• 1
  • 2
2013-06-26, 22:45
Medlem
Andersson93s avatar
Hej!
Ett av mina många problem är att jag har absolut INGET att göra på dagarna och det är väldigt jobbigt. Hela min uppväxt har jag i princip bara studerat, spelat spel, suttit vid datorn och kollat på TV, men nu tycker jag att det inte är speciellt kul med spel, med något spel längre. Ni vet ju hur andra har intressen som fotboll, hockey, spela datorspel, bilar eller vad som helst men jag har inget sådant och det är mycket jobbigare än man kan tro. Det känns som allting jag gör är bara för att få tiden att gå.

Visst jag gillar att festa, vara med kompisar och göra kul saker generellt sätt men det är väl sånt de flesta gillar? Och jobb har jag inget heller eftersom det är ca 1 på miljarder att man får ett.

Just nu är jag inne i en diet och samtidigt tränar men det gör jag endast för att se bättre ut, inget annat. Jag gör det knappast för att jag tycker det är kul eller intressant. Jag mår väldigt dåligt över detta. Jag känner inte att jag har någon identitet eller personlighetsdrag ens.
Citera
2013-06-26, 23:05
Medlem
Känner ofta likadant och skulle också behöva någon hjälp för detta. Synd att ingen upplyst kan komma med tips osv.
Citera
2013-06-26, 23:09
Medlem
TheShapes avatar
Du är fortfarande ung (då jag gissar att du är en -93?), och har bokstavligt talat hela livet på dig att upptäcka "din genre". Med det säger jag inte att du ska sitta inne och vänta på att någon ska servera den på silverfat till dig, utan något som du måste utsätta dig för - med misslyckade och ibland den förödelse som det emellanåt kan sluta i. Halva tjusningen, brukar det nämnas.

Till och börja med så ska du fokusera på ett skaffa dig ett jobb (och ge mig åtminstone ett litet hopp om att du åtminstone försöker, och inte sitter och ännu ett offer av curlinggenerationen och skyller på andra att saker och ting inte går som du vill). När du har ett arbete, kan försörja dig själv - så kommer du att stärkas, få självförtroende och vågar hitta ditt kall. Det är även då man även brukar komma till insikt över vad man inte vill ha, där du senare kanske utbildar dig till ett område som intresserar dig och ger dig ett ännu bättre arbete, som kanske blir din passion.

Men, det är bara du som kan göra något åt det. Ingen annan.
Citera
2013-06-26, 23:10
Medlem
Alven72s avatar
Men jösses! Det finns ju en hel värld där ute att upptäcka.

Läs historia, lär dig ett hantverk, styrketräna, musicera (sång, gitarr, piano), ett nytt språk, en ny sport, fotoklubb, tävla i schack, gå kurs om arkitektur, spela teater - hur kan någon ha tråkigt?
Citera
2013-06-26, 23:11
Medlem
krigsbarns avatar
Har du spenderat tid åt studier och dylikt, inte heller nödvändigtvis formella studier då, så borde du ändå ha en ganska god uppfattning om vad jordelivet faktiskt har att erbjuda oss människor. Finner du intet att vara av intresse så finns det ju heller inte mycket mer att skriva om saken, men personligen är jag skeptisk till det här påståendet.

Jag tror att du helt enkelt befinner dig under ett slags missförstånd, eller ett missförhållande - d.v.s. gentemot de subjekt du analyserar angående den här frågan - vilket är extremt vanligt idag, särskilt för unga människor.
Faktum är att det finns en s.k. problematik, att kalla det för identitetskris kan vara korrekt i sak eller per definition, men det bör ej trivialisera frågan på något sätt. För att inte gå in på hur extremt individuell hela processen är; när ens person mognar och utvecklas.

Inkongruens är just inherent med människans natur, och så bör det rimligen vara. Lita på att du med tiden erhåller godare förståelse gentemot din omgivning, och inte minst om dig själv (!), så ser du att sådana här frågor är av tämligen litet (till inget) intresse för den tänkande personen.

... Ordlek åsido.
Citera
2013-06-27, 02:31
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson93
Hej!
Ett av mina många problem är att jag har absolut INGET att göra på dagarna och det är väldigt jobbigt. Hela min uppväxt har jag i princip bara studerat, spelat spel, suttit vid datorn och kollat på TV, men nu tycker jag att det inte är speciellt kul med spel, med något spel längre. Ni vet ju hur andra har intressen som fotboll, hockey, spela datorspel, bilar eller vad som helst men jag har inget sådant och det är mycket jobbigare än man kan tro. Det känns som allting jag gör är bara för att få tiden att gå.

