• 1
  • 2
2013-06-26, 12:46
Medlem
Hej.

Jag va utomlands i 4 månader och glömde då att betala några räkningar, nu har jag fått hem inkassokrav från Amior finans. Jag ringde upp dem och frågade hur mycket jag är skyldig.

Handläggaren säger att det totala beloppet är på 8000, hur är det möjligt? 199 kr i månaden + lite ränta och inkassokostnader kan väl knappast gå upp till 8000? Blufföretag? Vad ska jag göra?
Citera
2013-06-26, 12:54
Medlem
sasos avatar
du menar 800?

199x4=796
Citera
2013-06-26, 12:55
Medlem
Aimberts avatar
Bestrid fakturan. Står det inte specat på fakturan vad beloppet avser? Det måste ha blivit ett misstag någonstans.

Bolaget verkar vara seriöst i alla fall. Har inkassotillstånd. Bolaget heter Allom ekonomi: http://www.allabolag.se/5568834195/Allom_Ekonomi_AB

Vilka har utfärdat fakturan från första början? Vad avser de 199:-/månad?
Citera
2013-06-26, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
du menar 800?

199x4=796

Nej 8000

Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Bestrid fakturan. Står det inte specat på fakturan vad beloppet avser? Det måste ha blivit ett misstag någonstans.

Bolaget verkar vara seriöst i alla fall. Har inkassotillstånd. Bolaget heter Allom ekonomi: http://www.allabolag.se/5568834195/Allom_Ekonomi_AB

Vilka har utfärdat fakturan från första början? Vad avser de 199:-/månad?

Skulden avser täckning saknas. Jag hade skiten på autogiro men tog bort det när jag skulle utomlands. Trodde det skulle räcka för att säga upp mitt avtal

Ett gym, always fitness

Jag fick hem 4 st fakturor, dec-mars alla på ca 450 kr
Citera
2013-06-26, 13:12
Medlem
CureMes avatar
Well, de kräver väl hela beloppet? Du har säkert teknat ett årskort och nu vill de ha ett års betalning av dig då du inte följer avbetalningsplanen.
Citera
2013-06-26, 13:20
Medlem
Är ganska säker på att handläggaren på inkassobolaget har läst siffrorna helknäppt. Det har nog hänt många innan, både i butiker och andra ställen.

Att säga 8000 när man ser 800 kr är ju möjligt.

En skuld som bara är på några hundralappar blir absolut inte 8000 kr på bara några månader. De tar ut en ränta av dig (ganska hög, ofta runt 30%) per år. Sedan läggs det ofta på påminnelseavgifter, som alltid är 50 kr förutsatt att du inte avtalat annat med säljaren.

Så ring upp inkassobolaget igen. Be handläggaren dubbelkolla summan så den verkligen stämmer. Du ska också få en specifikation på exakt vad fordran avser.

Lycka till!
Citera
2013-06-26, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CureMe
Well, de kräver väl hela beloppet? Du har säkert teknat ett årskort och nu vill de ha ett års betalning av dig då du inte följer avbetalningsplanen.

Ja, jag tecknade ett årskort sept. 2011, nov. 2012 tog jag bort det från autogiro.
Jag skulle hellre betala hela beloppet på 2400 än 8000. Jag ringde upp dem igen och tydligen har jag 21 st ärenden hos dem, vilket är omöjligt då det inte är 21 månader sen jag tecknade avtalet
Citera
2013-06-26, 13:46
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cardy
Ja, jag tecknade ett årskort sept. 2011, nov. 2012 tog jag bort det från autogiro.
Jag skulle hellre betala hela beloppet på 2400 än 8000. Jag ringde upp dem igen och tydligen har jag 21 st ärenden hos dem, vilket är omöjligt då det inte är 21 månader sen jag tecknade avtalet

Ja, här ligger uppenbarligen en hund begraven. Bestrid fakturan och försök reda ut varför skulden är så stor. Prata först med gymmet och se vad alla ärenden avser och vilka summor varje ärende är på.
Senast redigerad av Aimbert 2013-06-26 kl. 14:21. Anledning: Stavfel
Citera
2013-06-26, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robinjoeh
Är ganska säker på att handläggaren på inkassobolaget har läst siffrorna helknäppt. Det har nog hänt många innan, både i butiker och andra ställen.

Att säga 8000 när man ser 800 kr är ju möjligt.

En skuld som bara är på några hundralappar blir absolut inte 8000 kr på bara några månader. De tar ut en ränta av dig (ganska hög, ofta runt 30%) per år. Sedan läggs det ofta på påminnelseavgifter, som alltid är 50 kr förutsatt att du inte avtalat annat med säljaren.

Så ring upp inkassobolaget igen. Be handläggaren dubbelkolla summan så den verkligen stämmer. Du ska också få en specifikation på exakt vad fordran avser.

Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Ja, här ligger uppenbarligen en hund begraven. Bestrid fakturan och försök reda ut varför skulden är så stor. Prata först med gymmet och se vad alla ärenden avser och vilka summor varje ärende är på.

Jo, får göra det. Tack för hjälpen
Citera
2013-06-26, 15:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Det kan stämma. Hade en gammal bekant som glömt att betala 89 kr. Det blev till slut över tusenlappen. Man måste betala sina räkningar i tid annars är man dödens och det kan bli väldigt svårt att komma tillbaka om man hamnar i klorna hos dessa bolag.

Kort sagt: Köp aldrig något på avbetalning så slipper du gynna dessa ockrare!
Citera
2013-06-26, 18:42
Medlem
fyra fakturor a´ 199 plus påminelseavgift 60*4 pluss inkasso kostnad 180 *4 ansökan om betalningsföreläggande 340*4 = 3116

Så låter lite i saftigaste laget med 8000
Citera
2013-07-01, 00:45
Medlem
Det beror väl helt på vilka avgifter inkasso begär?

Fick en "startavgift" hos inkasso på 500sek när jag hade missat en tele-räkning en gång, hela räkningen var på flera tusen med ränta. Då var detta minst 10 år sedan och det hela löstes eftersom Telia inte hade skickat ut någon påminnelse. Jag hade ju betalat räkningar löpande efter den jag missade.

Ring och prata med de berörda. Det brukar lösa sig sålänge man är villig att betala den ursprungliga räkningen.

Det räcker INTE att blockera Autogiro för en betalning, avtalet försvinner inte för det.. du är inte den enda som verkar tro det.
Gör rätt för dig så blir livet enklare.
Senast redigerad av Som-nam-na 2013-07-01 kl. 00:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in