Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-25, 17:03
  #1
Medlem
Fick nytt körkort nyligen och tittade på det först nu och där står B1-behörighet med. Bredvid B1 finns det en bild på en lätt lastbil.
Vad är detta?

Förtydligande: jag har alltså inte B1, utan bara B behörighet.
Citera
2013-06-25, 18:03
  #2
Medlem
Mr.bonzos avatar
"Nytt för 2013 är att det nu på ett enklare sätt än tidigare är möjligt att få flera nya behörigheter i ditt körkort, bla utökat B (kallad B1 eller B96) som innebär att du ges möjlighet att köra med bil och släp med max totalvikt 4250 kg."

Källa: http://www.trafikteamet.se
Citera
2013-06-25, 22:16
  #3
Medlem
miikoss avatar
Precis.

Ni får köra personbil samt lätt lastbil med ett släp som väger högst 750 kg totaltvikt. Totalvikten för kombinationen får inte vara högre än 3 500 kg.

Vid B1 (B villkor 96) så får man dra ett släp, då totaltvikten för kombinationen är högst 4 250 kg.

Vid BE så får man dra en eller flera släpfordon där totaltvikten för kombinationen inte överstiger 3 500 kg.

(Förutsatt att körkortet utfärdas med dagens regler.)
__________________
Senast redigerad av miikos 2013-06-25 kl. 22:19.
Citera
2013-06-25, 23:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Precis.

Ni får köra personbil samt lätt lastbil med ett släp som väger högst 750 kg totaltvikt. Totalvikten för kombinationen får inte vara högre än 3 500 kg.

Vid B1 (B villkor 96) så får man dra ett släp, då totaltvikten för kombinationen är högst 4 250 kg.

Vid BE så får man dra en eller flera släpfordon där totaltvikten för kombinationen inte överstiger 3 500 kg.

(Förutsatt att körkortet utfärdas med dagens regler.)

Nu blev det väl lite fel?
Vanligt B kort är i princip oförändrat, du får inte dra en fordonskombination där summan av totalvikterna överstiger 3500 kg. Du får alltså dra släp med totalvikt högre än 750 kg om du håller dig under 3500 kg totalt.

BE-behörigheten ger tillstånd att dra ett släp med en totalvikt på max 3500 kg.
Max totalvikt för fordonskombinationen får vara 7500 kg tror jag, rätta mig om jag har fel.

För oss som tagit BE innan 2013 gäller fortsatt obegränsade vikter så länge fordonet får dra bruttovikten av släpet (släpvikt+last).
Citera
2013-06-26, 10:32
  #5
Medlem
Cykeltutas avatar
Ja B är oförändrat för de som har't, det är de som tar B-kort efter januari i år som inte får dra mer än lätta släpkärror.
Citera
2013-06-26, 10:45
  #6
Medlem
240mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Ja B är oförändrat för de som har't, det är de som tar B-kort efter januari i år som inte får dra mer än lätta släpkärror.

Fel

http://www.korkortsportalen.se/Nya-k...-behorigheter/
Citera
2013-06-26, 12:05
  #7
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 240mannen
Fel

http://www.korkortsportalen.se/Nya-k...-behorigheter/
Du vinner, jag hade fattat fel och borde ha hållt käft.
Citera
2014-10-04, 21:44
  #8
Medlem
B1 ger behörigheten att köra en fyrhjulig motorcykel, men länderna kan själva välja om de vill införa denna behörighet.
Sverige har valt att inte göra det, eftersom klass A eller B redan gäller som behörighet om du vill köra fyrhjulig motorcykel.
Men tar du körkortet efter den 19 Januari 2013, måste du ha behörighet B för att få köra.
__________________
Senast redigerad av LordLambert 2014-10-04 kl. 21:46.
Citera
2014-10-05, 00:23
  #9
Medlem
Nu är det rörigt igen, har man utökat B så står det väl under kolumn 12, alltså villkor 96 på raden för B-kort.
Ett B96 är väl inte samma som B1, B96 är ju en "enklare" form av BE vilket är en behörighet för släp, B1 har inget med släp att göra?
Kan tänka mig att B1 är en behörighet som finns i andra länder, men har man B-kort i Sverige har man rätten till B1 automatiskt, precis som AM?

Dåligt med konkret info i ämnet på nätet.

https://korkortonline.se/images/exem...rkort-2013.jpg
Citera
2014-10-05, 06:19
  #10
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boaormen
Kan tänka mig att B1 är en behörighet som finns i andra länder, men har man B-kort i Sverige har man rätten till B1 automatiskt, precis som AM?

Jag förnyade precis körkortet och har B och AM, men icke B1.
Citera
2014-10-05, 11:57
  #11
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boaormen
Nu är det rörigt igen, har man utökat B så står det väl under kolumn 12, alltså villkor 96 på raden för B-kort.
Ett B96 är väl inte samma som B1, B96 är ju en "enklare" form av BE vilket är en behörighet för släp, B1 har inget med släp att göra?
Kan tänka mig att B1 är en behörighet som finns i andra länder, men har man B-kort i Sverige har man rätten till B1 automatiskt, precis som AM?

Dåligt med konkret info i ämnet på nätet.

https://korkortonline.se/images/exem...rkort-2013.jpg

Kollade lite närmare. Det verkar som B1 ger tillåtelse att köra ett tyngre släp. Men inte fyrhjuliga motorcyklar, mopeder, terrängfordon osv. Utan endast personbil eller lätt lasbil. Men vet inte hur bra den informationen är.

Hur som hellst så kan man inte ta B1 i Sverige. Man måste ta hela B.
Citera
2014-10-05, 17:36
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Kollade lite närmare. Det verkar som B1 ger tillåtelse att köra ett tyngre släp. Men inte fyrhjuliga motorcyklar, mopeder, terrängfordon osv. Utan endast personbil eller lätt lasbil. Men vet inte hur bra den informationen är.

Hur som hellst så kan man inte ta B1 i Sverige. Man måste ta hela B.

En enklare form av B alltså.

Vi måste reda ut detta
__________________
Senast redigerad av boaormen 2014-10-05 kl. 17:40.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback