• 2
  • 3
2013-06-26, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakiren
Men du sa i din första mening att 2 dl av ett ämne väger mer än 1 dl av samma ämne när han i trådstarten frågade något helt annat och jag försökte rätta dig. Dina lärare måste haft svårt med dig i skolan.

Var i helvete hittar du att jag skrivit 2dl = 1dl ?
Citera
2013-06-26, 20:26
Medlem
fakirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Var i helvete hittar du att jag skrivit 2dl = 1dl ?

Inte just 2 dl = 1 dl. Men i den här meningen.

"Nej, 1dl är inte alltid 100gr, beror såklart på volymen på det du väger"

Du skriver att 1 dl inte alltid väger 100 gr och att det beror på volymen (mer eller mindre än 1 dl) på det man väger. Alltså om man väger mer eller mindre än 1 dl av ett ämne väger det mer eller mindre än 100 gr.
Citera
2013-06-26, 20:31
Medlem
Citat:
Inte just 2 dl = 1 dl. Men i den här meningen.

"Nej, 1dl är inte alltid 100gr, beror såklart på volymen på det du väger"

Du skriver att 1 dl inte alltid väger 100 gr och att det beror på volymen (mer eller mindre än 1 dl) på det man väger. Alltså om man väger mer eller mindre än 1 dl av ett ämne väger det mer eller mindre än 100 gr.

Jag skrev att väger man 1dl av ett ämne kommer det väga olika mycket. Sedan att jag inte skrev ut densitet i klartext var ju pga min naiva tro att folk härinne klarar av att tänka
Citera
2013-06-26, 20:32
Medlem
fakirens avatar
Citat:
Jag skrev att väger man 1dl av ett ämne kommer det väga olika mycket. Sedan att jag inte skrev ut densitet i klartext var ju pga min naiva tro att folk härinne klarar av att tänka

Nej det gjorde du inte. Du skrev att det beror på volymen (som i detta fallet var 1 dl) av ämnet man väger.
Citera
2013-06-26, 20:36
Medlem
Citat:
Nej det gjorde du inte. Du skrev att det beror på volymen (som i detta fallet var 1 dl) av ämnet man väger.

jo det gjorde jag..
Citera
2013-06-26, 20:36
Medlem
Vissens avatar
Haha, Exxus och fakiren, ni har ju kapat tråden totalt! Fast det spelar väl ingen roll då TS redan är besvarad.

Det är förövrigt uppenbart att det har fakiren som har rätt här. Exxus - sluta skriv du gör bort dig.

EDIT: Fanta light innehåller inte betydligt fler kalorier än cola light om du jämför med icke light-produkter.

Har exempelvis för mig att vanlig cola innehåller 42kcal och apelsinjuice 46kcal.

Du måste alltså dricka 14 liter fanta light för att komma upp i samma antal kcal som 1 liter vanlig cola.

Citat:
Ursprungligen postat av 677a
Varför innehåller fanta light (3 kcal) betydligt fler kalorier än cola light (0,5 kcal)?
Senast redigerad av Vissen 2013-06-26 kl. 20:41.
Citera
2013-06-26, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vissen
Haha, Exxus och fakiren, ni har ju kapat tråden totalt! Fast det spelar väl ingen roll då TS redan är besvarad.

Det är förövrigt uppenbart att det har fakiren som har rätt här. Exxus - sluta skriv du gör bort dig.

tur att du kommer in och styr upp
Citera
2013-06-26, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vissen

EDIT: Fanta light innehåller inte betydligt fler kalorier än cola light om du jämför med icke light-produkter.

Har exempelvis för mig att vanlig cola innehåller 42kcal och apelsinjuice 46kcal.

Du måste alltså dricka 14 liter fanta light för att komma upp i samma antal kcal som 1 liter vanlig cola.

Jag jämförde givetvis mellan fanta light och cola light. Fanta light innehåller 3 kcal per 100 g och cola light 0,5 kcal. Undrar varför det skiljer sig så mycket?
Citera
2013-06-26, 21:22
Medlem
Vissens avatar
Citat:

tur att du kommer in och styr upp
Ja, ni verkade ha svårt att komma till avslut

Citat:
Jag jämförde givetvis mellan fanta light och cola light. Fanta light innehåller 3 kcal per 100 g och cola light 0,5 kcal. Undrar varför det skiljer sig så mycket?

Hm, ja det kan man fråga sig. Innehållsförteckningen avslöjar inget?

Min poäng var att kalorimängden är försumbart liten oberoende av om man väljer fanta eller cola (såvida vi inte pratar typ 10 liter om dagen..).
Citera
2013-06-26, 22:14
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:

Jag beundrar ditt tålamod måste jag säga. Jag själv som inte ens var inblandad i diskussionen ville börja rycka mitt hår redan efter att din första förklaring inte gick fram. Jag tror minsann att jag fick lite högt blodtryck av att läsa igenom tråden

För att svara på topic så innehåller givetvis Fanta light och Cola light olika ämnen eller olika mängd av samma ämnen och har därför inte samma kaloriinnehåll. Exakt vad som skiljer framgår säkerligen av innehållsförteckningen. Gissningsvis innehåller de olika sötningsmedel och/eller olika mängd sötningsmedel. Som Vissen säger så är skillnaden dock helt försumbar när vi pratar om 3 kcal per 100 g kontra 0,5 kcal per 100 g.
Citera
2013-07-11, 18:09
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:

Vild gissning, smaksättningen i fanta är från frukt?
Citera
2013-07-12, 08:15
Medlem
Alligator_Gundes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
Vild gissning, smaksättningen i fanta är från frukt?

Fanta är gott.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in