2013-06-26, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 677a
Om vi tar finkrossade tomater som exempel, är en dl 100 g?

Det kan mycket väl vara nära 100g då 1dl vatten är ca 100g och krossade tomater består till stor del av vatten.

Tar du 1dl mjöl och jämfört med 1dl järn så blir det en ganska stor viktskillnad.
Citera
2013-06-26, 19:58
Medlem
fakirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Ja?

"Nej, 1dl är inte alltid 100gr, beror såklart på volymen på det du väger"

Vad i detta är det du behövde förklaras?

"Nej, 1dl (volymen) är inte alltid 100gr (vikten), beror såklart på volymen på det du väger".

Så du menar att 1 dl vatten och 1 dl bomull har olika volym?

Det du vill säga hade varit korrekt om du hade skrivit: "Nej, 1dl är inte alltid 100gr, beror såklart på densiteten på det du väger".
Senast redigerad av fakiren 2013-06-26 kl. 20:00.
Citera
2013-06-26, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakiren
"Nej, 1dl (volymen) är inte alltid 100gr (vikten), beror såklart på volymen (volymen) på det du väger".

Så du menar att 1 dl vatten och 1 dl bomull har olika volym?

Har du svårt att läsa?

var skriver jag att 100gr alltid är 1dl?

ta och läs meningen igen

Citera
2013-06-26, 20:00
Medlem
fakirens avatar
Citat:
Har du svårt att läsa?

var skriver jag att 100gr alltid är 1dl?

ta och läs meningen igen

Jag fattar.

Men du verkar ju inte kunna skilja på volym och densitet.

Ju högre densitet ett ämne har desto större är mängden massa per volymenhet; densiteten påverkar således direkt ämnets vikt.
Citera
2013-06-26, 20:02
Medlem
Citat:
Jag fattar.

Men du verkar ju inte kunna skilja på volym och densitet.

Har inga problem med att skilja på det, du däremot verkar ha problem med att läsa och förstå vad som står.

Kan du återigen peka på var jag skrivit något som motsäger volym/densitet/vikt?
Citera
2013-06-26, 20:06
Medlem
fakirens avatar
Citat:
Har inga problem med att skilja på det, du däremot verkar ha problem med att läsa och förstå vad som står.

Kan du återigen peka på var jag skrivit något som motsäger volym/densitet/vikt?

Okej. Då går vi igenom din mening bit för bit.

"Nej, 1 dl är inte alltid 100 gr, beror såklart på volymen på det du väger"

Du säger att 1 dl (volymen) inte alltid är 100 gr (vikten) och att det beror på vilken volym man väger. Du säger alltså att något väger mer ju mer man väger av det. Alltså väger man 1 dl vatten väger det X och väger man 2 dl vatten så väger det X*2.

Korrekt mening är:
"Nej, 1 dl är inte alltid 100 gr, beror såklart på densiteten på det du väger".

Densiteten är massan av en volymenhet. Det vill säga att väger man 1 dl av XXXX så väger det X gr och väger man 3 dl av YYYY så väger det X gr. Där väger alltså 1 dl av ett ämne och 3 dl av ett ämne lika mycket.
Senast redigerad av fakiren 2013-06-26 kl. 20:09.
Citera
2013-06-26, 20:11
Medlem
Citat:
Okej. Då går vi igenom din mening bit för bit.

"Nej, 1 dl är inte alltid 100 gr, beror såklart på volymen på det du väger"

Du säger att 1 dl (volymen) inte alltid är 100 gr (vikten) och att det beror på vilken volym man väger. Du säger alltså att något väger mer ju mer man väger av det. Alltså väger man 1 dl vatten väger det X och väger man 2 dl vatten så väger det X*2.

Korrekt mening är "Nej, 1 dl är inte alltid 100 gr, beror såklart på densiteten på det du väger".
Densiteten är massan av en volymenhet. Det vill säga att väger man 1 dl av XXXX så väger det X gr och väger man 3 dl av YYYY så väger det X gr. Där väger alltså 1 dl av ett ämne och 3 dl av ett ämne lika mycket.

Grattis, en lång förklaring på något uppenbart. Ser inte vad du försöker rätta mig genom det, men är väl bra om du kan må lite bättre en onsdagskväll
Citera
2013-06-26, 20:13
Medlem
fakirens avatar
Citat:
Grattis, en lång förklaring på något uppenbart. Ser inte vad du försöker rätta mig genom det, men är väl bra om du kan må lite bättre en onsdagskväll

Du skrev att något väger mer ju mer man väger och det är såklart helt uppenbart att 1 dl vatten väger mindre än 2 dl vatten, när ett och samma ämne har olika volym. Men när det kommer till att väga två olika ämnen så måste man blanda in densitet.

Bara att erkänna att du skrev fel, eller krymper din e-penis då?
Citera
2013-06-26, 20:16
Medlem
Citat:
Du skrev att något väger mer ju mer man väger och det är såklart helt uppenbart att 1 dl vatten väger mindre än 2 dl vatten, när ett och samma ämne har olika volym. Men när det kommer till att väga två olika ämnen så måste man blanda in densitet.

Bara att erkänna att du skrev fel, eller krymper din e-penis då?

Var skrev jag att något som väger mer väger mindre?

Jag skrev att 1dl inte alltid är 100gr då det beror på volymen av det man väger, hur du sedan snetolkar och vrider på orden för att du ska ha något att göra på onsdagskvällen får stå för dig
Citera
2013-06-26, 20:20
Medlem
fakirens avatar
Citat:
Var skrev jag att något som väger mer väger mindre?

Jag skrev att 1dl inte alltid är 100gr då det beror på volymen av det man väger, hur du sedan snetolkar och vrider på orden för att du ska ha något att göra på onsdagskvällen får stå för dig

VOLYMEN är mängden av ett ämne dvs 1 dl är volymen, 2 dl är volymen. Densiteten är:
DENSITET = MASSA (kg) / VOLYM (m3). Densiteten är alltså hur mycket en volymenhet väger. 1 dl av vatten väger 100gr, 2 dl av vatten väger 200gr.
Citera
2013-06-26, 20:22
Medlem
Citat:
VOLYMEN är mängden av ett ämne dvs 1 dl är volymen, 2 dl är volymen. Densiteten är:
DENSITET = MASSA (kg) / VOLYM (m3). Densiteten är alltså hur mycket en volymenhet väger. 1 dl av vatten väger 100gr, 2 dl av vatten väger 200gr.

ja?

Igen är detta inget jag har motsagt mig och inget jag har skrivit har heller ej gått emot vad du har skrivit
Citera
2013-06-26, 20:23
Medlem
fakirens avatar
Citat:
ja?

Igen är detta inget jag har motsagt mig och inget jag har skrivit har heller ej gått emot vad du har skrivit

Men antydde i din första mening att 2 dl av ett ämne väger mer än 1 dl av samma ämne när han i trådstarten frågade något helt annat och jag försökte rätta dig. Dina lärare måste haft svårt med dig i skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in