• 1
  • 2
2013-06-24, 23:50
Medlem
Hej!

Är en 18 årig nybliven student som har ett jobb för hela sommaren. 12 veckor närmare bestämt. Kommer dra in 25-30k ungefär netto. Dessa ska jag spara ungefär 20 000 kr. Har redan sparat undan 40 000 kr under mina gymnasium år.

Alltså i höst kommer jag ha 60 000 kr vilket är ganska bra för en då 19 åring. Mitt liv jag vill leva tills jag är 22-23 år är 8-9 månader i Sverige och 3-4 månader utomlands. Hur ska jag göra för att kunna göra detta? Alltså under 4 år leva ~32 månader i Sverige och ~16 månader utomlands.

Tanken är att jag och 2 polare ska till Australien i vinter och jobba/backpacka. Vilket kommer bli så otroligt roligt. Hoppas att jag inte gör åt så mycket pengar. Biljett och visum går nog på ungefär 10 000 kr sedan hoppas jag att jag kommer gå högst -10 000 i Australien då vi ska jobba mycket på olika farmer.

Sedan försöka få ett jobb hemma i Sverige, hur kommer det vara? Tycker arbetsgivare att det är bra med 12 veckor jobb och sedan 3-4 månader erfarenhet i Australien?

Mina andra drömmål är att bo/uppleva i Hong-Kong, Thailand, Japan, Kina, USA, Ryssland, Italien, Kuba, Indien kanske även Israel.

Alla dessa vet jag att jag inte kommer hinna eller ha råd med. Men vill under mina år mellan 19 - 23 år uppleva så mycket som möjligt. Jag vill ut i världen få erfarenhet och verkligen på riktigt veta hur andra kulturer lever istället för att dregla över bilder och Wikipedia länkar. Jag vill bevittna en Sumobrottningsmatch i Japan och med egna ögon se hur kommunisterna lever i Kuba, se de största bankerna i Hong-kong och äta färska nudlar i Kina.

Men detta kommer att kräva mycket jobb. Ett snålt liv både ute på resor och hemma i Sverige. Väldigt viktigt att jag får jobb när jag är hemma! Hur kan jag dryga ut månadslönen? Ha 2 jobb? Dela ut post på natten eller har ni andra tips/råd?

Tack på förhand flashback. Dela gärna med er av era tips att dryga ut reskassan.

Några jag har är:

Snusa inte
Rök inte
Drick endast alkohol när någon har varit i Tyskland och ta beställning därifrån. Ifall ni måste ha alkohol.
Köp ingen alkohol på krogen, använd plunta.
Ät sällan ute, lunchlåda funkar utmärkt.
Jämför pris på saker ni ska köpa, t.ex. prisjakt.

Då denna tråd ligger i ekonomi kan ni även ta upp ekonomi kring resor? Hur ni sparar pengar på resor osv.

Mvh
Freakonomics.
Citera
2013-06-25, 00:05
Medlem
thewille93s avatar
De två stora månadskostnaderna man har är boende och mat.
boende får du billigare om du bor tillsammans med någon/några andra, och det blir maten också då man kan laga större saker tillsammans.

så tips 1. vill du leva billigt lev tillsammans med någon.

om du ska jobba dubbla jobb så gäller de att hitta jobb som matchar. dela ut tidningar tror jag inte är en bra idé det kommer bara göra dig väldigt trött på ditt andra jobb. de funkar om man har bara de som jobb. hitta ett vanligt "döjobb" som är enkelt 9-5 jobb tex rensa råttburar på ett labb. sen kan man hitta extra jobb på helger i café, restauran m.m.

så tips 2. om du ska ha två jobb ha inte två krävande jobb.

när det kommer till att placera dina pengar, skaffa två bankkonton som du enkelt kan flytta mellan ett som är ett sparkonto och ett som är kopplat till ditt kort. ha alla pengarna på sparkontot förutom när du behöver använda dem då flyttar du över dem till ditt vanliga konto. detta kan man göra med en app i mobilen. sparkonton ger en bättre avkastning så i slutet av året får du lite mer. om du inte ska göra 20 000 nu under sommaren så kan du knyta dem till ett annat konto där de är fast i 3månader mot ännu bättre avkastning.

tips 3. se över dina placeringar på banken.

lycka till och ha många fina semestrar.
Citera
2013-06-25, 00:16
Medlem
sharkbaits avatar
Visst är det intressant att resa och få lite perspektiv.

Vad jag dock hoppas att du kommer inse efter din resa är att du ska ta tillvara på din situation och lära dig njuta och leva i nuet. Du har råd att ta en öl på krogen.. Så ta en öl på krogen. Sluta vara snål!

Och nej, varför skulle arbetsgivare ge dig jobb för att du varit några månader på semester eller jobbat några veckor utomlands?

Idag ska du ha utbildning och riktig yrkeserfarenhet.

Men, du kan ju alltid berätta att du är otroligt sparsam och alltid dricker medtagen sprit i plunta när du är på krogen.

Mitt råd:
Kötta på. Gör det du vill, när du vill.

Du kommer antagligen ha råd att resa när det blir aktuellt.

Det handlar sällan om att spara pengar utan om att faktiskt tjäna mer pengar.
( Om man nu inte väljer att offra sitt sociala liv för sparandets skull vilket är direkt osmart )

De finns alltid jobb både i Sverige och utomlands men rensa råttburar på något labb lär du dock knappast få göra.
Citera
2013-06-25, 00:20
Medlem
DVDGs avatar
Jag har rest väldigt mycket, över hela världen. Jag vet att det alltid blir dyrare än vad man tror och planerat för. Tyvärr.

När jag reser så kör jag enligt mitt motto, se och göra allt jag kan och komma hem med absolut inga pengar kvar.

För övrigt är din budget för Australien så naiv att jag tycker synd om dig. Men det är inte lätt att veta när man aldrig gjort en resa. Men jag måste ta ner dig från ditt rosa moln. -10k i Aussie är no fucking way om du vill göra grejer. Även om du ska jobba på farmer (du tjänar nada där).

Jag tycker du ska spara ihop 100k istället, sen kör du Asien plus Australien, tre mån Asien en Australien. Då kan du ha kul och uppleva saker också förutom att bo i leriga hyddor med kackerlackor

By the way, 150k och du kan leva som en kung!
Citera
2013-06-25, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DVDG
Jag har rest väldigt mycket, över hela världen.

På farsans pengar eller?

Citat:
Jag tycker du ska spara ihop 100k istället, sen kör du Asien plus Australien, tre mån Asien en Australien. Då kan du ha kul och uppleva saker också förutom att bo i leriga hyddor med kackerlackor

By the way, 150k och du kan leva som en kung!

100k för tre månader i Asien och en månad i Australien? Killen ska alltså leva på 25.000 kr i månaden i ett land där du kan äta en rejäl middag för 10 spänn?

Ger du en världsvan (räcker med icke utvecklingsstörd) så klarar han sig bra i ett år i Thailand på 100k.
Citera
2013-06-25, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starta
100k för tre månader i Asien och en månad i Australien? Killen ska alltså leva på 25.000 kr i månaden i ett land där du kan äta en rejäl middag för 10 spänn?

Ger du en världsvan (räcker med icke utvecklingsstörd) så klarar han sig bra i ett år i Thailand på 100k.
Håller med, 100k för 3 månader i asien är galet mycket. Man kan leva utmärkt i Thailand på 10k per månad, och om man vill kan man utan problem klara sig på 5-6k/månad också, fast då får man leva lite mer budgetliv. Jag backpackade genom vietnam, kambodja och thailand för 2 år sen i två månader med två polare, och spenderade totalt ungefär ca 25k på den resan totalt, inklusive flygresa och dykcertifikat. Väl spenderade pengar, måste jag säga.
Citera
2013-07-02, 23:25
Medlem
DVDGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starta
På farsans pengar eller?

På mina pengar. Mitt inlägg handlar även om flygbiljetter och att Australien ingick. Och det jag ville säga är att leva på 10k inte blir något roligt. Det är 300 kr om dagen. Vissa dagar går bara på en hundring medan många andra går mycket mycket över. För när man reser ska man i min mening göra allt man kan i landet och uppleva allt. Men du kanske bara vill sitta på din feta häck och dricka billig chang-bärs och vara bakfull/packad hela dagarna. Det är inte att resa och uppleva andra kulturer för mig.
Citera
2013-07-03, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DVDG
På mina pengar. Mitt inlägg handlar även om flygbiljetter och att Australien ingick. Och det jag ville säga är att leva på 10k inte blir något roligt. Det är 300 kr om dagen. Vissa dagar går bara på en hundring medan många andra går mycket mycket över. För när man reser ska man i min mening göra allt man kan i landet och uppleva allt. Men du kanske bara vill sitta på din feta häck och dricka billig chang-bärs och vara bakfull/packad hela dagarna. Det är inte att resa och uppleva andra kulturer för mig.

Jag vet inte vad i helvete du lagt pengarna på bara. 25k är som sagt mer än de flesta svenskar har för en månad i Sverige.
Citera
2013-07-06, 19:45
Medlem
Har levt på ett liknande sätt som ditt upplägg de senaste 2 åren, har rest i Indien 3 månader, sydostasien 5 mån, Kina + Mongoliet 2 mån, burma 1 mån, USA 1 mån, runt i Europa 1 mån och ska i september till Australien i tre månader. Det blir 13 av 24 månader ungefär.

Jobbar på vintrarna som skidlärare och bor billigt och kan då lägga undan cirka 9000 per månad, sedan reser jag till sommaren då jag sommarjobbar och bor gratis.

Man kan resa billigt om man vill, beror ju på vad man vill med allt. mina tre månader i Indien kostade mig cirka 25 000 inkl. flygbiljetter tur & retur. Man får resa på lågsäsongen och jobba på högsäsongerna, bara på det spar man in väldigt mycket.

Jag har alltid en budget både när jag reser och jobbar för att kunna spara så mycket som möjligt, utan att behöva gå miste om de man tycker viktigt. Men de klassiska att små utgifter är det som bränner pengarna i slutändan är bra att gå efter.

Bara att välja ett boende för 30kr mindre per natt blir 5400kr på ett havårs resande eller 2 öl per vecka på krogen runt 2900 på ett halvår. För dessa 8300 får du en tur och returbiljett till Australien.
Citera
2013-07-06, 20:18
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Det knepiga lar ju vara att fa tag pa ett jobb under den tiden du ar i Sverige. Vad tanker du jobba med? Om du bor hemma eller med kompisar sa kanske du kan spara 7000-10 000 i manaden beroende pa vad du tjanar.
Citera
2013-07-07, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sold1
Har levt på ett liknande sätt som ditt upplägg de senaste 2 åren, har rest i Indien 3 månader, sydostasien 5 mån, Kina + Mongoliet 2 mån, burma 1 mån, USA 1 mån, runt i Europa 1 mån och ska i september till Australien i tre månader. Det blir 13 av 24 månader ungefär.

Jobbar på vintrarna som skidlärare och bor billigt och kan då lägga undan cirka 9000 per månad, sedan reser jag till sommaren då jag sommarjobbar och bor gratis.

Man kan resa billigt om man vill, beror ju på vad man vill med allt. mina tre månader i Indien kostade mig cirka 25 000 inkl. flygbiljetter tur & retur. Man får resa på lågsäsongen och jobba på högsäsongerna, bara på det spar man in väldigt mycket.

Jag har alltid en budget både när jag reser och jobbar för att kunna spara så mycket som möjligt, utan att behöva gå miste om de man tycker viktigt. Men de klassiska att små utgifter är det som bränner pengarna i slutändan är bra att gå efter.

Bara att välja ett boende för 30kr mindre per natt blir 5400kr på ett havårs resande eller 2 öl per vecka på krogen runt 2900 på ett halvår. För dessa 8300 får du en tur och returbiljett till Australien.

Detta låter helt underbart. Åker du mycket själv? Ska till Australien med 2 kompisar men ingen vill åka med till Indien, så tänkte iallfall minst stanna där 1 månad. Hur är det att vara själv i Indien? Tänker nog inte backpacka så mycket ifall jag är själv utan bo i några stora städer men även testa på hur de lever ute på landsbygden. Då har jag även en lite större budget för att jag kommer vara mycket i städer som är dyrare.
Citera
2013-07-07, 23:19
Medlem
i Indien kan man tjäna ganska mycket om man reser två då doorm inte är så vanligt. Men det är inga egentliga summor man pratar om för boende i enkelrum i Indien. Mycket trevligt land och väldigt lätt att ta sig billigt med tåg.

Liggvangn som är mellanalternativet fungerar fint upp till ca 24h färder. Välj översta bädden så slipper man trängas längs nere då mittenbädden fälls upp på dagarna. Åker man sittvagn kostar det inte många kronor, men är inte kul längre sträckor.

Vilka städer tänkte du? Mycket stor skillnad på tex. Delhi och städerna i söder, är ett gigantiskt land och känns som en helt olika beroende på vart du är. Kashmir i norr är fantstiskt, och byarna uppe i Jammu & Kashmir är som en helt annan värld jämfört med Delhi. Åker man sen ner till Kerela och runt där är det också helt annorlunda. Är det din första resa själv är Kan nog Kashmir vara svårt pga. det spända läget, var själv med om bombningar när jag var där samtidigt som hela internet och tele nätet var avstängt. Men runt Leh är situationen mycket säkrare.

Delhi är ganska hektisk stad, men har sin själ. Dock måste man vara street smart där för att inte bli lurad.

Har du mer frågor så bara fråga på!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in