• 2
  • 3
2013-06-26, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Passar inte upplägget TS kan han ju dra sig ur och hitta något eget boeden. Det är nog bäst

Du tycker alltså upplägget låter sunt? Men ja, det borde han.
Citera
2013-06-26, 07:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le-Chauve
Du tycker alltså upplägget låter sunt? Men ja, det borde han.

Sålänge inte kostnaderna är överdrivet dyra ja. Om TS betalar ungefär som en halv motsvarande hyresrätt, så förstår jag inte riktigt problemet.

Men TS borde ställa sig i bostadskön eller om TS har en egen lägenhet, hyra ut den och provbo. Jag förstår oron i att inte ha något säkert boende, om det skulle gå åt helvete med förhållandet.

TS håller även på och tjafsar om en hemförsäkring (trots att även TS har gjädje av en sådan om något händer) som inte borde delas enligt TS och förväxlar hyra (hyresrätt) med avgift till bostadsrättsföreningen.

Själv anser jag att det är rimligt att dela på alla kostnader för ett boende oavsett om det är ränta, avgift, hemförsäkring. Amortering och skattereduktionen ska man självfallet inte dela på.

Nu var ju lägenheten skuldfri, vilket innebär att man helt kan bortse från räntekostnaderna. Detta är mycket ovanligt och gör egentligen så att båda parter sparar pengar. Ändå vill inte TS dela dom faktiska kostnaderna. Det är extremt sniket i min värld.

Pappan kan ju välja att ta tillbaka insatsen på bostadsrätten och då blir det bara dyrare för båda parter.
Senast redigerad av kurt-sune 2013-06-26 kl. 07:57.
Citera
2013-06-26, 15:50
Medlem
Det enda som funkar i sånna här sammanhang är att man splittar allt i mitten, alla andra setups blir bara skit. Tyvärr iom att ni ska dalta & räkna på hennes "potentiella kapital förlust" osv så har ni redan satt ribban för ert förhållande, ni kommer förmodligen gräla en jävla massa om pengar / räkningar hit & dit och vad som är "rättvist".
Citera
2013-06-26, 16:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Här är en intressant länk om hur man kan resonera hur man kan fördela boendekostnaderna.

http://www.nordnetbloggen.se/dela-bo...ad/03/05/2013/

Det finns egentligen inga rätta lösningar, men här är några förslag iaf.
Citera
2013-06-26, 18:08
Medlem
Keyness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ylisar
Det enda som funkar i sånna här sammanhang är att man splittar allt i mitten, alla andra setups blir bara skit. Tyvärr iom att ni ska dalta & räkna på hennes "potentiella kapital förlust" osv så har ni redan satt ribban för ert förhållande, ni kommer förmodligen gräla en jävla massa om pengar / räkningar hit & dit och vad som är "rättvist".

Instämmer, speciellt när de får in exakt lika mycket per månad.
Citera
2013-07-02, 21:19
Medlem
eradicos avatar
Jag var riktigt förbannad när jag skrev det här inlägget och i efterhand spelar hemförsäkringen inte någon roll. Det som däremot var ett problem var att jag faktiskt kunde fått en riktigt bra hyresrätt (centralt, låg hyra och där el och internet ingår) men gav upp den när jag och min sambo flyttade ihop. Att jag skulle betala ränta på min svärfars kapital anser jag förvisso vara rimligt men då får också vara så att vi borde ha kommit överens om det tidigare. Eftersom att hyran då blivit såpass hög hade det varit billigare för mig att flytta till hyresrätt.

Nu har det hela löst sig på så sätt att vi faktiskt har skrivit ett kontrakt där det framgår att vi ska splitta allt 50/50. I slutändan var det som var rättvisast.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in