• 1
  • 2
2013-06-26, 12:30
Medlem
Så här lyder en av huvudnyheterna på SVT Text i detta nu:

"Skolinspektionen riktar kritik mot Varbergs kommun för att inte ha vidtagit tillräckliga åtgärder när en fjärdeklassare med funktionsnedsättning kränkts upprepade gånger.
Vid ett tillfälle misshandlades pojken på skolbussen och busschauffören hetsade på: -Slå han så kör vi, sade han till de övriga barnen. Det hela filmades och lades ut på Facebook.
Pojkens föräldrar har anmält en rad kränkningar. T.ex har han tvingats dra ned byxorna och lägga sig som fotpall åt de andra barnen. Det rapporterar nyhetsbyrån Siren."

Som pappa till en pojk med funktionshinder blev jag så upprörd att jag fick ont i magen.
Nu till mina funderingar:
Varför skriver inte några tidningar om detta? Och vem fan är aset till busschaufför?
Citera
2013-06-26, 12:35
Medlem
Tillägg:
Jag ser nu att Hallands nyheter skriver om fallet:
http://hn.se/nyheter/varberg/1.22201...-till-atgarder
Citera
2013-06-26, 12:37
Medlem
Usch, vad hemskt. Hur kan man må som människa om man gör så? Ut med busschaufförens namn!
Citera
2013-06-26, 12:39
Medlem
Fy fan. Finns det någon grävare som kan ta reda på vem chauffören är.. Fanskapet skall doppas i tjära och fjäder.
Citera
2013-06-26, 12:39
Medlem
ur svd
Citat:
Bussförare manade barn att slå elev

En skolbusschaufför i Halland uppmanade eleverna att slå en funktionsnedsatt elev i fyran innan färden kunde fortsätta. Händelsen fångades på film och publicerades på Facebook.

Den funktionsnedsatte pojken uppmanades av andra elever att säga så många fula ord som möjligt. Då reagerade busschauffören med att stanna bussen och säga ”slå han så kör vi”. Två elever lydde chauffören och slog pojken med knytnävarna. ”Chauffören hejade på förloppet och bad sedan eleverna att ta på säkerhetsbältena för avfärd.”, konstaterar Skolinspektionen i sin utredning av händelsen som nyhetsbyrån Siren tagit fram.

[...]

Skolinspektionen menar att eftersom pojken har en funktionsnedsättning blir han lättare utnyttjad av andra elever, och att personalen i ljuset av det och trots att de känt till en rad kränkningar mot pojken inte gjort tillräckligt för att utreda hans skolsituation. Kommunen har fram till den 20 september i år att komma till rätta med missförhållandena.
källa
Citera
2013-06-26, 12:41
Medlem
Har någon länk till videon?
Citera
2013-06-26, 12:56
Medlem
Bearforceones avatar
Vad är det för fel på människorna i omgivningen som inte reagerar? Hur fan går tankarna hos dessa vuxna människor när de inte reagerar? För jag har otroligt svårt att tro att man inte sett vad som hänt långt tidigare. Men som vanligt väljer skolan, lärarna och föräldrarna till dessa små psykopater att sätta på sig skygglappar och låtsas som att det regnar. På grund av att man aldrig gör något får mobbare gång på gång fribiljetter och acceptans för sitt sjuka beteende.

Skitungarna och tillika mobbarna i det här fallet bör belönas med ett par rejäla kok stryk då det är förbjudet av någon konstig anledning att tillrättavisa små missfoster. Föräldrar, lärare och dåren till busschaufför borde å sin sida belönas med att arbeta av sin kollektiva skuld till ungen med ett par säsongers hårt arbete i skogen i norra Norrland! För utan kännbara straff kommer mobbing att fortsätta tills dessa att samhället sätter ner foten och säger nej.
Senast redigerad av Bearforceone 2013-06-26 kl. 13:00.
Citera
2013-06-26, 13:20
Medlem
Förloppet. Möjliga psykologiska aspekter
  • Chauffören kände säkerligen inte till den påtryckning mobben utsatte offret för
  • Offret försattes i ett läge mellan två eldar, elden ifrån mobben om denne inte lyder, elden ifrån vuxenvärlden om denne lyder
  • Fångad i situationen, träder chaufförens mörkare sidor fram. Sidor som eventuellt kan hållas tillbaka av förnuftet, men där förnuftet ställs åt sidan då känslorna växer sig starka
Senast redigerad av kalle2525 2013-06-26 kl. 13:35.
Citera
2013-06-26, 17:08
Medlem
Gestalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle2525
  • Chauffören kände säkerligen inte till den påtryckning mobben utsatte offret för
  • Offret försattes i ett läge mellan två eldar, elden ifrån mobben om denne inte lyder, elden ifrån vuxenvärlden om denne lyder
  • Fångad i situationen, träder chaufförens mörkare sidor fram. Sidor som eventuellt kan hållas tillbaka av förnuftet, men där förnuftet ställs åt sidan då känslorna växer sig starka

Behövs nog ingen avancerad psykologisk analys till det här. Luktar kulturberikning lång väg, både vad det gäller busschauffören och eleverna som mobbar/slår.
Citera
2013-06-26, 17:33
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gestalt
Behövs nog ingen avancerad psykologisk analys till det här. Luktar kulturberikning lång väg, både vad det gäller busschauffören och eleverna som mobbar/slår.

fast nu utspelade det här sig i stefan och krister territory. jag skulle därför snarare tippa på att busschaufförens agerande kan härledas ur låg intelligens orsakad av flera generationers intensiv inavel.

håller med om att sverige har ett invandringsproblem och att bromsen borde dragits för länge sedan, men att göra det till en sport att så snart som möjligt i en tråd dra upp invandrare ser jag ingen poäng i. är mobbarna också invandrare? jag kan sätta en tusenlapp på att det handlar om en underprioriterad skola ute på vischan och att eleverna ifråga är pursvenskar med STP-keps och långtgångna drömmar om en egen epatraktor.
Citera
2013-06-26, 18:16
Bannlyst
Jag har alltid hyst ett hat mot busschaufförer. Det är något särskilt med dessa.
Givetvis finns säkert en del bra, men denna idiot tar fan priset.

Ute med namn och bild på fanskapet omgående.
Citera
2013-06-26, 19:52
Medlem
Necrolusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle2525
Jobbar du på Aftonbladet? Sluta sitta med dina vänstervridna efterkonstruktioner där alla utmålas som offer förutom den funktionshindrade killen. Jag spyr på sådana som dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in