Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-06-25, 08:29
Medlem
eradicos avatar
Jag bor idag tillsammans med min sambo i en bostadsrätt som hon äger till 100% utan lån. Hyran ligger på cirka 3500 kronor i månaden, elen på 200 i månaden, och internet på 300. Utöver detta finns även en hemförsäkring som kostar oss 2500 kronor per år.

När jag och min sambo flyttade ihop var jag egentligen på väg att skaffa en hyresrätt, dels eftersom att jag tycker att det är bekvämare att bo så och dels eftersom att jag tycker att det är jobbigt att leva med någon annan som jag inte är ekonomiskt jämställd med när det kommer till boende. Ursprungligen bodde vi en bostadsrätt där hyran låg på 1780, el och internet på cirka 400 kronor/person, plus en billig hemförsäkring. Vi löste det som så att jag betalade hela hyran och min del av elen/internet, något som fungerande bra även om det blev lite dyrare än att bo i en studentlägeneht (26 160/år för att bo med min sambo gentemot 23 400/år i ett korridorrum).

Efter en tid ville min sambo skaffa något större och vi flyttade till en trea. I samband med detta blev jag arbetslös, även om det ordnar upp sig nu efter sommaren när jag börjar plugga. Vi kom då överens om att jag skulle betala 1500 kronor i månaden + halva el/internet, något som jag inte har några problem med alls. Sambons pappa blev dock väldigt sur över att jag betalade för lite i hans tycke.

I Juni stod min sambo utan inkomst och fick be sin pappa om pengar. Han började rota mycket i vår ekonomi och igår kom smällen. Han tycker att jag ska betala mer eller mindre hela hyran, halva elen/internet och dessutom minst 1000 kronor av bostadsrättsförsäkringen. Totalt skulle det här ge mig en boendekostnad som vore dyrare än om jag och min sambo bodde i en likvärdig lägenhet på nation/AFB, något jag inte anser vara schysst. Ärligt talat så blev jag riktigt förbannad, särskilt eftersom att jag har betalat väldigt mycket för min sambo i våras när hon inte hade pengar alls.

Både jag och min sambo är studerande och har exakt lika mycket i inkomst (9 024 kronor i månaden, tio månader om året). Jag kan förstå att jag måste betala mer än halva avgiften, vilket jag även tänkt göra när jag har jobb. Då hade jag tänkt betala 75% (2625) samt halva elen och internet. Givetvis så hade jag även betalat hemförsäkring (99 kronor i månaden) vilket totalt skulle rendera mig en kostnad som var större än om vi bodde i en studentlägenhet jag kan fixa med bra vilkor (3 300 kronor per person nio månader om året, då ingår dessutom el och internet kan man få riktigt billigt).

Frågan är, ska jag verkligen betala på en försäkring som skyddar min sambos fastighet? Är det inte i sådana fall rimligare att jag betalar för vad en hemförsäkring de facto kostar? De flesta jag läser om som är i en liknande situation är att man betalar antingen halva hyran på bostadsrätten plus el/internet eller halva hyran, el/internet och amorteringar. Hur ska vi fördela kostnaderna? Är mitt förslag rimligt?
Senast redigerad av eradico 2013-06-25 kl. 08:34.
Citera
2013-06-25, 08:52
Medlem
Twizzs avatar
Dela allt på hälften. Det tycker jag är sjyst för båda två. Du bor ju där och får ta försäkringen som din med. Eller så köper du ut halva lägenheten så ni äger 50/50.
Citera
2013-06-25, 08:54
Medlem
Bongomans avatar
Eftersom du inte får behålla halva lägenheten om ni går isär är det lika delning som gäller.
Citera
2013-06-25, 09:16
Medlem
eradicos avatar
Tack för svar!
Vad gäller försäkringen verkar det som att en del går att skydda värdet på lägenheten, varför jag är lite osäker på om jag verkligen ska betala halva. En normal försäkring om man bor i studentlägenhet kostar 35-50 kronor i månaden, å andra sidan är det bara sexhundra extra om året det är frågan om så det kan ju vara värt att betala det för att slippa bråka (och för att vara schysst mot sambon).

Som det ser ut just nu var det alltså snarare så att jag hade en relatitvt oschysst deal från början, vilket jag inte bryr mig om. Däremot är jag ganska irriterad över att de försöker kräva mig på så mycket pengar att min sambo tjänar pengar på mig. Tror nog att det bästa blir att jag tar en hyresrätt istället, så slipper det här tära mer på vår relation.
Citera
2013-06-25, 09:21
Medlem
Aimberts avatar
Så, hennes pappa vill att du ska betala 3500 + 100 + 150 + 80 = 3830 kr/månad.
3830 kr/pers tycker jag personligen inte är speciellt farligt för att bo i en trea och slippa studentlägenheter (som enligt min erfarenhet ofta inte är lika fina). Om det är billigt eller dyrt beror ju i och för sig delvis på vilken stad du bor i.

Du måste också betänka att din sambo (eller hennes föräldrar?) har en rätt stor kapitalkostnad (alternativkostnad) även om det inte finns några lån på lägenheten. Speciellt om ni bor i en av de större studentstäderna där lägenheter är dyra.

Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Eftersom du inte får behålla halva lägenheten om ni går isär är det lika delning som gäller.

Var utläser du det? Jag läser det som att han visst får det.
Citera
2013-06-25, 09:23
Medlem
sucuks avatar
Värt att betänka i sammanhanget är att "svärfar" är med och pyntar, ju mindre du betalar ju mer får "svärfar" pytsa in och han har förmodligen ett rätt lågt intresse av att försörja sitt barns partner, illa nog att behöva hjälpa egna barnet i vuxen ålder...
Citera
2013-06-25, 09:27
Medlem
eradicos avatar
Jag och min sambo har ett avtal som gör att lägenheten inte är föremål för bodelning. Dessutom saknar jag allt vad besittningsskydd heter och har inte heller möjlighet att flytta hem, tar det slut mellan mig och min sambo står jag alltså på gatan. Detta är i min värld faktiskt värt ett visst betänkande.

Vidare så har jag svårt att se hur det kan vara rättvist att jag står för hela beloppet och därmed även indirekt försörjer min sambo. Det här kan låta kallt och själviskt, men jag anser mig vara något lurad om vår ursprungliga överenskommelse inte gäller.
Citera
2013-06-25, 09:42
Medlem
sucuks avatar
Sambor har försörjningsplikt gentemot varandra så det är inte så mycket att snyfta om.
Citera
2013-06-25, 09:46
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Vidare så har jag svårt att se hur det kan vara rättvist att jag står för hela beloppet och därmed även indirekt försörjer min sambo. Det här kan låta kallt och själviskt, men jag anser mig vara något lurad om vår ursprungliga överenskommelse inte gäller.

Håller med dig helt. Framför allt: om ni har samma inkomst bör ni ju dela på de fasta utgifterna så ni får lika mycket över. Det är väl det normala om man bor ihop som unga, att båda ska kunna ha pengar att röra sig med.

Visst, man kan använda argumentet att som nämnts ovan med kapitalkostnad/alternativkostnad och att du därför borde betala mer än halva avgiften. Fast då borde du å andra sidan få ta del av halva värdeökningen på lägenheten om där blir någon.

Jag tycker du ska säga till din sambo eller hennes farsa typ "jag har bestämt mig för att flytta för hyran är för hög för mig hos er", och kör på ett studentrum för dig själv. Sen kan hennes dumme farsa se hur kul det är att betala hela hyran åt dottern och inte bara halva.
Citera
2013-06-25, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Jag tycker du ska säga till din sambo eller hennes farsa typ "jag har bestämt mig för att flytta för hyran är för hög för mig hos er", och kör på ett studentrum för dig själv. Sen kan hennes dumme farsa se hur kul det är att betala hela hyran åt dottern och inte bara halva.
Håller helt med detta. Eftersom ni inte verkar ha råd att bo i bostadsrätten utan att hennes farsa sponsrar (köpt bostadsrätten, som jag förstår det), så flytta. Det kommer aldrig att bli helt rättvist ändå, eftersom man kan alltid göra olika värderingar på vilken kalkylränta som bostadsrättägaren har (dvs vad personen går miste om i ränta på att ha bundit sitt kapital i en BR), vad som är skälig ersättning för slitage i BR, med mera. Utöver denna problematik så bor du som "gäst" i någon annans BR och dessutom har denne en beskyddande farsa som ska granska allt så att hans ögonsten inte blir lurad. Eftersom ni inte bor på lika villkor så känns det som upplagt för konflikt.

Antingen flyttar ni båda två till en gemensam hyresrätt (är väl mest aktuellt?) eller så flyttar du till AFB/nation.
Citera
2013-06-25, 11:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Du ska vara glad att lägenheten är utan lån. Detta kan hålla nere dina kostnader rejält!

Självklart ska du vara med och dela på rubbet om du använder lägenheten lika mycket.

Tänk på att sambons pengar i lägenheten hade kunnat placerats på annat håll och gett ränta. Nu används dom till att hålla nere era kostnader. Detta borde du vara tacksam över och inte tjafsa om småkostnader som en hemförsäkring.

Det man bör dela på i en bostadsrätt oavsett ägare är:

Avgiften till föreningen, Hemförsäkringen, räntekostnaden minus skattereduktionen, el, bredband, TV
Senast redigerad av kurt-sune 2013-06-25 kl. 11:07.
Citera
2013-06-25, 11:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Visst, man kan använda argumentet att som nämnts ovan med kapitalkostnad/alternativkostnad och att du därför borde betala mer än halva avgiften. Fast då borde du å andra sidan få ta del av halva värdeökningen på lägenheten om där blir någon.

Nej det är inte rättvist eftersom den eventuella värdeökningen härrör från ursprungsinvesteringen. Där har TS inte lagt en krona.

Sådana där resonemang förstår jag mig inte på. Antingen äger man och då får man ta del av vinst eller för den delen förlust. Eller delar man bara på dom faktiska driftskostnaderna (inkl räntekostnader) och då får man ingenting.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in