• 1
  • 2
2013-07-01, 08:42
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det beror väl helt på vilka avgifter inkasso begär?

Fick en "startavgift" hos inkasso på 500sek när jag hade missat en tele-räkning en gång, hela räkningen var på flera tusen med ränta. Då var detta minst 10 år sedan och det hela löstes eftersom Telia inte hade skickat ut någon påminnelse. Jag hade ju betalat räkningar löpande efter den jag missade.

Inkassoavgiften är lagstadgad. Om ett inkasso begär 500 kronor i "startavgift" behöver du inte betala. Se Inkassolag (1974:182). Även dröjsmålsräntan är lagstadgad (men kan avtalas om annan inom vissa ramar).
Citera
2013-07-01, 08:42
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cardy
Jo, får göra det. Tack för hjälpen

Hur gick det?
Citera
2013-07-01, 11:21
Medlem
Det kan stiga. Men inte så mycket. Vad tar KFM för en utmätning m.m. plus inkassoavgift och påminnelseavgift. Lite ränta också. GROVT räknat. 200 per månad+1000 extra. 1200 i månaden, gånger 4. 5000 cirka. Väldigt cirka. Att sedan få till 3000 verkar lite svårt. Men be att få ett utdrag enlig PUL. Där skall allt stå med.
Citera
2013-07-02, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Inkassoavgiften är lagstadgad. Om ett inkasso begär 500 kronor i "startavgift" behöver du inte betala. Se Inkassolag (1974:182). Även dröjsmålsräntan är lagstadgad (men kan avtalas om annan inom vissa ramar).

Bra att veta, tack för info.

Kanske inte så konstigt då att jag slapp betala avgiften, men jag fick som sagt ingen påminnelse och betalade de två senare räkningarna. Räkningen var alltså förfallen sedan minst 6 månader.

Det var kvartalsräkningar och det var på tiden när man hade gnissel-modem så räkningen var rätt hög. Saken är att jag även slapp alla räntekostnader pga att det aldrig hade skickats ut en påminnelse. Eller åtminstone var det det som vi kom överens om.

Nu var detta kanske en miss i något system men det kanske finns regler om liknande?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in