Visst jag gillar att festa, vara med kompisar och göra kul saker generellt sätt men det är väl sånt de flesta gillar? Och jobb har jag inget heller eftersom det är ca 1 på miljarder att man får ett.

Just nu är jag inne i en diet och samtidigt tränar men det gör jag endast för att se bättre ut, inget annat. Jag gör det knappast för att jag tycker det är kul eller intressant. Jag mår väldigt dåligt över detta. Jag känner inte att jag har någon identitet eller personlighetsdrag ens.

Du behöver kultur för att väcka dig själv från din zombism. Lyssna på all slags musik, gärna klassisk musik, typ Brahms, Chopin, Beethoven, Bach, Mozart. Lyssna noga, gärna med hörlurar. Bli berörd. Bestäm dig för vad du gillar, och vill veta mer om, och vad du inte tycker om. Bestäm dig för att lära dig något praktiskt. Sköt om något, en växt eller ett djur. Funkar inget, gå till doktorn och kolla om du är deprimerad. Sov tillräckligt länge varje natt, ät. Man uppskattar inget med skitdieter. Sluta med sånt.
Citera
2013-06-27, 14:13
Medlem
Andersson93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Du är fortfarande ung (då jag gissar att du är en -93?), och har bokstavligt talat hela livet på dig att upptäcka "din genre". Med det säger jag inte att du ska sitta inne och vänta på att någon ska servera den på silverfat till dig, utan något som du måste utsätta dig för - med misslyckade och ibland den förödelse som det emellanåt kan sluta i. Halva tjusningen, brukar det nämnas.

Till och börja med så ska du fokusera på ett skaffa dig ett jobb (och ge mig åtminstone ett litet hopp om att du åtminstone försöker, och inte sitter och ännu ett offer av curlinggenerationen och skyller på andra att saker och ting inte går som du vill). När du har ett arbete, kan försörja dig själv - så kommer du att stärkas, få självförtroende och vågar hitta ditt kall. Det är även då man även brukar komma till insikt över vad man inte vill ha, där du senare kanske utbildar dig till ett område som intresserar dig och ger dig ett ännu bättre arbete, som kanske blir din passion.

Men, det är bara du som kan göra något åt det. Ingen annan.
Tro mig, jag försöker verkligen hitta jobb hela tiden. Jag vill göra något åt saken men jag vet inte bara vad. Jag fattar att allting inte kommer till mig, utan att jag måste jobba för det själv. Men vet inte riktigt vad jag ska göra bara, eller var/vad jag ska börja med.
Citera
2013-06-27, 18:01
Medlem
unawares avatar
Förstår vad du menar. Jag jobbar, har pluggat olika ämnen och provat många olika sysselsättningar inom träning, hantverk, musik, konst och nya sociala umgängen men inget intresserar mig sen flera år tillbaka. Det känns som att man inte har en själ och jag vet inte om jag vill fortsätta så mycket längre än såhär.
Citera
2013-06-27, 19:18
Medlem
Andersson93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unaware
Förstår vad du menar. Jag jobbar, har pluggat olika ämnen och provat många olika sysselsättningar inom träning, hantverk, musik, konst och nya sociala umgängen men inget intresserar mig sen flera år tillbaka. Det känns som att man inte har en själ och jag vet inte om jag vill fortsätta så mycket längre än såhär.
Väldigt jobbigt är det :/
Citera
2013-06-27, 19:47
Medlem
unawares avatar
Citat:
Väldigt jobbigt är det :/

Försök att hitta något att se fram emot, vet inte vad det kan vara i ditt fall. Ordna en stor fest eller åk iväg en dag någonstans. Jag har ett par saker som jag ska göra nu i sommaren - ta hand om en massa djur, gå på någon konsert och träffa personer som jag inte har sett på några år. Fast, efter det så kan jag inte se en fortsättning.
Citera
2013-06-27, 22:50
Medlem
KurKs avatar
Citat:
Hej!

Har varit precis som du, av egen erfarenhet gör något åt det så snabbt du kan..!
Citera
2013-06-27, 23:59
Medlem
Andersson93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurK
Har varit precis som du, av egen erfarenhet gör något åt det så snabbt du kan..!
Ja men jag vet bara inte VAD jag ska göra. Jag är villig att jobba för det men kommer aldrig på något att göra på dagarna så de blir att jag sitter inne och inte gör något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in