fria uttag, och det är ingen bindningstid + statlig insättningsgaranti.
Finns det någonting som gör att jag inte genast bör flytta över mina pengar till SBAB? Och hur i helvete kan Swedbank vara så här usla? Hittar inget bättre sparkonto hos dom ifall man inte vill låsa pengarna vilket inte är något alternativ.
Du borde inte flytta pengarna till SBAB. SBAB är tyvärr inte en så pass bra bank som de vill ge sken utav att vara. Jag har själv haft bland annat ett sparkonto där, och jag kan verkligen inte säga att jag vidarerekommenderar dem till dig.
SBAB har dessutom två olika sparkonton. Dels vanliga sparkontot för alla på 2,20% och "SBAB-kontot" som bara är tillgängligt för deras lånekunder, med en ränta om 2,45%.
Jag råder dig att ta en titt på Compriser istället:
http://www.compricer.se/sparande/#sa...ithdrawal=true
HoistSpar ligger för närvarande bäst till med en rörlig ränta på 2,55%. Du har fritt antal uttag och insättningar. Du binder dig inte. Du har också skydd av den statliga insättningsgarantin.
Jag själv har Resurs Bank (med samma villkor som HoistSpar) till en ränta om 2,7%. De valde att ej sänka för befintliga kunder och därför har gamla kunder kvar sin 2,7% ränta. Med andra ord kan jag inte säga annat än positiva saker om Resurs Bank.
Jag har dock vid varje räntesänkning flyttat mitt kapital (600 000 kr) till den aktör med högst ränta och insättningsgaranti med fria uttag.
Citat:
Ursprungligen postat av
hajenthirteen
[...] Och hur i helvete kan Swedbank vara så här usla? Hittar inget bättre sparkonto hos dom ifall man inte vill låsa pengarna vilket inte är något alternativ.
Storbankerna (Nordea, Swedbank, osv..) kör sina låga räntor eftersom de redan har så pass många som sparar hos dem utan att flytta sina pengar.
Lycka till!