• 1
  • 2
2013-06-26, 18:02
Bannlyst
http://www.dt.se/nyheter/borlange/1.6017547-tandvardskon-bara-vaxer

Citat:
På folktandvården i Jakobsgårdarna ägnas mer än hälften av tiden åt att integrera nyanlända barn. Resultatet: Evighetskö. Vuxna patienter hänvisas till andra kliniker. Överbelastad personal. – Ska vi stå för integrationen?, undrar vikarierande verksamhetschef Agnieszka Trentowska.

Kön går inte att uttrycka i exakta siffror. Inte heller dröjsmålet, tar det månader eller år?
Det tar en evighet, säger Agnieszka Trentowska.
Först nu har patienter som behandlades 2009 och skulle ha kallats 2010 fått intresseförfrågningar att höra av sig om de vill ha tandvård. Endast akutjouren fungerar. Den planerade verksamheten blöder.
– Vi får inte göra så, men vi hänvisar till andra kliniker, om folk inte vill ställa sig i kön.
Orsaken: kliniken är överbelastad. Folktandvården måste enligt lag prioritera barn. Senaste halvåret har det till Jakobsgårdarna tillkommit 287 barn. Nyanlända som kommit i samband med anhöriginvandringen.
– Jag har hört att kliniken i Kvarnsveden har 40 barn att ta hand om.
– Det handlar inte om asylsökande, för dem betalar staten. Det handlar om utländska barn som har fått fyra sista siffrorna personnumret och bor i vårt område, vilket de flesta gör, säger Agnieszka Trentowska och fortsätter:
– De räknas som vilka barn som helst och behandlingen ska kosta och ta lika lång tid. Vi får pengar från landstinget för 75 procent av patienterna.

Många känner inte till rutiner kring tandborstning, en tolk ska närvara och tandproblemen kan vara stora. Mycket tid går åt förhandsprövningar för att avgöra vad som ska göras.
En behandling som ska ta 20 minuter tar över en timme. Det får vi inte betalt får.
Patienter inte dyker upp till tiderna.
– De kanske inte kan läsa. Vi kan inte ringa dem. Vi tog oss till Gemensamma krafter och kyrkan med 130 kallelser, då lyckades vi.

Summa summarum bli ett minus för kliniken. Personalen går på knäna samtidigt som deras löneutveckling uteblir.

Ska vi svenskar acceptera att bli nekade tandläkare pga för många utlänningar?
Är det verkligen rimligt att invandrare har förtur till tandläkare före oss svenskar?
Har ni som bor i Borlänge några erfarenheter att dela med er av?
Har det kommit för mycket utlänningar till Borlänge?
Finns det liknande problem i andra städer?
Bör vi stoppa invandringen eftersom vi inte har tillräckliga resurser till oss svenskar?
Citera
2013-06-26, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
http://www.dt.se/nyheter/borlange/1.6017547-tandvardskon-bara-vaxer

Ska vi svenskar acceptera att bli nekade tandläkare pga för många utlänningar?
Är det verkligen rimligt att invandrare har förtur till tandläkare före oss svenskar?
Finns det liknande problem i andra städer?
Bör vi stoppa invandringen eftersom vi inte har tillräckliga resurser till oss svenskar?

detta är skandal
Citera
2013-06-26, 18:13
Medlem
Keffastes avatar
Citat:

Hade turen att gå på kliniken i Kvarnsveden så jag har inte märkt av detta fenomen.

Citat:

Åk förbi Tjärna Ängar eller Jakobsgårdarna och ta en titt själv
Kort svar: Ja, inte klarar den lilla staden av alla dessa invandrare.
Senast redigerad av Keffaste 2013-06-26 kl. 18:16.
Citera
2013-06-26, 18:14
Medlem
DT upptäckte tydligen att ni dödsknarkarnazister vänder den här artikeln till er fördel, för den verkar vara borta. Kanske kommer den upp igen när de har modererat den lite?

Edit: fungerande länk
Senast redigerad av hoaz 2013-06-26 kl. 18:17.
Citera
2013-06-26, 18:16
Medlem
trickydicks avatar
Det är därför jag har en privat tandläkare, jag har aldrig sett en svarting där. Dessutom bättre service, verkar skickligare och modernare HiTech-utrustning än folktanvården.
Citera
2013-06-26, 18:17
Bannlyst
http://www.dt.se/nyheter/borlange/1....kon-bara-vaxer
Citera
2013-06-26, 18:18
Medlem
JumpingJacks avatar
Det är 4-5 års väntetid till tandhygienist i Hedemora enligt en artikel i anslutning till den du länkade till:

http://www.dt.se/nyheter/hedemora/1....ll-tandlakaren
Citera
2013-06-26, 18:20
Medlem
MrBONGs avatar
Nästan så man längtar tills dagen då systemet kraschar och man kan ge sig ut och straffa alla äckliga landsförrädare som orsakat detta och förstört framtiden för många generationer svenskar.
Citera
2013-06-26, 18:20
Bannlyst
När jag bytte kommun så fick jag inte ens skriva in mig på folktandvården.
Det fanns inga platser sa de.
Jag trodde folktandvården var till för alla.
Nu förstår jag var skon klämde....
Citera
2013-06-26, 18:25
Medlem
JumpingJacks avatar
Denna situation leder till att de som arbetar på Folktandvården inte får några löneförhöjningar:

Citat:
Något som oroar Katarina Gustavsson är att personalen inte får den erkännelse eller lön som de förtjänar.

– På grund av det här går de minus, och får inte löneutvecklingen som andra har. Varför ska de, som gör ett så bra jobb, straffas?

Det var en väldigt frispråkig politiker från kd:

Citat:
Hon är i överlag kritisk till hur svensk integration fungerar, eller enligt henne inte fungerar:

– Man kan inte ta emot fler än vad man har förmåga att integrera. Man säger inte nej för att säga nej. Men man kan inte frälsa hela världen, med de medlen vi har i dag.

– Jag säger med dårens envishet att det största problemet vi har är att ingen vågar prata om integration. Det finns ingen som inte tror att det är ett problem.

http://www.dt.se/nyheter/borlange/1....nera-i-forvag-
Citera
2013-06-26, 18:51
Medlem
Jag går alltid till Folktandvården av ekonomiska skäl, dessutom är de vänliga och lagar säkert inte tänderna sämre än de där dyra utsugarna ett par kvarter bort. Tanddamen är dessutom en utav de vänligaste själarna på denna jord, hon får rota i min käft hur mycket hon vill.

Turligt nog har min station inte dessa problem, än. Vi kanske slipper en sådan invasion vilket vore skönt, men jag lär byta ändå om tanten går i pension eller byter arbetsgivare. En spontan tanke är att de privata aktörerna skall laga svartingarnas tänder gratis, det är ju trots allt företagare som säger sig tjäna på invälleriet så då kan de fanimej ta sitt ansvar och ställa upp. Jag som skattebetalare tjänar inte jävla skit, jag får snällt hosta upp för både deras och min egna räkningar.

Är ni nöjda, mångkulturskramare?
Citera
2013-06-26, 19:11
Medlem
Mikojans avatar
Tandläkarna, tandsköterskorna och tandhygienisterna är förstås lika bra på Folktandvården som nån annanstans. Problemet är att sossar och liknande inte förstått konsekvensen av den massinvandring dom arbetat fram.

Gäller inte minst i Borlänge. Nu får sossarna betala för sin urusla politik. Men förstås, stötarna får servicefolket ta och dom kommer sen att belönas med höjd skatt för att nysvenskarna ska trivas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in